Miten vaatia käytettävyyttä terveydenhuollon tietojärjestelmien tarjouspyynnöissä? Tapaus Oulun omahoitopalvelu

Authors

  • Timo Jokela Joticon Oy & Helsingin yliopisto, Helsinki
  • Jarkko Polvi Oulun yliopisto, Oulu

Abstract

Jos terveydenhuollon tietojärjestelmiltä halutaan aitoa käyttäjäystävällisyyttä, tarjouspyyntöihin tulee sisällyttää käytettävyysvaatimukset osana ei‐toiminnallisia vaatimuksia. Käytettävyysvaatimusten tulisi olla (1) todennettavat, jotta ne olisivat aitoja vaatimuksia, ja (2) validit, jotta vaatimukset kuvaavat juuri kyseisen järjestelmän käytettävyyttä. Tässä artikkelissa esitetään, miten käytettävyysvaatimukset – käytettävyyden mittarit, mittausinstrumentit sekä tavoitetasot – määritettiin Oulun omahoitopalvelun tarjouspyyntöön. Tutkimus on luonteeltaan konstruktiivinen tapaustutkimus.

Downloads

Download data is not yet available.
Section
Scientific articles

Published

2010-10-22

How to Cite

Jokela, T., & Polvi, J. (2010). Miten vaatia käytettävyyttä terveydenhuollon tietojärjestelmien tarjouspyynnöissä? Tapaus Oulun omahoitopalvelu. Finnish Journal of EHealth and EWelfare, 2(3), 129–135. Retrieved from https://journal.fi/finjehew/article/view/3619