OPISKELIJOIDEN KOKEMUKSET TUTORIAALEISTA FYSIIKAN YLIOPISTO-OPETUKSESSA
Abstract
Fysiikan yliopisto-opetuksen tutkimus- ja kehitystyön tuloksena on syntynyt uusia opiskelijoiden omaa ajattelua aktivoivia opetusmenetelmiä. Eräs tunnettu opetusmenetelmä ja –materiaali on tutoriaalit. Tutoriaaleissa opiskelijat syventyvät ryhmissä fysiikan käsitteiden ja lakien ymmärrystä syventäviin tutkimusperustaisiin tehtäviin. Tässä tutkimuksessa selvitetään opiskelijoiden kokemuksia tutoriaalien käytöstä ensimmäisen vuoden fysiikan kursseilla. Tulosten mukaan opiskelijat suhtautuvat tutoriaalien käyttöön pääsääntöisesti positiivisesti. Hyvinä puolina mainittiin ajattelun aktivoiminen, ryhmätyöskentely sekä osaan tutoriaaleista kuuluvat kokeelliset osiot. Kritiikkinä esitettiin ohjaajien vähäinen määrä ja se, että oikeita vastauksia ei anneta. Tulosten perusteella opiskelijat kuitenkin ymmärtävät tutoriaalien tarkoituksen osana opetusta.