Hoitotyön koulutusohjelmien opettajien arvio sateenkaari-ihmisiin ja heidän terveyteensä liittyvistä opetussisällöistä ja opetuksen toteuttamisesta
Avainsanat:
seksuaalivähemmistöt, opetussuunnitelmat, hoitotyön koulutus, ammattikorkeakoulut, hoitotyön opettajat, sukupuolivähemmistötAbstrakti
Sateenkaari-ihmisillä tarkoitetaan ihmisiä, joiden seksuaalinen suuntautuminen ja/tai sukupuolen ilmaisu ja identiteetti poikkeavat yhteiskunnan normeista. Sateenkaari-ihmiset kokevat monitahoista syrjintää yhteiskunnassa, myös terveydenhuollossa. Sateenkaari-identiteetti ja siitä kertomatta jättäminen voivat vaikuttaa hoidon saamiseen, hoitotyön laatuun ja kokemuksiin terveydenhuollossa. Sateenkaarivähemmistöihin kuuluvilla ihmisillä tiedetään olevan muuta väestöä enemmän erilaisia terveyden haasteita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata suomalaisten ammattikorkeakoulujen sairaanhoidon, terveydenhoidon ja kätilötyön koulutusohjelmien opetussuunnitelmien sateenkaari-ihmisiin liittyviä opetussisältöjä ja opetuksen toteuttamista opettajien arvioimana. Verkkokysely toteutettiin huhtikuun ja syyskuun 2021 välillä 19 korkeakoulussa. Kyselyyn vastasi 67 opettajaa.
Sateenkaari-ihmisiä koskevien opetussisältöjen arviot vaihtelivat vähästä hyvään. Kätilötyön opettajat arvioivat sateenkaari-ihmisiin ja heidän terveyteensä liittyvää opetusta olevan hieman enemmän, riittävämmin ja monipuolisemmin, kuin opettajat muilla opetusaloilla. Aiheen opetuksen toteuttamisen käytettiin keskimäärin kolme tuntia koulutusohjelman aikana. Eri opetusmenetelmiä arvioitiin käytettävän vähäisestä kohtalaiseen.
Vähäinen ja toteutukseltaan vaihteleva opetus tuottaa epätasaista osaamista alan ammattilaisille. Oppilaitoksille tulisi muodostaa sateenkaari-ihmisten terveyteen liittyvien aiheiden opetusta tukeva rakenne. Sisältö tulisi huomioida myös yleissairaanhoitajan 180 opintopisteen kokonaisuuden osaamistavoitteissa.