VAIHTUVATKO LUOKAT? TARKASTELU JOUSTAVISTA MATEMATIIKAN OPETUSJÄRJESTELYISTÄ YLÄKOULUN ARJESSA
Abstrakti
Tässä artikkelissa tarkastelemme yläkoulun seitsemännellä luokalla toteutettua matematiikan opetuksen joustavaa järjestelyä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten erilaiset opetusryhmät muuttuivat kouluvuoden aikana, miten eri ryhmissä vastattiin pakollisiin ja valinnaisiin tehtäviin ja millaisin diskurssein opetuksen joustavasta järjestelystä puhuttiin eri ryhmien osalta. Tutkimusaineisto koostuu oppilaiden koetuloksista ja tiedoista heidän ryhmittelystään lukuvuoden aikana. Lisäksi aineisto täydentyy opettajien ja oppilaiden teemahaastatteluista (N=12). Hyödynnämme mixed methods -lähestymistapaa aineiston analyysissa. Haastattelut on analysoitu sisällönanalyyttisesti teemoitellen ja koetulos- ja ryhmittelyaineistoa on tarkasteltu tilastollisesti. Tulokset osoittavat, että oppilaat vaihtoivat ryhmästä toiseen vuoden mittaan verraten vähän. Lähtötasotestissä parhaiten menestynyt ryhmä erosi muista ryhmistä läpi lukuvuoden ja erot näkyivät sekä pakollisissa että valinnaisissa tehtävissä. Haastattelut tukivat havaintoa siitä, että oppilaiden käsitykset omasta osaamisestaan ovat yhteydessä opetusryhmään ja sen asemaan sosiaalisessa hierarkiassa, mikä taas vuorostaan ohjasi valinnaisten tehtävien valintaa ja niistä suoriutumista.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Versiot
- 2022-11-18 (2)
- 2021-10-29 (1)