Saamelaisten historian opettamisen kipupisteistä: Opettajien kokemuksia ja pedagogisia ratkaisuja

Kirjoittajat

Avainsanat:

Saamelaisten historia, historiatietoisuus, historiallis-yhteiskuntatiedollinen kasvatus, history of the Sámi people, historical consciousness, history and social science education

Abstrakti

Artikkeli tarkastelee opettajien kokemuksia saamelaisten historian opettamisesta Lapin maakunnan alueella. Tutkimus on toteutettu kulttuurihistorian oppiaineessa empiirisen haastatteluaineiston avulla. Aineistosta etsitään lähilukemisen keinoin eri teemoja, jotka nousevat saamelaisten historian opetuksessa esille. Opettajien historiatietoisuudella on keskeinen vaikutus aiheen opettamiseen. Artikkelissa tuodaan ilmi haasteita, joita historiaa opettavat opettajat kohtaavat saamelaisasioita käsitellessään ja tutkitaan, millaisia pedagogisia ratkaisuja he ovat valinneet ongelmallisten aiheiden opettamisessa.                           

The article examines teachers’ experiences in teaching Sámi history in the Lapland region in Finland. The research has been carried out in the subject of cultural history, utilizing empirical interview data. Trough close reading, the material is searched for different themes that come up in the teaching of the history of the Sámi people. Teachers’ historical consciousness have a key influence on teaching the subject. The article reveals the challenges that history teachers face when dealing with Sámi-related issues and examines what kind of pedagogical solutions they have chosen in teaching sensitive or problematic topics.

Osasto
Vertaisarvioitu artikkeli

Julkaistu

2025-05-20