https://journal.fi/avain/issue/feedAVAIN - Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti2025-05-08T21:07:48+03:00Jari Käkeläjari.kakela@gmail.comOpen Journal Systems<p>Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti Avain<br />Avain - Finsk Tidskrift för Litteraturforskning<br />Avain - The Finnish Review of Literary Studies</p>https://journal.fi/avain/article/view/149474Näkökulmia kirjallisuushistoriankirjoitukseen2024-11-05T09:27:46+02:00Saija Isomaa2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Saija Isomaahttps://journal.fi/avain/article/view/159994Suomen naiskirjallisuuden historia2025-03-22T09:59:20+02:00Viola Parente-Čapkova2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Viola Parente-Čapkovahttps://journal.fi/avain/article/view/155910Kirjallisuushistoria yhteisten tunnekokemusten äärellä? 2025-01-09T15:30:33+02:00Heidi Grönstrand2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Heidi Grönstrandhttps://journal.fi/avain/article/view/155175Vähemmistönäkökulma suomalaisen sarjakuvan historiaan2024-12-20T19:48:52+02:00Anna VuorinneLeena RomuRalf Kauranen2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Anna Vuorinne, Leena Romu, Ralf Kauranenhttps://journal.fi/avain/article/view/155912Ylirajaisuus Suomen ja Unkarin kirjallisuuden historiassa ja opetuksessa2025-01-09T15:45:48+02:00Renáta Dávidné Balázs2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Renáta Dávidné Balázshttps://journal.fi/avain/article/view/159866Essee Suomen kirjallisuuden historiassa2025-03-14T13:08:55+02:00Katri AholainenVille HänninenIda LowndesOlli LöyttyVeli-Matti Pynttäri2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Katri Aholainen, Ville Hänninen, ida lowndes, Olli Löytty, Veli-Matti Pynttärihttps://journal.fi/avain/article/view/157171Aina uuden äärellä2025-02-20T09:42:20+02:00Juha Hannikainen<div class="page" title="Page 109"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p><strong>Hanna Karhu, Katri Kivilaakso & Viola Parente-Čapková (toim.), <em>Tutkimuspolkuja yksityisarkistoihin: Aineistot historian, kulttuurin ja kirjallisuuden tutkimuksessa</em>. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1495. Helsinki: SKS 2024. 443 s.</strong></p> </div> </div> </div>2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Juha Hannikainenhttps://journal.fi/avain/article/view/155163Kirjallisuushistorioita Venäjän varjossa2024-12-20T19:22:13+02:00Vesa Kyllönen<div class="page" title="Page 112"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p><strong>Liisa Steinby, Benedikts Kalnačs, Mikhail Oshukov & Viola Parente-Čapková (toim.), T<em>he Politics of Literary History: Literary Historiography in Russia, Latvia, the Czech Republic and Finland after 1990</em>. Palgrave Macmillan 2024. 408 s.</strong></p> </div> </div> </div>2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Vesa Kyllönenhttps://journal.fi/avain/article/view/153313Lukuhalun historiaa, huolipuhetta ja paljon muutakin2024-12-17T13:23:26+02:00Risto Turunen<p><strong>Ilkka Mäkinen: <em>Lukuhalun historia.</em> Mediapinta. Painettu EU:ssa. 283 s.</strong></p>2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Risto Turunenhttps://journal.fi/avain/article/view/152509Moninaisia poetiikkoja kirjallisuushistorian virrassa2024-12-02T11:55:57+02:00Markku Lehtimäki<div class="page" title="Page 118"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p><strong>Saija Isomaa, Samuli Björninen, Mari Hatavara & Nanny Jolma (toim.), <em>Kirjailijapoetiikat: Poetiikan näkökulmia kirjailijoiden tuotantoon</em>. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1492. Helsinki: SKS, 2024, 428 s.