
162 Översikter och granskningar

Press och samhälle

Keijo K. Kulha, Sanasotaa ja sovittelua. Helsingin Sanomain
{loliittinen linja itsenäistymisestä talvisotaan. [OrdväxTing och med-
ing. Helsingin Samomats politiska linje fran självständigheten tili
vinterkriget]. Päivälehti — Helsingin Sanomat/Toimituksia IV. 453
s. Helsinlu 1989.

Jukka-Pekka Pietiäinen, Kansakunnan peili. [Nationens spe-
gel. Officiella tidningen 1819—1989] Virallinen Lehti OfficielU Tid
ningen 1819-1989. 65 s. Helsinki 1989.

Den förstnämnda av de tvä föreliggande presshistoriska undersök-
ningarna, vilka bägge utkom senaste höst, är författad av docent
Keijo K. Kulha, en av Helsingin Sanomats huvudredaktörer.
Boken har titeln Sanasotaa ja sovittelua^ vilket dubbeltydiga uttryck
närmast motsvaras av "(skarp) ordväxling och medling". Arbetet in-
gär som nummer fyra i Sanoma Osakeyntiös serie av historiska un-
dersökningar och essäistiska verk. Samtidigt förgyller det tidningsjät-
tens etthundraärsjubileum.

Kulhas arbete är verkligt kompakt läsning, med närä 450 tväspalti-
ga sidor, som dock avlöses av ett flertal bildsidor och -uppslag. Dess-
utom har Kulha som publicist en lätt och ledig penna, vilket gör att
läsningen inte blir längrandig. Undersökningen täcker hela mellan-
krigstidens politiska liv i värt land och omspänner sälunda tidsmäs-
sigt perioden 1918—1939. Författaren har pä basen av tidningens le-
dande artiklar sökt belysa Helsingin Sanomats politiska linje. An-
märkningsvärt är att Kulha i sin forskning kunnat stöda sig pä sam-
lingar i Sanoma Oy:s historiska arkiv, främst släkten Erkkos familje-
arkiv. Avhandlin^en representerar en traditionell kvalitativ-deskrip-
tiv historieforskmng.
Kulhas arbete är även vad källunderlaget anbelangar mycket gedi-

get. Notapparaten är grundligt uppgjord och författaren bygger sin
framställning pa ett stort antal historiska auktoriteter. Av den anled-
ningen är hans sätt att vtterligare i själva texten gäng pa gang nämna
källans namn irriteranoe och denna irriation växer sig starkare i takt
med att genomläsningen framskrider. Pä t.ex. sidan 325 nämns tre
historiker i texten: "Juhani SUOMEN mielestä..., Timo SOIKKA
NEN puolestaan.. ., — termi on Keijo KORHOSEN —", och läsa-
ren frägar sig smäningom osökt vad KULHA själv anser om sakernas
gäng och varför han undviker att analysera och göra konklusioner i
eget namn.



•  Översikter och granskningar 163

Pa de etthundra första sidorna (som tili över 40 % bestär av bil-
der, nothänvisningar etc) hänvisas 18 gänger tili namngivna auktori-
teter i texten och samma onödiga förfaringssätt fortsätter hela boken
igenom. Detta är sannerligen att gä tili ytterlighet, i synnerhet som
den egentliga notapparaten som sagt är bäde täckande och noggrann.
Det dryga bildmaterialet är högluassigt och välvalt. Författaren har

undvikit det alltför vanliga tillvägagängssättet att väljä "nedgängna"
bilder och i stället sökt fram fräscht och nytt material. Även oildtex-
terna är välgjorda och kompletterar pä ett utmärkt sätt den egentliga
framställnin^en.

Efter en inledande bakgrund rörande Helsingin Sanomats yttre
betingelser och äjgoförhällanden, redaktörer och andra medarbetare,
tidningens förhällande tili framstegspartiet o.s.v., behandlas dess linje
i olika frägor i sex huvudkapitel, vilka omfattar regeringsformen och
amnestin, inrikespolitiken, spräkstriden, utrikespolitiken, försvars-
frägan samt övriga reformsträvanden (skol- och bildningsfrägor, frä-
gan om jordanskaffningen samt förbudslagsfrägan). I ett kort slut-
kapitel sammanfattas dessutom tidningens ledande ideer och strävan-
den.

Säsom andra recensenter redan tidigare anmärkt har detta fram-
ställningssätt sina svagheter. Läsaren har svart att fä en helhetsupp-
fattning av Helsingin Sanomats världsbild. De olika kapitlen har vis-
serligen egna interna sammanfattningar, vilka i och för sig är utmärk-
ta, men ett längre slutkapitel, där tidningens uppfattning i olika frä
gor skulle ha sammanfattats och utvecklingens olika trädar samman-
imutits, hade värit av nöden. Det koita slutkapitlet "Tidningen som
paverkare" innehäller blott en tvä sidor läng sammanfattning av Hel
singin Sanomats strävanden. Utgängspunkten för dessa var en önskan
att bevara republikens statsskick och ytterligare utveckla detsamma;
vad tidningen själv kallade en allmän fosterländsk uppgift (yleisisän-
maallinen tehtävä).
I det inledande kapitlet redogör Kulha bl.a. för tidningens ägoför-

