Hypoteettinen perehdytysmalli hoitajan ammatillisen pätevyyden kehittymisen tukena
Avainsanat:
hypoteettinen malli, perehdytys, perehdyttäjä, ammatillinen pätevyys, siirtymävaiheAbstrakti
Vastavalmistuneen sairaanhoitajan tulee ensimmäisen työvuotensa aikana löytää paikkansa työyhteisössä ja pätevöityä niin kliinisesti kuin ammatillisestikin työssään. Hän tarvitsee tukea ja ohjausta sekä perehdyttäjältään että koko työyhteisöltä ensimmäisen työvuotensa ajan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata perehdytyksen osatekijöitä, joilla voidaan tukea vastavalmistuneen sairaanhoitajan ammatillisen pätevyyden kehittymistä siirtymävaiheen aikana alkaen ensimmäisestä työpäivästä jatkuen ensimmäisen työvuoden loppuun. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää hypoteettinen perehdytysmalli hyvälle perehdytykselle. Tutkimuksen aineistona käytettiin kahden aikaisemmin julkaistun osatutkimusten tuloksia. Ensimmäisen osatutkimuksen aineisto kerättiin perehdyttäjiltä (n=152) ja toisen osatutkimuksen aineisto vastavalmistuneilta sairaanhoitajilta (n=72). Osastutkimusten tuloksista muodostunut aineisto analysoitiin käyttämällä deduktiivis-induktiivista sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin päätteeksi saatu aineisto kvantifioitiin. Sisällönanalyysin tuloksena rakentui hypoteettinen perehdytysmalli, jossa perehdyttäjän, työyhteisön ja itse perehdytyksen merkitys korostui muita osatekijöitä vahvimmin. Muut perehdytysmallin osatekijät olivat perehdytysohjelma, lähiesihenkilön rooli, työympäristö ja yhteiskunta. Hypoteettinen perehdytysmalli tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan perehdytykseen, jossa perehdyttäjän lisäksi myös työyhteisöllä on tärkeä rooli perehdytyksen onnistuneeksi toteutumiseksi.