https://journal.fi/elore/issue/feedElore2024-06-19T14:22:24+03:00Pihla Siim & Tuukka Karlssonpihla.siim@ut.eeOpen Journal Systems<p>Elore on tiettävästi Suomen vanhin vapaan saatavuuden verkkolehti. Elorea julkaisee Suomen <a href="http://www.kansantietoudentutkijat.fi/" target="_blank" rel="noopener">Kansantietouden Tutkijain Seura ry</a>, ja lehdessä on folkloristiikan ja lähialojen kannalta kiinnostavia tieteellisiä kirjoituksia.</p>https://journal.fi/elore/article/view/143709Autoetnografisen tutkimusmenetelmän ja diskursiiviseksi muuttuneen dekolonisaation käsitteen kriittistä tarkastelua2024-03-01T11:27:42+02:00Lotta Leiwo2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/146064Autoetnografian potentiaali osana shamanismin tutkimusta 2024-06-01T13:31:36+03:00Helena Karhu2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/146566Kokeilevasta elektolorismista vakiintuneeksi tiedejulkaisuksi: Eloren 30. juhlavuosi2024-06-19T10:57:01+03:00Tuukka KarlssonPihla Maria Siim2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/136932Sähköistetty koeluenta vanhoihin runoihin2023-09-20T12:54:24+03:00Sakari Korpikallio<p>Katsauksessa tarkastellaan FILTER-hankkeen toimintaa ja sen osoittamia mahdollisuuksia tulevaisuuden tutkimusmahdollisuuksille. Osana katsausta esitetään tapaustutkimuksellinen esimerkki, jossa on hyödynnetty hankkeen työkaluja.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/142585Karjalais-suomalaisen tietäjän luonnon nostatus ja henkipossessio kognitiivisten ominaisuuksien näkökulmasta2024-03-04T10:02:25+02:00Siria Kohonen<p>Karjalais-suomalaisten perinteisten rituaaliasiantuntijoiden eli tietäjien toiminnassa yksi tyypillinen osa loitsurituaalia on ollut tietäjän luonnon nostatus eli haltioituminen. Luontonsa nostattanut loitsija esitti loitsua jonkinlaisessa ekstaattisessa ja hurjistuneessa tilassa, ja tätä pidettiin oleellisena riitin onnistumisen kannalta. Folkloristi Anna-Leena Siikala on kuvannut nostatetun luonnon tai tietäjän haltioitumisen tilaa motoriseksi transsiksi, joka muistuttaa joiltain osin Itä- ja Keski-Siperian kansojen šamanistisissa rituaaleissa esiintyvää henkipossessiota eli ulkoisen hengen asettumista ihmisen kehoon ja sen kontrolloimista (Siikala 1992, 208–209).</p> <p>Siikalan esittämän vertauksen inspiroimana tarkastelen tässä artikkelissa, millä tavoin tietäjän luonnon nostatuksen ja haltioitumisen kuvaukset vertautuvat kulttuurienvälisiin tapoihin tulkita tietynlaista käyttäytymistä henkipossessioksi. Kiinnitän erityisesti huomiota siihen, millä tavoin henkipossessioilmiöiden tulkintaan liittyvät ihmismielen kognitiiviset ominaisuudet mahdollisesti ilmenevät tarkastelemissani kuvauksissa. Teoreettisena viitekehyksenä käytän antropologi Emma Cohenin teoriaa henkipossessioilmiöiden tulkinnasta kognition näkökulmasta (Cohen 2008). Tutkimusaineisona käytän 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa tallennettua kansanusko-, uskomustarina- ja loitsuaineistoa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistosta, ja tutkimusmenetelmäni ovat aineistolähtöinen sekä teoriaohjautunut sisällönanalyysi.</p> <p>Analyysini perusteella luonnon nostatusta ja haltioitumista ei yleensä ole käsitetty sellaiseksi henkipossessioksi, jossa jokin ulkoinen henki valtaisi ihmisen kehon. Sen sijaan tilannetta voidaan joissain tapauksissa pitää sentapaisena possessiona, jossa jokin ulkoinen olemus valtaa kehon. Aineistossa ilmenee kuitenkin myös erilaisia variaatioita aiheesta.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/142666Omaelämäkerrallinen materiaalisuus ja kodin merkitykselliset esineet 2024-02-27T17:04:39+02:00Eerika Koskinen-KoivistoAnna Kajander<p>Artikkelimme käsittelee omaelämäkerrallista materiaalisuutta eli oman elämänhistorian kietoutumista esineisiin ja materiaalisuuteen kodin kontekstissa. Analysoimme artikkelissa Elämäni esineet -keruun omaelämäkerrallisia tekstejä. Kysymme, millaiset esineet ovat omaelämäkerrallisia ja miten omaelämäkerrallisuus vaikuttaa kodin esinesuhteisiin. Hahmottelemme kaksivaiheisessa analyysissämme ensin keruun vastauksissa esille tuotujen esineiden kategorioita, jotka laskimme ja visualisoimme Voyant tools -työkalun avulla, ja tämän jälkeen syvennyimme teemoittain siihen, millaisia omaelämäkerrallisia aineksia ja kokemuksia kodin esineisiin liitetään. Sovellamme analyysissämme omaelämäkerrallisen materiaalisuuden ja kodin kuratoinnin näkökulmia. Pohdimme myös esineisiin liittyviä tunteita, muistoja ja aikakerrostumia suhteessa kotien esinemaailmaan ja esineympäristön muutoksiin.