Vanhempien kokemuksia digitaalisen hoitopolkusovelluksen käytettävyydestä ja soveltuvuudesta kouluikäisen lapsen päiväkirurgisella hoitopolulla
Avainsanat:
hoitopolku, käytettävyys, mobiilisovellus, päiväkirurgia, digital solutions, m-health, pediatric day surgery, usabilityAbstrakti
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia digitaalisesta hoitopolkusovelluksesta ja sen käytettävyydestä sekä soveltuvuudesta lapsen päiväkirurgisella hoitopolulla. Aineisto kerättiin elokuun 2020 sekä elokuun 2021 välisenä aikana 7-12-vuotiaiden lasten vanhemmilta (n=25). Vanhemmat käyttivät BuddyCare-sovellusta lapsen päiväkirurgisen toimenpiteeseen liittyvällä hoitopolulla Uudessa lastensairaalassa. Aineisto kerättiin vanhemmilta puhelimitse puolistrukturoidulla (n=10) ja strukturoidulla haastattelulla (n=13) sekä suojatulla sähköpostihaastattelulla (n=2). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä ja kuvailevilla tilastollisilla menetelmillä. Tulosten mukaan vanhemmat arvioivat hoitopolkusovelluksen soveltuvuuden hyväksi ja he käyttivät sovellusta päivittäin. Vanhemmat eivät tarvinneet apua hoitopolkusovelluksen lataamisessa. Hoitopolkusovelluksen käyttäjäkokemukset sisälsivät arviointeja sovelluksesta. Kohderyhmä oli huomioitu hyvin hoitopolkusovelluksessa ja hoitopolun digitalisoiminen koettiin myönteisenä. Hoitopolkusovellus osallisti sekä lapsen että vanhemman ja se sisälsi tarpeellisen tiedon. Käyttäjäkokemuksen haasteina olivat hoitopolkusovelluksen ajoittainen toimimattomuus sekä mahdollisen toimenpiteen ajankohdan muuttuminen, eikä sovellus päivittynyt reaaliaikaisesti. Sovellusta tulisi edelleen kehittää huomioiden vanhempien käyttäjäkokemukset ja niihin liittyvät haasteet. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää arvioitaessa digitaalisen hoitopolun hyödyllisyyttä terveydenhuollossa sekä digitaalisen hoitopolun kehittämistyössä.