Digitaalisuus ja asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa – kansalaisen omat tiedot hyötykäyttöön

  • Maritta Korhonen Sosiaali- ja terveysministeriö (STM), Helsinki
  • Teemupekka Virtanen Sosiaali- ja terveysministeriö (STM), Helsinki

Abstract

Suomi on ollut edelläkävijä sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnassa. Seuraava iso trendi tällä alueella on asiakaslähtöisyys ja ihmisten oman osallisuuden hyödyntäminen. Tämä on selkeästi huomioitu myös hallituksen kärkihankkeissa. Samalla Suomen maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen laajat tietovarannot on saatava paremmin palvelemaan kansalaista, ammattilaista, päätöksentekijää ja tutkijaa. Seuraava askel on kansalaisen tuottamien tietojen lisääminen sähköisiin palveluihin sekä se, että näitä tietoja voidaan hyödyntää terveydenhuollon ja kansalaisen prosesseissa ja omahoidossa.

Section
Other articles
Published
Dec 21, 2015