Käsikirjoitukset

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy lähettääksesi käsikirjoituksen.

Käsikirjoituksen lähettämisen tarkistuslista

Kirjoittajien tulee varmistaa, että heidän käsikirjoituksensa noudattaa kaikkia seuraavia kohtia. Jos näitä ohjeita ei noudateta, käsikirjoitus palautetaan kirjoittajalle.
  • Tätä käsikirjoitusta ei ole aiemmin julkaistu, eikä sitä ole lähetetty toiseen julkaisuun (tai asiasta on annettu selvitys Kommentteja toimittajalle -kohdassa).
  • Käsikirjoitustiedosto on OpenOffice-, Microsoft Word- tai RTF-asiakirjan tiedostomuodossa.
  • Lähteiden URL-osoitteet on annettu, mikäli ne ovat saatavilla.
  • Tekstin riviväli on yksi; kirjasinkoko on 12; tekstissä käytetään kursiivia, ei alleviivausta (paitsi URL-osoitteissa); ja kaikki kuvat, kuviot ja taulukot on sijoitettu ensisijaisesti sopiviin kohtiin tekstin lomaan, ei tekstin loppuun.
  • Teksti noudattaa kirjoittajan ohjeissa määriteltyjä stilistisiä ja bibliografisia vaatimuksia.
  • Jos olet lähettämässä artikkelikäsikirjoitusta vertaisarviointiin, se on anonymisoitu eli kirjoittajan henkilöllisyys ei käy ilmi tekstistä eikä tiedoston metatiedoista.

Kirjoittajan ohjeet

Musiikkikasvatus julkaisee musiikkikasvatuksen alaa koskevia tieteellisiä ja käytäntöön liittyviä alkuperäisiä tutkimusartikkeleita, katsauksia, konferenssi- ym. raportteja, kirjallisuusarvioita ja väitöslektioita. Lehden toimitukselle voi lähettää kirjoituksia joko suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Kirjoitusten tulee olla sellaisia, joita ei ole lähetetty muualla julkaistavaksi. Käsikirjoitukset arvioidaan lehden toimituskunnassa, joka käyttää tutkimusartikkeleiden osalta vertaisarviointimenetelmää.

Suomenkielisiin teksteihin tulee liittää enintään 200 sanan englanninkielinen tiivistelmä (Summary tai Abstract), muunkielisiin vastaavan mittainen suomenkielinen tiivistelmä. Anonymisoitu käsikirjoitus tulee myös liittää mukaan. Käsikirjoituksissa käytetään APA 7 -viittausjärjestelmää. Suositeltava lähdeviitteiden maksimimäärä on noin 20 kpl ja käsikirjoituksen pituus enintään 7000 sanaa (sisältäen lähteet).

Kirjoittaja(t) luovuttaa (luovuttavat) Taideyliopiston Sibelius-Akatemialle oikeuden julkaista teksti Musiikkikasvatus-lehden käytänteiden mukaisen arviointiprosessin edellyttämien korjausten ja toimituksellisen työn jälkeen painetussa muodossa sekä sähköisesti. Kirjoittaja(t) luovuttaa (luovuttavat) samalla tekstien rajoitetut levitysoikeudet tieteellisten julkaisujen kansallisiin ja kansainvälisiin lisensoituihin tietokantapalveluihin tai kustantamoihin (esim. EBSCO, Rilm, Taideyliopiston Taju-tietokanta). Näin siirtyvästä julkaisuoikeudesta ei suoriteta tekijälle (tekijöille) rahallista korvausta. Kirjoittajalle (kirjoittajille) jää tekstiinsä omistus- ja käyttöoikeus, jonka käyttöä tämä rinnakkaisen käyttöoikeuden luovutus ei rajoita. Kirjoittaja(t) vastaa(vat) siitä, että teksti (mukaan lukien kuvat) ei loukkaa kolmannen osapuolen tekijänoikeutta.

