PROJEKTIOPPIMISEN MALLIN KEHITTÄMINEN KUVATAITEEN JA YMPÄRISTÖOPIN MONIALAISEEN OHJAAMISEEN

  • Anssi Lindell Jyväskylän yliopisto
  • Anna-Leena Kähkönen Jyväskylän yliopisto
  • Antti Lehtinen Jyväskylän yliopisto
  • Antti Lokka Jyväskylän yliopisto

Abstract

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yhtenä tavoitteena on eheyttää opetusta. Checkpoint Leonardo, muuttuva energia -oppimisprojektissa (CPLME) yhdistimme luonnontieteen sisältöjä muihin kouluaineisiin, erityisesti kuvataiteeseen. Samalla pyrimme kehittämään projektioppimisen mallin, joka eheyttää opettajan- ja täydennyskoulutusketjun hyödyntäen koulun ulkopuolisia ja virtuaalisia oppimisympäristöjä ja -yhteisöjä. Tutkimme opettajaopiskelijoiden näkemyksiä oppiaineiden rooleista ja oppimisympäristöjen hyödyntämisestä CPLME -tapauksessa. Kaikki kyselyyn osallistuneet 27 opiskelijaa pitivät luonnontiedettä tietämiseen liittyvänä ja 23 heistä piti kuvataidetta tekemiseen liittyvänä oppiaineena. Oppimisympäristöinä ajateltiin eniten luontoa ja museoita. Opiskelijoista 10 ei osannut nimetä yhtään virtuaalista oppimisympäristöä.

Published
2017-10-31
How to Cite
Lindell, A., Kähkönen, A.-L., Lehtinen, A., & Lokka, A. (2017). PROJEKTIOPPIMISEN MALLIN KEHITTÄMINEN KUVATAITEEN JA YMPÄRISTÖOPIN MONIALAISEEN OHJAAMISEEN. FMSERA Journal, 1(1), 32-42. Retrieved from https://journal.fi/fmsera/article/view/60945
Section
Vertaisarvioidut artikkelit