Johtaminen eilen ja tänään – johtamisen rooli oppimisen mahdollistajana
Avainsanat:
johtamisen teoriat, tunneälyjohtaminen, oppiminen, työelämäAbstrakti
Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn
Tämä artikkeli keskittyy tarkastelemaan johtamisen roolia oppimisen mahdollistajana kirjallisuuden valossa. Kysymme, miten johtamista kuvaavat viimeaikaiset teoriat suhtautuvat oppimiseen, millainen muutos johtamiskäsityksessä on ajan saatossa tapahtunut ja millainen johtaminen edesauttaa oppimista. Esittelemme artikkelissa kaksi johtamisteoriaa, joiden systemaattisen tarkastelun kautta valotamme johtamisessa viime aikoina tapahtuneita muutoksia. Artikkelin tulosten mukaan käsitys johtamisesta on muuttunut merkittävästi autoritaarisesta johtamisesta demokraattisempaan johtamistapaan. Johtamisen käsitys oppimisesta on myös selvästi kulkenut alun behavioristisista oppimisnäkemyksistä kohti nykypäivän konstruktivistisia ja sosiokonstruktivistisia oppimiskäsityksiä. Nykypäivän johtamiskäsityksessä korostuu vuorovaikutus, innostaminen, sosiaaliset ja tunnetaidot sekä kyky ottaa työntekijät huomioon yksilöinä. Tämän päivän työntekijöiltä vaaditaan entistä enemmän, työ on kiireisempää ja omaa osaamista on päivitettävä jatkuvasti. Oppiminen ei ole enää pelkästään perinteisten formaalien kurssien käymistä, vaan yhä enemmän aiempien uskomusmallien, asenteiden ja käsitysten kriittistä tarkastelua ja avoimuutta uusille lähestymistavoille. Johtajan rooli on ennen kaikkea toimia työyhteisössä sosiaalisena vaikuttajana, innostajana, mahdollistajana ja ilmapiirin muovaajana, jotta oppiminen ja kehittyminen on mahdollista.