Lapsen palvelutarpeen arvioinnin johtaminen sosiaalipalveluorganisaatioissa
Avainsanat:
lapsi- ja perhepalvelut, lastensuojelu, esihenkilöt, palvelutarpeen arviointi, kehysanalyysiAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan sitä, millaisia kehyksiä sosiaalihuollon lapsi- ja perhepalveluissa ja lastensuojelussa työskentelevät esihenkilöt käyttävät puhuessaan lapsen palvelutarpeen arvioinnin johtamisesta. Aineistona on käytetty 17:ää lasten ja perheiden palveluja sekä lastensuojelua johtavien esihenkilöiden etäyhteyksillä toteutettua haastattelua. Aineiston analyysissa on hyödynnetty temaattista analyysia ja kehysanalyysia. Tutkimuksessa tunnistettiin ja nimettiin kolme erilaista kehystä, joita esihenkilöt käyttivät puhuessaan lapsen palvelutarpeen arvioinnin johtamisesta. Nämä kehykset ovat mahdollistaminen, ongelmanratkaisu ja analysoiminen. Jokainen kehys valottaa lapsen palvelutarpeen arvioinnin johtamista erityisestä näkökulmasta. Yhdessä kehykset kuvaavat lapsen palvelutarpeen arvioinnin johtamisen monitasoisuutta.