Opiskelijoiden oppimistyökalujen käyttö tietokoneavusteisessa Matematiikkajumppa -tukiopetuksessa
Abstract
Tampereen teknillisessä yliopistossa aloittavat uudet opiskelijat ovat vuodesta 2002 lähtien suorittaneet opintojensa aluksi koulumatematiikan osaamista mittaavan matematiikan perustaitotestin. Opiskelijat, joiden matemaattiset perustaidot eivät testin perusteella ole olleet riittävät, on ohjattu matematiikkajumppaan: tukiopetusohjelmaan, joka suoritetaan verkkopohjaisesti opiskelijan omalla ajalla. Tässä tutkimuksessa selvitettiin miten ja mitä oppimistyökaluja opiskelijat käyttivät verkkopohjaisessa tukiopetuksessa. Tutkimuksessa havaittiin, että erilaiset oppijat toimivat eri tavalla suorittaessaan matematiikkajumppaa. Pintasuuntautuneet oppijat käyttävät paljon erilaisia työkaluja, kun taas osaajat käyttävät huomattavasti vähemmän työkaluja, ja he menestyvät tentissä pintasuuntautuneita opiskelijoita paremmin.