LUKIOLAISTEN MOTIVAATIO OPISKELLA FYSIIKKAA: ONKO TÄSSÄ EROJA MIESTEN JA NAISTEN VÄLILLÄ?

Authors

Abstract

Viime vuosina fysiikan ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden määrä on lähes kaksinkertaistunut ja naisten suhteellinen osuus kasvanut. Aiemmasta tutkimuksesta tiedetään, että motivaatio opiskella fysiikkaa on sukupuolittunutta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukiolaisten motivaatiota fysiikan opiskeluun ja mahdollisia sukupuolten välisiä eroja. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena fysiikan syventäviä kursseja opiskeleville. Keskimäärin miesten sisäinen motivaatio opiskella fysiikkaa ja koettu fysiikan väli- nearvo olivat korkeampia kuin naisilla. Fysiikan opiskelun kustannuksissa tai fysiikkaan liittyvissä kykyuskomuksissa ei ollut eroja sukupuolten välillä. Avokysymyksessä naiset kuvasivat useammin fysiikan opiskelun syyksi opiskelusta saatavan hyödyn esimerkiksi ei-luonnontieteellisille aloille jatko-opintoihin hakeutumiseen kuin miehet. Tulokset tuo- vat uutta näkökulmaa viimeaikaisille muutoksille fysiikan lukio-opiskelussa – onko mahdollista, että naisten kasvanut osuus fysiikan kirjoittaneista kertoo enemmän pisteytysjärjestelmästä kuin kasvaneesta kiinnostuksesta fysiikkaan?

Downloads

Published

2022-12-02

How to Cite

Heinonen, V., Lehtinen, A., & Kankainen, A. (2022). LUKIOLAISTEN MOTIVAATIO OPISKELLA FYSIIKKAA: ONKO TÄSSÄ EROJA MIESTEN JA NAISTEN VÄLILLÄ?. FMSERA Journal, 5(1), 18–30. Retrieved from https://journal.fi/fmsera/article/view/115439

Issue

Section

Vertaisarvioidut artikkelit