Distinct competence profiles of health sciences teacher students: A cross-sectional study
Avainsanat:
terveystieteet, opettajankoulutus, opiskelijat, osaaminenAbstrakti
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa terveystieteiden opettajaopiskelijoiden osaamisprofiileja, kuvata osaamista profiilien mukaan ja selvittää profiileihin liittyviä tekijöitä. Tutkimus toteutettiin Suomessa poikkileikkaustutkimuksena
talvella 2018–2019.
Terveystieteiden opettajankoulutusohjelmissa opiskelevat terveystieteiden opettajaopiskelijat (N=315, n=101) kutsuttiin osallistumaan tutkimukseen. Tiedonkeruussa käytettiin Sosiaali- ja terveysalan opettajan osaamismittaria. Osallistujien
osaamisprofiilien määrittelemiseksi tehtiin K-means-klusterointianalyysi. Profiilin A (Aloittelevan osaaminen) opiskelijat arvioivat osaamisensa heikommaksi kaikilla mitatuilla osaamisalueilla kuin profiilien B (Hyvä osaaminen) ja C (Edistynyt osaaminen) opiskelijat. Näyttöön perustuvan käytännön osaaminen (keskiarvo 2,97, SD 0,37) oli vahvin osaamisalue ja Yhteistyö ja verkosto-osaaminen (keskiarvo 1,86, SD 0,34) heikoin osaamisen alue.
Osaamisen arviointi voi auttaa tunnistamaan haastavia aiheita opetussuunnitelmatasolla sekä kartoittamaan opiskelijoiden ammatillista kehitystä opintojen eri vaiheissa.