LIEVENTÄVÄT LIITEPARTIKKELIT OPETTAJAN KYSYMYKSISSÄ JA NIIDEN MERKITYS DIALOGISESSA VUOROVAIKUTUKSESSA FYSIIKAN OPPITUNNEILLA
Abstract
Tutkimuksessa perehdytään lieventäviin liitepartikkeleihin opettajien kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimusaineistona on automaattisen puheentunnistuksen tulosteet opettajan puheesta 25 fysiikan opettajan tunneilta samasta sähköopin aihealueesta. Tulosteista selvitettiin hakutoimintoa käyttäen yleisimpien kysymyssano- jen esiintyvyys sekä perusmuodossaan että lieventävien liitepartikkelien -s ja -hän/hän kanssa. Lisäksi kahden esimerkin kautta tarkastellaan vuorovaikutuksen analyysiä hyödyntäen tarkemmin tilanteita, joissa lieventävät liitepartikkelit esiintyvät opettajan kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että lieventäminen liittyy useimmiten vastaamisen helpottamiseen. Lisäksi vastaamisen helpottaminen liittyy usein tilanteeseen, jossa oppilailta haetaan oikeaa vastausta tai annetaan rajatusti liikkumavaraa. Harvinaiseksi havaittuun dialogiseen vuorovaikutukseen liittyy, että oppilaita kannustetaan perustelemaan tai jakamaan vapaammin ajatuksiaan.