Esimerkkejä lähdeviitteiden merkitsemisestä

Juntunen, M. L., & Partti, H. (toim.). (2023). Musiikkikasvatus muutoksessa. Taideyliopisto. https://taju.uniarts.fi/handle/10024/7961 

López-Íñiguez, G., & Bennett, D. (2020). A lifespan perspective on multi-professional musicians: Does music education prepare classical musicians for their careers? Music Education Research, 22(1), 1–14. https://doi.org/10.1080/14613808.2019.1703925

Richardson, L. (1994). Writing as a method of inquiry. Teoksessa N. Denzin & Y. Lincoln (toim.), Handbook of Qualitative Research, (ss. 516–529). Sage.

Siljamäki, E. (2021). Plural possibilities of improvisation in music education: An ecological perspective on choral improvisation and wellbeing. [Väitöskirja]. Studia Musica 86. Taideyliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-241-3

Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö. (2024, April 22). Understand, educate, protect: UNESCO´s blueprint for the ocean.
https://www.unesco.org/en

Muuta

Kirjoittajien tulee rekisteröityä julkaisun käyttäjäksi ennen lähettämistä tai jo rekisteröidyttyään kirjautua sisään aloittaakseen viisiportaisen prosessin.

Lehti käyttää tutkimusartikkeleiden osalta vertaisarviointimenetelmää. Artikkeleiksi tarjotut käsikirjoitukset lähetetään arvioitaviksi ja mahdolliset korjaukset tarkistettaviksi kolmelle alan asiantuntijalle. Toimituskunnan jäsenet eivät toimi lausunnonantajina kuin ainoastaan poikkeustapauksissa. Kirjoittajien vastuulla on käsikirjoitustensa anonymisointi.

Pyydämme arvioijilta lausuntoa noin kuukauden kuluessa. Aikaa voi kuitenkin kulua enemmän, sillä arvioijat kirjoittavat lausuntojaan vapaaehtoisesti ja palkatta oman työnsä ohessa, ja esimerkiksi loma-ajat voivat vaikuttaa lausuntoprosessin pituuteen.

Kun kaikki lausunnot on saatu, ne lähetetään kirjoittajalle, joka voi ohjeiden mukaan muokata käsikirjoitustaan. Muokattu käsikirjoitus lähetetään arvioitsijoille tarkistettavaksi ja arvioitavaksi. Jos arvioitsijat edellyttävät lisäkorjauksia, kirjoittaja saa mahdollisuuden muokata käsikirjoitustaan arvioiden mukaisesti, jonka jälkeen muokattu käsikirjoitus lähetetään uudelleen tarkistettavaksi ja arvioitavaksi. Tämän jälkeen käsikirjoitus joko hyväksytään julkaistavaksi artikkelina tai kirjoittajalle voidaan tarjota mahdollisuutta julkaista se vertaisarvioimattomana katsauksena.

Kirjoittaja saa lopuksi tarkistaa hyväksytyn käsikirjoituksen taittoversion. Keskimääräinen julkaisuprosessiin kuluva kokonaisaika on noin vuosi vaihdellen lehden ilmestymisajankohdan, teemanumeroiden ja arviointiprosessiin kuluvan ajan takia.

Kirjoittajien on noudatettava hyvää tieteellistä käytäntöä. Edellytämme myös eettisen hyväksyttävyyden arviointia tutkimuseettisen ennakkoarvioinnin avulla, mikäli tutkimuksen vastuullinen toteutus sitä vaatii.

Lehti ei maksa kirjoituspalkkioita. Artikkeleiden ja katsausten kirjoittajat saavat kaksi kappaletta kyseisen lehden numeroa. Muiden osastojen kirjoittajille lähetetään yksi lehti.

Musiikkikasvatus-lehti arkistoi kaikkien vertaisarvioitavaksi hyväksyttyjen käsikirjoitusten osalta arviointiprosessia koskevat keskeiset tiedot ja asiakirjat:

  • Vertaisarvioitujen mutta hylättyjen käsikirjoitusten osalta tallennetaan julkaisuehdotuksessa mainitut tekijöiden nimet ja käsikirjoituksen otsikko sekä arvioijien nimet.
  • Julkaistujen käsikirjoitusten osalta tallennetaan vähintään tekijöiden julkaisuehdotus, arvioijien lähettämät lausunnot ja toimituksen tekijöille lähettämät julkaisemista koskevat päätökset.

