Tunneälytestin kehittäminen sosiaali- ja terveysalan kansalliseen valintakokeeseen ammattikorkeakouluissa
Avainsanat:
tunneäly, testin kehittäminen, SOTE-alan opiskelijavalinta, osiovasteanalyysiAbstrakti
Tunneälyllä on positiivinen vaikutus opiskelijoiden opintomenestykseen ja suoriutumiseen käytännön harjoittelussa. Tunneälyn arviointi tarkoituksenmukaisella ja luotettavalla testillä voi auttaa ammattikorkeakouluja valitsemaan alalle soveltuvia hakijoita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää ja testata objektiivinen ja oikeudenmukainen tunneälytesti SOTE-alan opiskelijavalintaan. Tunneälytestin (EMI-T) kehittäminen perustui systemaattisen kirjallisuuskatsaukseen (n=26) ja fokusryhmähaastatteluihin (n=5), joiden tulosten mukaan tunneäly koostuu seitsemästä osa-alueesta. Testin sisältövaliditeettia arvioitiin asiantuntijapaneeleilla (n=3) ja kahdella pilottitutkimuksella (pilotti 1: n=346; pilotti 2: n=205). Testin psykometrinen arviointi toteutettiin keväällä 2021 valtakunnallisessa valintakokeessa (N=4808). Analyysimenetelminä käytettiin sisällön analyysiä, tehtäväkohtaista luotettavuusindeksiä, kuvailevia menetelmiä, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja osiovasteanalyysiä hyödyntäen TestGardener-sovellusta. Testin oikeudenmukaisuutta arvioitiin varianssianalyysillä, Tuckey:n testillä ja lineaarisella regressioanalyysillä. EMI-T arvioi neljää tunneälyn osa-aluetta: tunteiden tunnistamista ja ymmärtämistä, tunteiden hyväksymistä, tunteiden hallintaa sekä sosiaalista tunnetietoisuutta. Testin tehtävät olivat helppoja, mutta yksiselitteisiä. Lisäksi EMI-T näyttäisi mahdollistavan oikeudenmukaisen opiskelijavalinnan. EMI-T osoittautui helpoksi, mutta objektiiviseksi, oikeudenmukaiseksi ja kattavaksi testiksi. EMI-T:n psykometrisen arvioinnin tuloksia voidaan hyödyntää testin ja SOTE-alan opiskelijavalinnan kehittämisessä.