</strong></p> </div> </div> </div>2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Markku Lehtimäkihttps://journal.fi/avain/article/view/159895Kirjallisuushistoria NYT! 2025-03-17T10:43:56+02:00Saija IsomaaKati LaunisViola Parente-Čapková 2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Saija Isomaa, Kati Launis, Viola Parente-Čapková https://journal.fi/avain/article/view/152075Uudistuva lajitutkimus2024-12-20T18:29:37+02:00Sari KivistöSaija Isomaa<p style="font-weight: 400;">Artikkelimme uudistaa kirjallisuuden historiallista lajiteoriaa kehittelemällä kulttuuriekologista lähestymistapaa lajien käsitteellistämiseksi ja ymmärtämiseksi. Tarkastelemme kirjallisuudenlajien merkitystä kulttuurisen kestävyyden rakentajina. Arvioimalla kriittisesti genreteorian aiemmin käyttämiä biologisia metaforia tuomme näkyviin luonnon ja kulttuurin kehitysprosessien eroja ja analysoimme ajatusta kirjallisuudenlajien luovasta muotoutumisesta ja uusien lajien synnystä. Väitämme, että aiemman lajiteorian epistemologisena työkaluna toimineesta biologisesta metaforasta voidaan kehitellä eettistä käsitettä lajien tarkastelemiseen ekologisesta näkökulmasta. Metaforien kriittisen erittelyn ohessa ehdotamme uusia biologisia metaforia, kuten mutualismia, lajiajattelun epistemologisiksi välineiksi. Artikkelin viidessä luvussa käsitellään ensin biologisia metaforia ja ekologiaa vaihtoehtoisena tapana tarkastella genrejen kehitystä ja eritellään sen jälkeen aiemmassa lajiteoriassa vähäiseen rooliin jääneiden lajikentän, transnationaalisuuden ja transmediaalisuuden merkitystä lajien kestävyydessä. Ekologinen ymmärrys mahdollistaa kirjallisuudenlajien näkemisen luovien kulttuuriekologisten prosessien ja uudelleenyhdistymisten alustoina ja muotoina. Biologisten metaforien revisio uudessa historiallisessa tilanteessa osallistuu lajiteorian sisäiseen historialliseen keskusteluun ja yhdistää sen ajankohtaisiin ekologisiin kysymyksiin kirjallisuuden merkityksestä kulttuurissa ja yhteiskunnassa.</p>2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Sari Kivistö, Saija Isomaahttps://journal.fi/avain/article/view/154941Tutkimuskohteena Fennica2024-12-18T08:30:39+02:00Kati LaunisVeli-Matti PynttäriAino MäkikalliViola Parente-Čapková<p style="font-weight: 400;">Tarkastelemme artikkelissa Suomen kirjallisuushistoriaa tavalla, joka pyrkii antamaan autonomian vuosina 1809–1917 kirjamuotoisena julkaistusta kaunokirjallisuudesta määrällisesti laajan ja bibliografisesti mahdollisimman tarkan kuvan. Artikkeli perustuu konsortiossa <em>Digital history for Literature in Finland</em> (2022–2026, Suomen Akatemia) tehtyyn työhön. Tarkastelemme kaunokirjallisuutta valikoidun teosjoukon sijaan Fennican bibliografisten kuvailutietojen pohjalta: teemme kaukokatseista kirjallisuushistoriaa. Artikkelimme edustaa datarikasteista kirjallisuushistoriaa, joka tuo laajat aineistot, määrälliset ja tilastolliset analyysit ja näihin liittyvät tietokoneavusteiset menetelmät osaksi kirjallisuushistoriallista tutkimusta.</p> <p style="font-weight: 400;">Keskitymme artikkelissa kahteen aineiston muotoutumisen ja 1800-luvun kirjallisuushistorian kannalta olennaiseen asiaan. Ensin esittelemme, miten hankkeemme keskeinen korpus – Fennicaan sisältyvät, kirjamuotoisina julkaistut ja kaunokirjallisiksi luokitellut noin 2 800 suomen- ja ruotsinkielistä ensipainosta (1809–1917) – on muotoutunut. Tämän jälkeen arvioimme Fennican suhdetta ajanjakson kirjahistoriaan ja esittelemme, millaista informaatiota julkaisujen jakautumisesta, julkaisumääristä ja käännöskirjallisuudesta bibliografinen kuvailutieto tarjoaa. Lopussa esitämme korpuksemme pohjalta joitakin tulkintoja 1800-luvun kaunokirjallisuudesta. Tuomme esiin, että laajan bibliografisen kuvailutiedon tarjoama tieto kirjallisuushistoriasta on, artikkeleissa esitettyine puutteineenkin, aiempaa systemaattisempaa ja kattavampaa. Tämä antaa mahdollisuuden rakentaa aiempaa monimuotoisempi kuva 1800-luvulla julkaistusta kaunokirjallisuudesta. Kuvailutietojen kautta luomamme kaukokatse kirjallisuushistoriaan poikkeaa aikaisemmista kirjallisuushistorioista siinä, ettemme lähde liikkeelle yksittäisten teosten lähiluvusta, vaan teemme yleistyksiä metadatan perusteella. Hankkeen edetessä siirrymme myös lähilukuun hyödyntäen eräänlaista keskitien lukutapaa kauko- ja lähiluvun välillä.