hällanden-och tidningsbolagets (Sanoma Ov:s) ledning. Minst lika
viktigt hade värit att redogöra för tryckeribolaget (Helsingin Uusi
Kirjapaino Oy), där Sanoma Oy efter den riktade emissionen 1925
redan ägde drygt 73 procent av aktierna. Och nog skulle väl de tvä
trotjänarna, tryckeribolagets verkställande direktör och tidningens
ekonom, magister Rafael Hällfors, samt biträdande direktören Einari
Teräskivi, förtjänat att nämnas med fömamnet utskrivet i stället för
enbart initialer. Detsamma gäller andra personer, t.ex. statsminister
K(aarlo) Castren, lanträdet C(arl) Björkman m.fl.

Kapitlet om spräkstriderna ("Suomen kielen puolesta") är en aning
ojämnt, bl.a. kunde Älandsfrägan, som i hög grad inverkade pä
1920-ärs spräklagstiftning, med fördel ha behandlats i detta samman-



164 översikter och granskningar

hang. Man förvanas av författarens inledande konstaterande, att det
i Helsingin Sanomats spalter fanns överraskande mänga (!) inlägg och
äsikter i spräkfrägan. Snarare skulle det väl ha värit ägnat att förvana
cm de värit fä. Man frägar sig ocksa vilka de finlandssvenska rättmä-
tiga kraven (oikeutetut vaatimukset) var som Erkko var villig att taga
i beaktande? Ävenledes skulle man ha väntat sig mera distinktion i
användningen av termema "ruotsinmielinen" (svensksinnad) och
"ruotsinkielinen" (svenskspräkig), vilka synbarligen av författaren
betraktas som synonyma.

Kapitlena om Helsingin Sanomats ställningstaganden i försvars-
och utrikespolitiska fragor är bokens bästa läsning med välformulera-
de, träffande tankeeängar. Hänvisningen tili den vita segrarsidans in-
ställning gentemot bolsjevikema är dock en aning dubiös: "Asenteis
sa purkautui erikoislaatuinen poliittismoraalinen ryssäviha" (I attity-
derna uttrycktes ett märkligt politiskt-moraliskt rysshat). Under
mellankrigstiden förekom visserhgen en stor portion politiskt beting-
at misstroende, vilken inställning säkerligen även innehöll moraliska
aspekter, men ingick däri även allmänt ta^et rent hat? Det finska Fol
kets förhällande tili sin Östra granne bar ju alltid värit realistiskt och
nägot allmänt hat kan inte sägas karakterisera detsamma, knappast
ens under vara senaste krig.

Detaljfel finns det mycket av i boken. Det är visserhgen fräga om
petitesser, men de förargar och stör det annars sä goda helhetsintryc-
ket. Kulhas arbete skulle ha förtjänat en bättre redigering, korrektur-
läsningen inbegripen. Särskilt lägger man märke tili felstavning och
-skrivning av svenska ord och namn. Är det blott en tillfällighet att
direkta skolfel i form av felstavningar som Meckelin, Rosengvist eller
argeologia förekommer? DN:s chefredaktör Otto von Zweibergks
tillnamn (s. 291) är likasä felstavat.

I sin egenskap av riksföreständarens adjutant bör Gallen-Kallelas
fömamn givetvis skrivas Axel och ej Akseli (bildtexten s. 109), ty
sistnämnda form ingär endast i hans konstnärsnamn (släktnamnet
Gallen ändrade han däremot tili Gallen-Kallela). Amos Anderson var
inte Hufvudstadshladets chefredaktör är 1924 (s. 222), det var A.R.
Frenckell. Anderson var verkställande direktör och direktionsord-
förande, men chefredaktör blev han formellt först den 1 juli 1928.
Namnet pä Uusi Suomis tryckeribolag är SKS:n Kirjapainon Oy i
genitivform (s. 61). Mordet pä inrikesminister Ritavuori skedde är
1922, ej 1921 (s. 99), och dessutom kan det nämnas att utövaren
Ernst Tandefelt dömdes tili livstids tukthus och därefter mestadels
vistades pä sinnessjukhus.

Helhetsintrycket av Kulhas arbete är dock definitivt positivt och
boken kan pä det varmaste rekommenderas för alla som är intressera-
de av politisk historia i allmänhet och presshistoria i synnerhet. Kul-



Översikter och granskningar 165

ha har pä ett givande sätt beaktat säväl person- som partirelationer
samt även ekonomiska faktorer, vilket gör undersökningen bäde
djuplodad och mängfacetterad.

Det andra presshistoriska arbetet är docent Jukka-Pekka Pie
ti ä i n e n s undersökning Kansakunnan peili i vilken författaren pre-
senterar en översikt av Officiella Tidninsens 170-äriga levandsbana.
Namnvalet, som vid första anblicken minända är ägnat an förväna,
kan, da man tagit del av innehället, anses vara träffande. Pietiäinens
infallsvinkel kan nämligen karakteriseras som samhällssociologisk.
Författaren undersöker hur omvandlingen av det finländska samhäl-
let avspeglas i Officiella Tidningens spalter och metoden han an-
vänder sig av är salunda induktiv. Detta betraktande av den officella
tidningen mot bakgrunden av den samhälleliga kontexten är lyckad
och undersökningen kompletterar utmärkt tidningens 150-ärshisto-
rik, skriven är 1969 av professor Osmo Apunen.