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/142091Kaupunkiperintö kokemusarvona2024-03-20T16:59:53+02:00Piia Pentti<p>Tarkastelen artikkelissani asukkaiden tapoja arvottaa kaupunkiperintöä. Kiinnitän erityistä huomioita kokemusarvoon, jota tarkastelen suhteessa sosiaaliseen arvoon ja auktorisoituun perintödiskurssiin. Kysyn, mitä kokemusarvon kautta välittyvät arkiset arvottamisen tavat kertovat asukkaiden suhteesta kaupunkiperintöön sekä miten kokemusarvon huomioiminen muovaa käsitystämme kaupunkiperinnöstä. Käytän esimerkkitapauksenani Naantalin kaupunkia. Artikkelin empiirinen aineisto koostuu 26 teemakirjoituksesta ja kolmesta yhdessäkuljeskelusta. Osoitan, kuinka kaupunkiperinnön tarkastelu kokemusarvona auttaa tekemään näkyväksi kaupunkiperintöön kytkeytyviä jännitteitä ja konflikteja. Koska yksilön paikkasuhteella on aina kehollinen perusta, kehitän kokemusarvon käsitettä huomioimaan paremmin kaupunkiperintöön kytkeytyvän kehollisuuden. Tarkastelu rikastuttaa ymmärrystä kaupunkiperinnöstä ja paljastaa vivahteita, joille naantalilaisessa yhteisössä vahvasti jaettu auktorisoitu perintödiskurssi ei vielä jätä tilaa.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/143587"Meitä on yhä vähemmän ja vähemmän – ja vastustus on lisääntynyt"2024-03-06T11:22:25+02:00Stina Savolainen<p>Maamme ruotsinkieliset kokevat yleisemmin häirintää ja ennakkoluuloja kuin suomenkieliset. Joka viidennes ruotsinkielisistä on kokenut jonkinasteista kielisyrjintää oman äidinkielensä takia. Keskityn artikkelissani Pohjanmaalla asuvien ruotsinkielisten nuorten arjessaan kohtaamaan eriarvoisuuteen ja asenteellisuuteen. Paneudun aiheeseen tarkastelemalla palvelujen saantia, kielisyrjintää ja nuorten ajatuksia ruotsinkielisten kohtaamista negatiivisista asenteista. Osa haastatelluista nuorista on kokenut häirintää oman äidinkielensä puhumisen takia. Haastateltavien kielisyrjinnän kokemukset vaihtelivat, mutta he jakoivat käsityksen siitä, että ruotsin- ja suomen kielet eivät ole tasa-arvoisia kaikissa suhteissa: heidän oikeuksiaan ruotsinkielisinä ei välttämättä oteta vakavasti tai ne eivät aina täyty. Osa on joutunut myös ikävän käyttäytymisen tai häirinnän kohteeksi ruotsinkielisinä. Etnografisella otteella tuotettu tutkimusaineisto tuo pohjalaisten ruotsinkielisten nuorten näkökulmaa esille laajentaen erittäin ajankohtaista aihetta syrjinnän teemasta. Artikkeli lisää ymmärrystä yhdenvertaisen kohtelun merkityksestä osana kielellisten vähemmistöryhmien arjen hyvinvointia ja oikeuksia.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/143757Pohjoisen kokemusmaailmaa etnologiassa2024-03-04T12:57:12+02:00Eija Schwartz<p>Turun etnologian professori Helena Ruotsala jäi eläkkeelle 1. elokuuta 2023. Oman jäähyväisluennon sijaan Ruotsala oli toivonut seminaaria, jonka tieteelliset esitelmät kokoaisivat yhteen hänelle tärkeitä tutkimusaiheita ja tutkijakollegoita eri yhteyksistä vuosien varrelta. Seminaarissa kuultiin viisi esitelmää, joista kaksi liittyi Lappiin ja kolme käsitteli kansatiedettä ja etnologiaa muuten. Helena Ruotsalan haastattelu on tehty marraskuussa 2023 muutama päivä juhlaseminaarin jälkeen.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/145187Monen muotin Valajatar Kirsti Salmi–Niklander 2024-04-22T14:57:32+03:00Heli Paakkonen2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/144726Etnografia edellä2024-04-04T13:41:17+03:00Tuija Hovi2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/143943Toisteinen ja hybridi neuvostokulttuuripolitiikka varioi kuin perinne2024-03-14T09:05:05+02:00Karina Lukin2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/143853Kulttuurintutkimuksen uudet perusteokset2024-03-08T16:18:51+02:00Toni Saarinen2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/145728Pää- ja sivurooleissa sisu2024-05-19T10:52:50+03:00Tanja Helminen2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/146026Turun yliopiston folkloristiikan ja uskontotieteen 60-vuotisjuhlan Lauri Honko -luento2024-05-30T19:03:48+03:00Lassi Saressalo2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elorehttps://journal.fi/elore/article/view/144499Tutkimuksen äänet ja käytännöt2024-03-26T12:20:54+02:00Eino Heikkilä2024-06-19T00:00:00+03:00Copyright (c) 2024 Elore