Kehittämistutkimus: vuorovaikutteisten Matlab-opetusohjelmien vaikutus minäpystyvyyteen ja oppimistuloksiin yliopistomatematiikassa

  • Terhi Elina Kaarakka Tampereen teknillinen yliopisto
  • Simo Ali-Löytty Tampereen teknillinen yliopisto
  • Miika Huhtanen Tampereen teknillinen yliopisto

Abstract

Tampereen teknillisessä yliopistossa luotiin keväällä 2017 kehittämistutkimuksena opetusmoduuli matriisilaskennan sekä MATLAB-ohjelmiston harjoitteluun. Moduulissa olevien vuorovaikutteisten opetusohjelmien yksi tavoite on vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden minäpystyvyyteen matematiikassa ja MATLABin käytössä. Tutkimuksen tässä vaiheessa selvitettiin eroja oppimistuloksissa sekä minäpystyvyyden muutoksissa opetusohjelmilla harjoittelevien ja itsenäisesti opiskelevien opiskelijoiden välillä. Tässä tutkimuksessa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa ryhmien välillä. Alkutilanteessa koeryhmän minäpystyvyystuntemukset eri mittareilla olivat matalampia, mutta erot tasoittuivat tutkimuksen aikana. Ryhmien epähomogeenisuus alussa heikentää tulosten yleistettävyyttä, mutta tulokset ovat lupaavia ja rohkaisevat tutkimaan asiaa enemmän.

Published
2018-12-17
How to Cite
Kaarakka, T. E., Ali-Löytty, S., & Huhtanen, M. (2018). Kehittämistutkimus: vuorovaikutteisten Matlab-opetusohjelmien vaikutus minäpystyvyyteen ja oppimistuloksiin yliopistomatematiikassa. FMSERA Journal, 2(1), 78-88. Retrieved from https://journal.fi/fmsera/article/view/69883
Section
Vertaisarvioidut artikkelit