Perusterveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia potilaiden työkyvyn tuen tarpeen systemaattisesta tunnistamisesta ja työkykykoordinaattoritoiminnasta

Kirjoittajat

Avainsanat:

Työkyky, Potilaan ohjaus, Potilastietojärjestelmät, perusterveydenhuolto

Abstrakti

Perusterveydenhuollossa tehtiin kokeilu, jossa hoitajien ja lääkärien tuli systemaattisesti tunnistaa ja kirjata potilastietojärjestelmään jokaisen työikäisen potilaan käynnin yhteydessä, onko potilaalla työkyvyn tuen tarve ja liittyikö käynnin syy työhön. Tehtyjen merkintöjen perustella potilaat ohjautuivat työkykykoordinaattorille. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata perusterveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia tästä kokeilusta.

Tutkimusaineisto koostui 12 perusterveydenhuollon ammattilaisen haastattelusta, mitkä toteutettiin loppuvuodesta 2021. Aineisto analysoitiin induktiivisella teema-analyysillä.

Potilaan työkyvyn tuen tarpeen tunnistaminen koettiin tarpeelliseksi eikä sitä pidetty erityisen haastavana, jos se tapahtui sopivissa vastaanottotilanteissa. Perusterveydenhuollon ammattilaiset kuitenkin toivoivat selkeämpää viestintää kokeilusta sekä palautetta tekemistään merkinnöistä ja potilaiden ohjautumisesta. Työkykykoordinaattorit koettiin tärkeänä lisänä perusterveydenhuollossa, joskin heidän toimenkuvansa vaikutti jääneen epäselväksi.

Työkyvyn tuen tarpeen systemaattinen tunnistaminen perusterveydenhuollossa vaikuttaa olevan mahdollista ja tarpeellista, mutta sen suunnittelussa tulee huomioida perusterveydenhuollon ammattilaisten näkemykset. Perusterveydenhuollossa työskentelevän työkykykoordinaattorin koettiin voivan vähentää perusterveydenhuollon ammattilaisten potilaan hoitoketjuihin liittyvää selvittelytyötä.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2025-03-31