Sairaaloiden asiakaslähtöisen johtamisen merkitykset tieteellisen tekstin kuvaamana
Avainsanat:
julkinen johtaminen, osallisuus, demokratia, sairaala, diskurssianalyysi, sosiaalinen konstruktionismiAbstrakti
Tutkimuksessa jäsennetään sairaaloiden asiakaslähtöisen johtamisen merkityksiä tieteellisen tekstin kuvaamana. Tutkimuksen käsitteelliset lähtökohdat muodostuvat uuden julkisen palvelun periaatteiden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden avulla. Aineisto koostui 32 tieteellisestä artikkelista, joiden analyysissä sovellettiin väljää Faircloughin (1992) diskurssianalyysikehikkoa. Asiakaslähtöiselle johtamiselle annetaan merkityksiä muutoksen virittämisen, kamppailun ja yhtenäistämisen diskursseina. Sitä rakennetaan kokonaisvaltaisena ja johdonmukaisena toiminnan peruskäsitysten vahvistamisena, tasapainoillen niukkuuden ja asiantuntijalähtöisyyden välillä. Sairaaloiden asiakaslähtöisyyden johtaminen on rakenteilla olevaa ja sitä voidaan edistää koulutuskäytännöillä sekä tiedon jakamisella.