OPISKELUN JOUSTAVUUDEN LISÄÄMINEN MATEMATIIKAN YLIOPISTO-OPINTOJEN TAITEKOHDASSA

Authors

  • Lasse Eronen Itä-Suomen yliopisto
  • Janne Heittokangas Itä-Suomen yliopisto

Abstract

Matematiikan yliopisto-opintojen taitekohta sijoittuu opiskelujen vaiheeseen, jossa opiskelun pääpaino siirtyy laskennosta abstraktiin päättelyyn. Useimmissa yliopistossa tämä taitekohta kulminoituu reaalianalyysin opiskeluun, jonka haasteet ovat yleisesti tunnustetut. Itä-Suomen yliopistossa reaalianalyysin kurssin toteutukseen tehtiin muutoksia lukuvuonna 2021–2022, joilla tavoiteltiin opetusjärjestelyn joustavuuden ja kommunikoinnin lisäämistä, sekä kurssin läpimenoprosentin ja kurssiarvosanojen parantamista vaatimustasoa laskematta. Artikkelissa tarkastellaan toteutusta niin toteuman kuin siitä saatujen kokemusten suhteen. Opiskelijapalautteen perusteella kurssitoteutus oli hyvin onnistunut, joustava ja oppimista tukeva, vaikka kommunikaation lisääminen jäikin tavoitteesta. Opiskelijoiden kurssimenestys parani läpimenon ja kurssiarvosanojen osalta.

Downloads

Published

2022-12-02

How to Cite

Eronen, L., & Heittokangas, J. (2022). OPISKELUN JOUSTAVUUDEN LISÄÄMINEN MATEMATIIKAN YLIOPISTO-OPINTOJEN TAITEKOHDASSA. FMSERA Journal, 5(1), 61–75. Retrieved from https://journal.fi/fmsera/article/view/115622

Issue

Section

Vertaisarvioidut artikkelit