Pelimetriikka tutkimusaineistona simulaatiopelitutkimuksissa hoitotyön koulutuksessa

Kirjoittajat

  • Jaana-Maija Koivisto
  • Sara Havola
  • Janne Engblom
  • Elina Haavisto

Abstrakti

Artikkelissa kuvataan pelimetriikkaa tutkimusaineistona hoitotyön koulutuksen simulaatiopelitutkimuksissa. Pelien käyttämisen erityinen hyöty tutkimuksessa ja oppimisessa liittyy niiden tallentamaan tietoon opiskelijoiden käyttäytymisestä pelaamisen aikana. Pelijärjestelmään tallentuu kaikki pelaajan tekemä toiminta pelissä ja näitä toimintoja kuvaa järjestelmästä kerättävä pelimetriikka. Pelimetriikkaa voidaan käyttää itsenäisenä tutkimusaineistona tai yhdessä muiden tutkimusaineistojen kanssa kuvaamaan opiskelijoiden suoritusta, tietoja ja taitoja pelissä. Pelimetriikan käyttö tutkimusaineistona hoitotieteellisessä koulutustutkimuksessa on vielä vähäistä. Tässä artikkelissa käytetään esimerkkinä hoitotyön simulaatiopelitutkimuksia, joissa hoitotyön opiskelijoiden simulaatiopelin skenaarioiden suorittamista kuvataan pelimetriikan avulla. Tutkimuksissa pelimetriikan mitattavia kohteita olivat suoritettujen skenaarioiden määrä, keskimääräiset pisteet ja keskimääräinen peliaika. Käytettäessä pelimetriikkaa tutkimusaineistona tulosten luotettava tulkinta edellyttää selkeää määrittelyä siitä, mitä tietoa kerätään ja miksi ja miten muuttujia mitataan. Pelijärjestelmien tuottaman tiedon eettinen käyttö edellyttää erityisesti henkilöistä kerättävien tietojen tunnistamiseen liittyvien riskien tunnistamisen ja minimoimisen. Pelimetriikkaa ja tekoälyä hyödyntämällä voidaan kehittää hoitotyön opiskelijoiden tieto- ja taitotasoon mukautuvia simulaatiopelejä vastaamaan paremmin yksilöllisiin oppimistarpeisiin ja saavuttamaan yhä parempaa osaamista työelämään ja haastaviin potilastilanteisiin.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2022-12-31