”Vaikka sais leikkii” – Lasten näkökulmia neuvolan hoitotyöhön
Avainsanat:
leikkiminen, neuvola, osallisuus, perhehoitotyö, sadutusAbstrakti
Lapsella on oikeus osallistua terveyteensä liittyvään päätöksentekoon ja olla aktiivinen toimija terveydenhuoltopalveluissa, kuten lastenneuvolassa. Hoitotyön kohtaamisessa saavutettu osallisuuden kokemus voi edistää lapsen hyvinvointia, auttaa terveydenhoitajaa tunnistamaan lapsen tarpeet sekä vähentää neuvolaan liittyviä pelkoja. Tämän kuvailevan tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa lasten positiivisia ja negatiivisia kokemuksia neuvolasta sekä kuvata kehitysehdotuksia neuvolan hoitotyöhön liittyen.
Lasten näkökulmia kartoitettiin osallisuutta tukevalla monimenetelmällisellä tutkimuksella lapsinäkökulmaisessa viitekehyksessä. Aineiston tuottamisen menetelminä käytettiin tutkijalähtöistä roolileikkiä sekä virikkeellisiä haastatteluja, jotka sisälsivät sadutusta, piirtämistä, maalaamista ja roolileikkivideoiden katselua. Vanhemmilta pyydettiin tulkintoja oman lapsen aineistoon liittyen. Yhteensä 11 lasta ja heidän 12 vanhempaansa osallistuivat tutkimukseen. Aineisto analysoitiin monimenetelmällisesti käyttäen sisällönanalyysia, semioottista analyysia ja tutkijatriangulaatiota.
Lapset kuvasivat neuvolassa positiiviseksi leluja, leikkimistä ja palkitsemista. Negatiiviseksi lapset kokivat rokottamisen, sairaalamaisen ympäristön sekä aikuisten lasta rajaavan toiminnan. Lapset toivoivat neuvolaan enemmän mahdollisuuksia leikkiä ja liikkua sekä värikkäämpää hoitoympäristöä.
Lasten myönteisten hoitokokemusten ja osallisuuden tukemiseksi neuvolassa on kiinnitettävä huomiota lapselle luontaisen toiminnan sallimiseen sekä muokattava hoitoympäristöä...