</p>2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Kati Launis, Veli-Matti Pynttäri, Aino Mäkikalli, Viola Parente-Čapkováhttps://journal.fi/avain/article/view/152529 En queerläsning av Olga Torckells novell ”Fröken Strandberg” – och litteraturhistoriens glömska2024-12-18T16:48:33+02:00Anna Biström<p style="font-weight: 400;">I artikeln görs en analys på två nivåer av novellen ”Fröken Strandberg”, som ingår i novellsamlingen <em>Kvinnor och andra berättelser</em> (1897) av den bortglömda författaren Olga Torckell. Nivåerna förenas av ett transtemporalt perspektiv på litteraturen. För det första diskuteras bortglömmandet av verket och författaren i litteraturhistorien med utgångspunkt i begrepp av Rita Felski (”Context stinks”, 2011). Det litterära verket studeras som en ”aktör” vars förmåga att skapa kopplingar till andra aktörer via nätverk avgör dess ihågkommande och överlevnad. Har Torckells verk alltså glömts bort för att det inte är en sällskaplig (”sociable”) text? Utifrån Felskis transtemporala perspektiv kan man samtidigt fråga sig om verket kan vakna till liv i en ny tid, och skapa kopplingar till nya aktörer.</p> <p style="font-weight: 400;">På den andra analysnivån testas den sist nämnda tanken på novellsamlingen och särskilt novellen ”Fröken Strandberg” via en queerläsning. Utifrån Eve Kosofsky Sedgwicks (<em>The Epistemology of the Closet</em> (1990), teoretiska diskussion kan man reflektera över om queer är ett begrepp som kan ge nya perspektiv på texten och därmed väcka den till nytt liv. Novellsamlingen visar sig vara en text som lyckas skapa en koppling till den nutida läsaren/forskaren och väcka nya frågor. I artikelns avslutande diskussion visas också betydelsen av andra aktörer vid sidan om det litterära verket för verkets ihågkommande och återuppvaknande, så som litteraturkritik och nya utgivningsformer.</p>2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Anna Biströmhttps://journal.fi/avain/article/view/161391L. Onervan varhaisen proosatuotannon tyylipiirteitä korpusstilistiikan avainsanamenetelmän valossa2025-04-30T21:25:43+03:00Viola Parente-ČapkováVeronika Laippala<p style="font-weight: 400;">Artikkeli lähestyy uudesta näkökulmasta L. Onervan klassikkoromaania <em>Mirdja </em>(1908), jota on tutkittu symbolistis-dekadenttien piirteiden näkökulmasta, mutta tarkempaa, kvantitatiivisiin menetelmiin keskittyvää koneavusteista tyylillistä analyysia ei <em>Mirdjasta </em>ole kuitenkaan vielä tehty. Artikkeli on myös ensimmäinen avaus tämän tyyppiseen suomalaisen kaunokirjallisen proosan analyysiin. Tutkimuksemme kytkeytyy oppihistoriallisesti tendensseihin, joissa on pyritty tuomaan yhteen kirjallisia tekstejä laajemmin kontekstualisoivat ja niiden muodollisiin piirteisiin, tässä kvantitatiivisen tyylianalyysiin keskittyvät lähestymistavat.</p> <p style="font-weight: 400;">Artikkelissa testaamme <em>Mirdja-</em>romaanin tyyliä korpuslingvistisin, tarkemmin korpusstilistisin menetelmin. Käytämme avainsana-analyysia (varsinkin <em>corpus-driven</em>-menetelmää), joka on korpuslingvistiikassa ja -stilistiikassa hyvin yleinen menetelmä digitaalisen tekstiaineiston tyylin ja teemojen tarkastelussa. Verrokkiaineistona käytämme kirjallisen lajin mukaan valikoitua kahta muuta L. Onervan romaania, <em>Inari </em>(1913) ja <em>Yksinäisiä </em>(1917). Kysymme, missä määrin <em>Mirdjan </em>dekadentin tyylin ja tematiikan piirteet näkyvät menetelmän tuottamissa avainsanoissa suhteessa verrokkiaineistoon ja mitä uutta avainsana-analyysi tuo romaanin tyylilliseen sekä sisällölliseen analyysiin. Evaluoimme korpuslingvistisen avainsanojen analyysin tulokset, joihin kuuluu vertailu verrokkiaineistoon, suhteessa aikaisempiin dekadentin tyylin sekä dekadentin poetiikan analyyseihin. Tutkimuksemme tulokset todistavat, että teoksen kontekstualisoiva tyylianalyysi myötävaikuttaa suomenkielisen kirjallisuuden tyylihistorian hahmottamiseen sekä valottaa L. Onervan varhaistuotannon poetiikkaa uudesta näkökulmasta.</p>2025-05-08T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Viola Parente-Čapková, Veronika Laippala