Den kvinnliga, eviga skönhetens bilder

Ansiktskrämer mot åldrande

Författare

  • Sven-Erik Klinkmann

Nyckelord:

reklam, kvinnlighet, skönhet, kultursemiotik

Abstract

I denna text vill jag presentera resultatet av en kultursemiotisk analys av hur några tidningsannonser för ansiktskrämer framställer kvinnoansikten och kvinnlighet. Jag har undersökt sammanlagt ett drygt tjugotal annonser för ansiktskrämer. Annonserna är tagna från fem slumpvis valda dam och modetidningar, köpta våren 2007: finska Olivia mars 2007, finska MeNaiset 22.3.2007, svenska Laura april 2007, den svenska utgåvan av Elle mars 2007 och den tyska utgåvan av Vogue januari 2007. Det jag intresserat mig för är frågan om hur kvinnor, kvinnoansikten och -hy presenteras i mode- och kvinnotidningsannonserna.

Sektion
Artiklar

Publicerad

2023-06-06

Referera så här

Klinkmann, S.-E. (2023). Den kvinnliga, eviga skönhetens bilder: Ansiktskrämer mot åldrande. Budkavlen, 86, 15–30. https://doi.org/10.37447/bk.130252