Kuntien perusopetusjohtajat inkluusion rakentajina

Kirjoittajat

  • Paula Laakso Turun yliopisto
  • Päivi Pihlaja Turun
  • Heikki Silvennoinen Turun yliopisto
  • Eero Laakkonen Turun yliopisto

Avainsanat:

inkluusio, inklusiivinen johtaminen, johtaminen, perusopetus

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan kuntatason perusopetuksen ylemmän johdon käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen pedagogiikan johtamisesta perusopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä inklusiivisen pedagogiikan johtamiseen liittyvistä käsityksistä ja johtamistehtävän kompleksisuudesta johtamisen osa-alueilla (leadership, management), sekä tämän yhteyksistä inklusiivisen pedagogiikan johtamiseen. Artikkelissa analysoidaan, miten johtamisen osa-alueet ovat yhteydessä johtajien inkluusio-orientaatioon ja miten johtajat käsittävät inkluusion. Eri puolelta Suomea kyselylomakkeella (n=65) kerättyä aineistoa täydentävät haastattelut (n=6). Perusopetusjohtajien keskuudessa käsitys inkluusiosta vaihtelee. Tutkimuksen perusteella perusopetuksen johtajien työ painottuu asioiden johtamiseen (management), ja ihmisten johtamiselle (leadership) on työssä vähemmän sijaa. Leadership-johtamiseen painottuvat johtajat ovat ”asiajohtajia” valmiimpia tukemaan inkluusion toteutumista. Johtajat suhtautuvat inklusiivisten käytäntöjen käyttöönottoon vaihtelevasti. Inkluusion toteutuminen jokaisen koulun tasolla edellyttää johtajien myönteisen asennoitumisen lisäksi uusien käytäntöjen yhteisesti sovittua implementointia.

Kirjoittajien biografiat

  • Paula Laakso, Turun yliopisto

    KM, Tohtorikoulutettava
    Turun yliopisto

  • Päivi Pihlaja, Turun

    Yliopistonlehtori,
    Turun yliopisto,
    Helsingin yliopisto

  • Heikki Silvennoinen, Turun yliopisto

    Professori
    Kasvatustieteiden laitos
    Turun yliopisto

  • Eero Laakkonen, Turun yliopisto

    Erikoistutkija
    Turun yliopisto

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-03-23

Viittaaminen

Laakso, P., Pihlaja, P., Silvennoinen, H., & Laakkonen, E. (2022). Kuntien perusopetusjohtajat inkluusion rakentajina. Focus Localis, 50(1). https://journal.fi/focuslocalis/article/view/115343