Vedet ja vesistöt koulumatkamuistojen maisemassa

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.30666/elore.145404

Avainsanat:

maisema, muistelu, ylisukupolvisuus, dialogisuus, koulumatkat, paikka, maisematutkimus, lapsuus, kuva-analyysi, kokemuksellisuus

Abstrakti

Artikkelin aiheena ovat visuaaliset, ylisukupolviset, dialogissa tuotetut koulumatkakuvaukset. Kuvien ja niihin liittyvien tekstien pohjalta tarkastelen koulumatkamuistoja, joissa esiintyy vesielementti jossakin muodossaan. Keskeisiä näkökulmia ovat paikkaan sitoutuvat keholliset tunnemuistot ja niiden sanallinen ja visuaalinen kerronta. Aineiston tuottivat keväällä 2022 kahdeksan opettajaopiskelijaa opintotehtävänään yhdessä isovanhempansa tai vanhempansa kanssa dialogisena piirtämis- ja kerrontaprosessina. Metodi perustuu kulttuuriseen visuaaliseen analyysiin. Keskeisimmät muistutetut vesimaisemat olivat joet. Erityisesti sillat herättivät muistoja aistikokemuksista ja sosiaalisista suhteista. Nuoremmalle sukupolvelle muistelujen kuuleminen ja kuvien työstäminen oli tärkeä kokemus.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2024-12-22

Viittaaminen

Granö, P. (2024). Vedet ja vesistöt koulumatkamuistojen maisemassa. Elore, 31(2), 7–22. https://doi.org/10.30666/elore.145404

Numero

Osasto

Teemanumeron artikkelit