Kuviot

Graafiset elementit (esim. valokuvat, nuotit, piirrokset tai mutkikasta grafiikkaa sisältävät taulukot) tallennetaan omiksi (kuva)tiedostoiksi. Niitä ei tule sijoittaa artikkelista tehtyyn tekstitiedostoon tekstin oheen, vaan tekstissä mainitaan toivottu paikka ko. elementille tyyliin "kuva 1 tähän", "nuottiesimerkki 2 tähän" jne. Artikkelista tarvitaan kuitenkin teksti- ja kuvatiedostojen ohella myös PDF-tiedosto, jossa kaikki elementit ovat kirjoittajan tarkoittamissa paikoissa. Tämä helpottaa ja nopeuttaa taittotyötä.

Yksinkertaista grafiikkaa ja paljon teksti-informaatiota sisältävät taulukot jätetään kuitenkin tekstiin sellaisenaan. Lehti on kokonaisuudessaan mustavalkoinen, mikä tulee ottaa huomioon mahdollisia värillisiä elementtejä käytettäessä.
 
Kuvatiedostojen resoluution tulee olla painokoossa vähintään 300 dpi, mieluiten 600 dpi. Vaikka resoluutioarvoa voi jälkikäteen lisätä, se ei enää tee kuvaa tarkemmaksi. Kuvatiedostojen tallennusmuodoiksi käyvät PDF-, JPG-, PNG- tai TIF-formaatit.

 

Special issue: Music Education Technology for the Future World

We welcome full-text submissions in English, Finnish and Swedish. Articles should meet general research article criteria. The maximum length is 7,000 words (including references, abstracts excluded). All proposals will be double-blind peer-reviewed, and required revisions will be checked by three referees with relevant topical or methodological expertise.

Authors are responsible for anonymization of their manuscripts. Manuscripts should be submitted following the FJME referencing style guidelines. For further instructions, please read the guidelines for contributors.

Please submit your text as a MS Word document. In accordance with the current policy, the journal issue becomes full open access within a year from the publication. All authors have the right to parallel publish the article’s Author Accepted Manuscript version in a repository immediately on publication with a CC BY-ND license.

  • The deadline for full-text submissions is 15 February 2025. 
  • The deadline for resubmission after requested revisions is 15 April 2025.

Vertaisarvioidut artikkelit

Julkaisemme Artikkelit-osastossa vertaisarvioituja artikkeleita, joiden tulee noudattaa lehden toimitus- ja julkaisukäytäntöjä.

Katsaukset

Katsaukset-osiossa julkaistaan ei-vertaisarvioituja raportteja ja katsauksia.

Muut tekstit

Julkaisemme tässä osiossa kirja-arvosteluja, keynote-puheenvuoroja, konferenssiraportteja, ajankohtaisia tutkimushanketekstejä ja muita musiikkikasvatuksen ajankohtaisia aiheita.

Tietosuojaseloste

Musiikkikasvatus -lehden sivustolle syötettyjä nimiä ja sähköpostiosoitteita käytetään yksinomaan tämän lehden ilmoitettuihin tarkoituksiin, eikä niitä luovuteta mihinkään muuhun tarkoitukseen tai muille osapuolille.

Taideyliopisto, Suomen Taidekasvatuksen tutkimusseura ja Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV) ovat rekisterinpitäjiä. Taideyliopiston ja Suomen taidekasvatuksen tutkimusseuran vastuualueet lehden ylläpitäjinä ja Tieteellisten seurain valtuuskunnan vastuualueet sivuston ylläpitäjänä on kuvattu Journal.fi:n tietosuojaselosteessa.

Yhteyshenkilönä henkilötietojen käyttöä tässä lehdessä koskevissa asioissa toimivat Musiikkikasvatus-lehden päätoimittajat Tuulikki Laes ja Taru Koivisto fjme[at]uniarts.fi.

Taideyliopiston tietosuojavastaava on Minna Eskola, tietosuoja@uniarts.fi, +029 447 394, osoite: PL 1, 00097 Taideyliopisto.