Virallinen Lehti — Officiella Tidning grundades är 1819 som Fin-
lands Allmänna Tidning efter att iandets huvudstad flvttats tili Hel
singfors och bladet övertog sälunda Äbo Allmänna Tianings roll som
regeringsorgan. Officiella Tidningen är i och med detta Iandets äldsta
ännu utkommande tidning, och F AT var länge Iandets mest spridda
tidning och likasä den största vad utgivningsnekvensen (sex gänger i
veckan) anbelangar. Ar 1857 fick F AT vid sin sida ett finskt parallell-
organ Suomen Julkisia Sanomia (fr.o.m. 1866 Suomalainen Wiralli-
nen Lehti).

Finlands Allmänna Tidning hade ända tili 1850-talet ensamrätt tili
publicering av utrikesnyheter. Tidningens innehäll bestod in pä
1880-talet vid sidan av officiella meddelanden och kungörelser även
av nyheter och bl.a. skönlitterära inslag. Sälunda konkurrerade den
pä tidningsmarknaden med den reguljära daespressen. Man kan dock
instämma med Pietiäinen, dä han säger att den det oaktat tili sitt in
nehäll snarare var informativ än argumenterande, tili skillnad frän
1860- och 1870-talets ledande dagliga tidningar {Uusi Suometar^
Morgonbladet, Helsingfors Dagblad, Hufvudstadsbladet m.fl.).
Anda tili är 1906 h^e den finsk- och den svenskspräkiga officiella

tidningen olika redaktörer. Är 1919 ändrades den finskspräkiga tid
ningens namn tili Suomen Virallinen Lehti och är 1932 sammanslogs
de bä^ge organen tili Virallinen Lehti — Officiella Tidningen. Dä
hade tidningen för länge sedän förlorat sin karaktär av daglig tidning.

Pietiäinens framstälming är skriven i en njutbar, närmast essäistisk
stil, vilket inte förringar dess vetenskapliga värde. Kritiken inskrän-
ker sig sälunda tili nägra detaljanmärkningar. Finlands Allmänna
Tidning torde nog ha förlorat sin ställning som Iandets mest spridda
tidning tili Helsingfors Tidningar redan före 1862, även om sprid-



166 Översikter och granskningar

ningssiffror för de närmast föregäende ären saknas. Anmärkningen
att tidningarnas gemensamma redaktör fr.o.m. 1906 kopisten Werner
Fabian Blomqvist inte var journalist är förvisso heit riktig, men tjäns-
temän med pubiicistiska bisysslor fanns det gott om i sekelskiftets
Finland, en statlig tjänst eller ett ämbete uteslöt ingalunda en jorna-
listisk gärning.
Bokens bildval är lyckat och bildtextema kompletterar pä ett för-

träffligt sätt texten. Samtidigt förfäktar det aktuella bildvalet den offi-
ciella tidningens roll av en slags samhällsspegel. Bilderna anknyter
nämligen tili den samhälleliga utvecklingen (strukturomvandlingen
med dess mänga problem, flykten frän landsbygden, miljöaktivismen
etc.).
I porträttkollaget över de officella tidningarnas redaktörer saknas

fem redaktörers porträtt. Ätminstone av Johan Mathias Kalm
(1878—1885) skulle ett sädant ha funnits tillgängligt, t.ex. i matrikeln
över Svenska Lyceum i Uleaborg, där Kalm verkade som lektor i
grekiska.

Slutintrycket av Pietiäinens koita historik över Officiella Tidning
en är enbart positivt. Hans analyser är exakta och träffande och man
kan helt instämma med honom i att tidningen fungerar som ett slags
"nödens apostel" och i sina spalter genom bl.a. sin protestlista, sina
kungörelser och sina meddelanden om dödförklaringar pa ett när
mast kargt sätt förtäljer om det finländska samhället och dess verklig-
het.

Lars-Folke Landgren

Odins korpar

Robert G. Picard, The Ravens of Odin. The Press in the Nordic
Nations. Iowa State University Press 1988. 153 sid.

Robert G. Picard, som författat förenämnda arbete fran 1988
om dagspressen i de nordiska länderna verkar som biträdande profes-
sor vid avdelningen för masskommunikation vid Emerson College i
Boston. Undersöknin^en tillägnas minnet av Lars-Erik Carpelan
(1913—87) för dennes msatser i finländsk och svensk journalism.

Bokens titel The Ravens of Odin anspelar pä de tva korparna Hu-
gin och Munin i den fornnordiska gudasagan, vilka sittande pä Odins
skuldror rapporterade om -allt de sett under sina flygturer utanför


	1990_1_HTF_Part164
	1990_1_HTF_Part165
	1990_1_HTF_Part166
	1990_1_HTF_Part167
	1990_1_HTF_Part168



