Sosiaalihuollon asiakastietomalli

Authors

  • Erja Ailio Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki, Finland
  • Jarmo Kärki Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki, Finland

Keywords:

sosiaalihuolto, tietomalli, asiakastieto, asiakasasiakirja

Abstract

Sosiaalihuollon asiakastietomalli on keskeinen osa alan tietoarkkitehtuurin kehittämistä. Sosiaalihuollon asiakastiedon rakenteistaminen on välttämätöntä, jotta asiakastieto tulevaisuudessa olisi nykyistä paremmin hyödynnettävissä. Asiakastietomalli kehitettiin Sosiaalialan tietoteknologiahankkeen aikana vaiheittain. Sen tarkoitus on kuvata sosiaalihuollon palvelutehtäviin liittyvien asiakastietojen yhtenäinen käsitteellinen sisältö ja tietojen väliset suhteet kansallisesti. Tällä hetkellä asiakastietomalli sisältää yli 200 asiakasasiakirjarakennetta, yli 150 tietokomponenttia ja yli 100 luokitusta. Sosiaalihuollon asiakastietomallia voi kokonaisuudessaan tarkastella osoitteessa sosmeta.fi. Asiakastietomallin ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Downloads

Download data is not yet available.
Section
Scientific articles

Published

2013-05-27

How to Cite

Ailio, E., & Kärki, J. (2013). Sosiaalihuollon asiakastietomalli. Finnish Journal of EHealth and EWelfare, 5(2-3), 40–49. Retrieved from https://journal.fi/finjehew/article/view/8171