Biteillä maalatut omakuvat urbanisoituneessa Karjalassa

Kirjoittajat

  • Oona Ilmolahti
  • Maria Lähteenmäki
  • Sinikka Selin
  • Anssi Neuvonen

Avainsanat:

Urbaani karjalaisuus, sosiaalinen media, kaupunkibrändäys, sosiaaliset imaginaarit, Itä-Suomi

Abstrakti

Artikkelissa esitellään ja arvioidaan Lappeenrannan, Imatran ja Joensuun kaupunkien digitaalisia omakuvia. Sitä, minkälaisia sosiaalisesti jaettuja mielikuvia ja brändejä kaupungit sähköisissä viestintäkanavissaan itsestään ovat tuottaneet. Analyysin pääpaino on visuaalisessa aineistossa, ja teoreettisesti teeman käsittelyä raamittaa sosiaalisen imaginaarin käsite. Julkinen ja yksityinen viestintä sekä brändien ja omakuvien tuottaminen on siirtynyt aikaisempaa keskitetymmin sähköisille alustoille ja sosiaaliseen mediaan, mikä tekee digisyntyisestä datasta tärkeän lähdeaineiston myös historiantutkimukselle. Tutkimuksen keskeisiä havaintoja on, että kyseisten kaupunkien brändäyksessä on keskitetty vahvasti luonnonmaisemaan ja kestävään kehitykseen sekä korostettu itärajan läheisyyttä ja ylirajaista yhteistyötä. Itäsuomalaisissa kaupunkikuvissa korostuvat karjalaisuuteen liitettyjen symboleiden, kuten värien, yhä nykyaikananikin tärkeäksi koettu merkitys. Toisaalta digitaalisen viestinnän interaktiivinen rooli on vahvistanut kaupunkilaisten mahdollisuuksia vaikuttaa yhteisönsä julkiseen kuvaan. Sosiaalisen median hyödyntäminen voi näin demokratisoida paikallista vallankäyttöä ja lisätä yhteisöllisyyttä.

Viittaaminen

Ilmolahti, O., Lähteenmäki, M., Selin, S., & Neuvonen, A. (2021). Biteillä maalatut omakuvat urbanisoituneessa Karjalassa. Historiallinen Aikakauskirja, 119(1), 51–65. https://doi.org/10.54331/haik.140778