Profeetaksi omalle maalleen
Alvar Aallon julkisuustyö 1920-1930-luvulla Suomessa
Avainsanat:
Alvar Aalto, julkisuus, maine, sanomalehdet, 1920-30 -luvut, propaganda, arkkitehtuuri, taideteollisuus, muotoiluAbstrakti
Alvar Aallon menestys maailmanluokan arkkitehdiksi sisälsi paitsi ylivoimaista ja ainutlaatuista osaamista myös propagandaa, oman aikamme käsitteellä markkinointiviestintää ja lehdistösuhteita. Aalto oli vuorovaikutuksellinen, avoin ja helposti yhteistyö- ja ystävyyssuhteita solmiva persoona. Hän oli kansainvälisesti verkottunut oman alansa ihmisiin Pohjoismaissa ja Euroopassa heti uransa alussa. Artikkelissa kuvataan, mitä nuori Aalto halusi päivälehtien avulla kertoa ns. suurelle yleisölle kotimaassaan. Mistä sanomalehdet kirjoittivat ja milloin julkisuudesta tuli niin suurta, että Aaltoa saatettiin kuvata poikkeuksellisena mestarina. Artikkelin pääaineistona on käytetty Kansalliskirjaston digitoituja sanomalehtiä 1920-1930 -luvulta. Vaikka arkkitehti Aallosta on kirjoitettu läjäpäin teoksia, tämä artikkeli avaa ensimmäistä kertaa systemaattisesti Aallon aktiivista julkisuustyötä, niin sanottua työprosessia, johon pressisuhteet kuuluivat olennaisena osana.
Copyright (c) 2022 Elina Melgin
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.