Kohti parempaa käyttäjäkokemusta: pre- ja kotidialyysihoidon sähköisten ratkaisujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Keywords:
käytettävyys, käyttäjäkokemus, kotidialyysi, potilas, potilaskokemus, terveydenhuollon ammattilainen, sähköinen terveyspalveluAbstract
Terveydenhuollon sähköisiä palveluita suunniteltaessa haasteena on huomioida palvelujen käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suunnittelussa sekä ammattilaiset että potilaat. Tässä hanke-esittelyssä kuvataan "Käyttäjäkeskeinen suunnittelu ja potilaskokemus" -tutkimushanke, jossa tavoitteena on selvittää, miten sähköisten palvelujen avulla voidaan parantaa kotidialyysipotilaiden potilaskokemuksia ja helpottaa heitä hoitavien ammattilaisten työtä hoidon eri vaiheissa. Tutkimuksessa keskitytään palvelujen käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen. Tutkimus on osa laajempaa Suomen Akatemian rahoittamaa ”Parempaa hoitoa kotona – optimoitu ihmiskeskeinen predialyysi- ja kotidialyysihoito” -hanketta (2022-2026), joka on jatkoa aiemmalle eCare4Me-projektille. Tutkimus sisältää kolme työpakettia ja tutkimuksessa hyödynnetään potilaskokemusten tutkimiseen, sähköisten palveluiden käytettävyyden arviointiin ja yhteissuunnittelun soveltuvia käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä. Tavoitteena on kehittää uusia menetelmiä sähköisen palvelukokonaisuuden kuvaamiseen suunnittelutyön tueksi, sekä kuvata suunnitteluohjeita sähköisten terveyspalvelujen suunnitteluun ja suosituksia kotidialyysihoitoa tukevien palvelujen räätälöimiseksi eri käyttäjäryhmien tarpeisiin.
Downloads
How to Cite
Copyright (c) 2025 Finnish Journal of eHealth and eWelfare

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.