Sähköisillä hyvinvointipalveluilla tukea ja turvaa kotihoidon asiakkaille – Omaisten kokemuksia Hyvinvointi‐TV‐palvelusta
Keywords:
hyvinvointipalvelut, ikääntyneet, kotihoito, kuvapuhelimet, omaiset, sähköinen asiointi (YSA)Abstract
Sähköisiä palveluja on kehitetty viime vuosina myös sosiaali‐ ja terveydenhuoltoon. Hyvinvointi‐TV‐palvelu on käytössä Juankosken kotihoidon asiakkailla. Osalla asiakkaiden omaisista on Hyvinvointi‐TV:n omaisliittymä. Tutkimuksessa selvitettiin omaisten kokemuksia Hyvinvointi‐TV‐palvelusta. Aineisto koottiin teemahaastattelulla viideltä omaiselta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Omaisten kokemukset muodostuivat neljästä kategoriasta: Hyvinvointi‐TV:n käyttö, Hyvinvointi‐TV‐palvelun vaikutukset asiakkaan toimintakykyyn ja elämänlaatuun, Hyvinvointi‐TV:n edut omaiselle sekä Hyvinvointi‐TV‐palvelun kehittäminen. Omaiset olivat oppineet käyttämään helposti omaisliittymää. Käyttöönottovaiheessa esiintyi kuitenkin teknisiä ongelmia. Kotihoidon asiakkaiden sosiaaliset suhteet olivat lisääntyneet ja yksinäisyyden tunne oli vähentynyt. Sekä omaisten että kotihoidon asiakkaiden turvallisuuden tunne oli lisääntynyt. Vaikka omaiset olivatkin tyytyväisiä Hyvinvointi‐TV‐palveluun, esittivät he kehittämisideoita palvelutarjontaan, ohjelmien sisältöön ja laitteen käyttöön. Laite‐ ja ohjelmatoimittaja sekä kotihoito voivat hyödyntää omaisten kokemuksia Hyvinvointi‐TV‐toiminnan kehittämisessä ja monipuolistaa palvelutarjontaa.