Att bevara spelens arv med videointervjuer

En fallstudie om Finlands Spelmuseum

Författare

  • Niklas Nylund

Nyckelord:

preservation, museum, heritage, game, interview

Abstract

“Digitala spel är i färd att försvinna” är ett uttryck man ofta hör idag. Spelutvecklare, samlare och entusiaster har nu längre än ett årtionde oroat sig över att inte kunna köra och spela gamla spel. Då museer börjar spara spel i sina samlingar, är de intresserade av konserveringsmetoder utöver dem, som behåller spelen spelbara. Eftersom dessa metoder inte ännu analyserats, återstår många obesvarade frågor gällande spelens kulturarv. Denna artikel underlättar definitionen av olika sorters museiobjekt inom spelkonservering. Den är en analys av 14 videointervjuer, som Finlands Spelmuseum utfört med finska spelutvecklare år 2016. Syftet är att analysera spelutvecklarnas presentationer av sina spel, och hur dessa diskussioner motiverar intervjuernas värde för museer. Den avslutande diskussionen beaktar hur dylika intervjuer ter sig som ogripbara museiobjekt. Artikelns slutsatser är värdefulla för alla kulturarvsorganisationer intresserade av spelkultur och dess bevaring.

##submission.downloads##

Publicerad

2017-06-22

Nummer

Sektion

Artikkelit