Yetitabletilla® pelaamisen vaikutukset ikääntyneiden laaja-alaiseen toimintakykyyn ja fyysiseen sekä sosiaaliseen aktiivisuuteen palvelukotiympäristössä: Kvasikokeellisen interventiotutkimuksen protokolla
Avainsanat:
ikääntyneet, toimintakyky, aktiivisuus, digitaaliset pelit, tehostettu palveluasuminenAbstrakti
Tämän artikkelin tarkoituksena on kuvata kvasikokeellisen interventiotutkimuksen tutkimusprotokolla. Interventiolla arvioidaan ja kuvataan Yetitabletilla® pelaamisen vaikutuksia ja hyötyjä palvelukodeissa asuvien ikääntyneiden laaja-alaiseen toimintakykyyn ja aktiivisuuteen verrattuna tavanomaiseen hoivaan ja palvelukotien aktiviteetteihin. Interventio toteutetaan iäkkäiden ympärivuorokautisen hoivan palvelukodeissa, ja tutkimukseen osallistuvat palvelukotien asukkaat jaetaan asuinpaikkansa mukaisesti koe- ja kontrolliryhmiin. Koeryhmässä tutkittavat (n=35) pelaavat digipelejä Yetitabletilla® henkilökunnan ohjaamana 12 viikon ajan, ja kontrolliryhmässä tutkittavat (n=35) jatkavat normaaleja päivittäisiä toimia ja aktiviteetteja.Tutkimusaineisto kerätään toimintakykymittauksilla, jotka tehdään ennen (viikko 0) ja jälkeen (viikko 13) intervention. Mittauksilla selvitetään mahdollisia muutoksia tasapainossa, kävelykyvyssä, ala- ja yläraajojen lihasvoimassa ja sosiaalisessa osallisuudessa. Mielialaa mitataan ennen ja jälkeen pelaamisen hymynaamamittarilla, ja fyysistä aktiivisuutta mitataan aktiivisuusrannekkeella koko intervention ajan. Aineisto analysoidaan tilastollisin menetelmin. Henkilökunnan näkemyksiä digipelaamisen hyödyistä asukkaiden toimintakykyyn ja aktiivisuuteen selvitetään koeryhmän muodostaneiden palvelukotien henkilökunnan puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla (n=18). Aineisto analysoidaan aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulokset määrittävät, voidaanko digipelaamista Yetitabletilla suositella ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoivan yksiköihin asukkaiden toimintakyvyn ja aktiivisuuden tukemiseksi ja edistämiseksi.