Hyvän työntekijän taidot tietoteknisen toiminnanohjauksen säätelemässä kotihoidossa

Kirjoittajat

  • Kaisa Eskelinen

Avainsanat:

digitalisoituminen, kotihoito, esimiehet, hoivatyöntekijän taidot, vanhuspolitiikka, medikaalis-managerismi, standardointi

Abstrakti

Kotihoidon organisaatioissa yleistynyt toiminnanohjaus edustaa hoito- ja hoivatyön johtamiselle ominaista medikaalis-manageristista suuntausta, jossa korostuu työn kustannustehokkuus tietojärjestelmiä hyödyntämällä (Wrede & Henriksson 2004; Henriksson & Wrede 2008). Artikkelissani kysyn, mitkä työntekijän taidot korostuvat ajankäyttöä ja kirjaamista yhdenmukaistavassa toiminnanohjauksessa ja miten toiminnanohjaus sopii yhteen hoivan logiikan (Mol 2008) eli asiakkaan tarpeet kokonaisvaltaisesti ja yksilöllisesti huomioivan työntekijäihanteen kanssa. Aineiston analyysi perustui 24 kunnallisen kotihoidon esihenkilön ja heidän työparinaan toimivan palveluohjaajan haastatteluihin. Analysoin vuosina 2010–2011 toteutetut haastattelut laadullisen deduktiivisen sisällönanalyysin metodein. Käytin aineiston sisällönanalyysissä käsitteitä näkyvyys, kontrolli ja vertailtavuus (Bowker & Star 1999). Ne ovat tietoteknisen luokittelujärjestelmän ja johtamisen periaatteita, jotka ohjaavat työntekijöiden työtä toiminnanohjauksessa. Toiminnanohjaus korostaa hoivatyötä teknisenä, kirjallisena ja ajanhallinnallisena taitona, ei niinkään kokonaisvaltaisena ja ruumiillisena taitona. Onkin tärkeää tukea työntekijän mahdollisuuksia arvioida ja sovittaa itse työtään toiminnanohjaukseen, jotta työntekijöiden hoivan logiikan mukaiset taidot säilyvät toiminnanohjauksen määrittämässä työssä.

The skills of a good worker in elderly home care regulated by enterprise planning system 

Enterprise resource planning (ERP) systems are widespread in home care organizations and represent medico-managerial management of care work, emphasizing cost-effective organization of care work by using information systems (Wrede & Henriksson 2004; Henriksson & Wrede 2008). Based on a content analysis of interviews with middle managers from two municipal homecare organizations in Finland and their service adviser colleagues, this study examines which worker skills are emphasized in ERP that standardizes the use of time and documentation of care work, and how ERP supports the worker ideal according to a logic of care (Mol 2008). This ideal refers to a worker who takes care of customers’ needs holistically and individually. The analysis uses the concepts of visibility, control, and comparability (Bowker & Star 1999), which are the principles of the classification systems of information infrastructures as well as management, and principles which direct workers’ work in the ERP. ERP emphasizes documenting and time management skills, which partly contradicts holistic worker conduct. ERP also emphasizes technical and written skills of care workers, not so much embodied and situational skills. It is, therefore, important to support workers’ discretion and possibilities to adjust their work to ERP, so that they can retain worker skills consistent with the logic of care while engaging in work determined by ERP. 

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2023-03-10

Viittaaminen

Eskelinen, K. (2023). Hyvän työntekijän taidot tietoteknisen toiminnanohjauksen säätelemässä kotihoidossa. Gerontologia, 37(1), 4–20. https://doi.org/10.23989/gerontologia.110608