
IDÄNTUTKIMUS 2/2011     3

J u k k a   P i e t i  l  ä i  n e n

Viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana 
Venäjän tiedotusvälineiden käyttö on muuttunut 
suuresti. Tiedotusvälineiden määrä on kasvanut 
valtavasti ja niiden yleisöt ovat hajonneet pie-
nemmiksi. Tiedotusvälineiden muutos liittyy 
yhteiskunnan muutokseen: entinen keskitetty 
järjestelmä on hajonnut ja markkinoilla toimivat 
tiedotusvälineet toimivat toisen logiikan mukaan 
kuin aikaisemmin valtion omistamat ja keskuk-
sesta johdetut. 

Alkuvaiheessaan markkinoilla toimiminen sai 
erikoisia muotoja, sillä mainosten määrä oli hy-
vin vähäinen aina 1990-luvun lopulle asti. Vasta 
vuoden 1998 talouskriisin jälkeen Venäjän talous 
ja samalla tiedotusvälineiden saamat mainosra-
hat alkoivat kasvaa, mutta kasvu oli erityisesti 
2000-luvun alkuvuosina todella nopeaa. Vuosina 
2000−2005 tiedotusvälineiden mainoksista saa-
ma rahamäärä kasvoi kuusinkertaiseksi, mutta 
vuoden 2009 talouskriisin aikana lasku oli myös 
hyvin nopeaa: mainostulot putosivat 26 % (Ros-
sijski reklamnyi ežegodnik 2009, 176). Vuonna 
2010 tapahtuneesta 16 %:n kasvusta huolimatta 
mainonnan kokonaismäärä jäi vielä vuoden 
2008 huippuluvusta (Assotsiatsija Kommuni-
katsionnyh Agentstv Rossii 2011a). Asukasta 
kohti mainontaan käytettiin Venäjällä vuonna 
2010 noin 45 euroa. Mainonnan ennustetaan 
kaksinkertaistuvan vuoden 2010 tasosta vuoteen 

Venäjän muuttuvat 
mediamarkkinat

2015 mennessä (Rossijskaja perioditšeskaja 
petšat 2011, 41).

Tarkastelen tässä artikkelissa perinteisissä 
tiedotusvälineissä ja niiden yleisöissä tapahtu-
neita muutoksia yhteydessä yhteiskunnallisiin 
muutoksiin. Internetin rooli on jätetty tarkastelun 
ulkopuolelle. Yhteiskunta on muuttunut tiedo-
tusvälineistä riippumatta, mutta menestyneet 
tiedotusvälineet ovat olleet viemässä muutosta 
eteenpäin, ja ne tiedotusvälineet, jotka eivät ole 
pysyneet muutoksessa mukana, ovat menettäneet 
yleisöjään. Yleisöjä koskevat luvut perustuvat 
kahteen koko Venäjän kattavaan kyselytutki-
mukseen, jonka toteuttivat suomalaiset tutkijat 
Venäjän tiedeakatemian sosiologian instituutin 
tilauksesta. Vuonna 1998 tehtyyn kyselyyn vas-
tasi 2 506 henkilöä ja vuonna 2007 vastaajia oli 
2 014 kaikkiaan 52 paikkakunnalla 20 Venäjän 
alueella (tutkimuksesta yleensä Nikula 2002; 
2010). Pääosa paikkakunnista oli samoja, joten 
vertailujen tekeminen on mahdollista myös 
paikallistasolla. 

Sanomalehtien menetetty maine

Kylmän sodan aikana Neuvostoliitto ylpeili 
siitä, että se on ”eniten lukeva maa”, vaikka 
tämä oli ilmeisesti vain myytti. Kuitenkin lähes 
kaikki lukivat sanomalehtiä, joiden sivumäärät 
olivat hyvin pienet, yleensä vain 4−8 sivua. 
1990-luvulla valtakunnalliset lehdet menettivät 
suuren osan levikistään. Tilalle tulivat alueelliset 
ja erityisesti paikalliset lehdet. Useilla alueilla 
lehtien määrä kasvoi ja kilpailu eri lehtien vä-
lillä kiristyi. Aikaisemmin kullakin alueella oli 
ilmestynyt vain 1─3 laajalle yleisölle suunnattua 



4      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

lehteä. Sanomalehdet poikkesivat toisistaan kä-
sittelemiensä aiheiden perusteella ja ne tukivat 
eri poliittisia ja liike-elämän ryhmiä (Pietiläinen 
2000). Vielä vuonna 1998 sanomalehtiä luki 75 
% venäläisistä ja lehtien lukeminen oli suurin 
piirtein samalla tasolla eri paikkakunnilla. Vuosi-
en 1998 ja 2007 välillä sanomalehdet menettivät 
lukijoitaan erityisesti suurissa kaupungeissa. 
Eri väestöryhmien keskuudessa sanomalehdet 
menettivät lukijoita erityisesti nuorten ja keski-
ikäisten keskuudessa, korkeakoulutettujen ja 
aivan köyhien ja toisaalta keskituloisten ja hyvin 
toimeentulevien keskuudessa sekä myös niiden 
keskuudessa, jotka eivät osallistu poliittiseen 
toimintaan esimerkiksi äänestämällä vaaleissa 
(Pietiläinen 2008, 373). 

Nykyisin suuri osa venäläisistä sanomalehdis-
tä ilmestyy vain kerran viikossa. Sanomalehtiä 
vaivaavat jakelu- ja postinkulkuongelmat ovat 
helpommin ratkaistavissa viikkolehdelle, samoin 
taloudelliset edellytykset eivät ilmeisesti riitä 
useammin ilmestyville lehdille. Sanomalehtien 
levikki on kasvanut vuodesta 1994, mutta lehti-
en lukeminen on sitä vastoin vähentynyt viime 
vuosina.  

Lehtien julkaisemiseen perustuvan tilaston 
mukaan Venäjällä ilmestyi vuonna 2009 yhteen-
sä 9 563 sanomalehteä ja 7 312 aikakauslehteä 
(Petšat Rossijskoi Federatsii 2009, 220, 242). 
Nämä luvut perustuvat vapaakappaleisiin, joita 
kustantajien tulisi lähettää Moskovaan, ja joiden 
perusteella lehtien julkaisutilastot on koottu. On 
ilmeistä, että näissä luvuissa voi olla puutteita, 
sillä kaikki kustantajat eivät välttämättä lähetä 
vapaakappaleita. Toisen tilaston mukaan sano-
malehtiä oli puolestaan rekisteröity vuonna 2009 
yhteensä 28  449 kappaletta ja aikakauslehtiä 
21 572 kappaletta (Vartanova & Smirnov 2010, 
65), näistä arviolta vain alle puolet on todelli-
suudessa ilmestynyt. Eri lähteiden luvut ovat itse 
asiassa varsin lähellä toisiaan: sanomalehtiä on 
reilut 10 000 kappaletta ja aikakauslehtiä vajaa 
10  000. Näissä tilastoissa mukaan lasketaan 
myös ilmaisjakelulehdet. Sanomalehtien levikki 
on yhteensä noin 210 miljoonaa kappaletta, mut-
ta jos mukaan lasketaan vain vähintään kerran 

viikossa ilmestyvät lehdet levikki jää noin 120 
miljoonaan. Neuvostoliiton jälkeen sanomaleh-
tien määrä on kasvanut noin kaksinkertaiseksi. 
Vähintään kerran viikossa ilmestyvien lehtien 
kokonaislevikki on kuitenkin pienempi kuin 
vuonna 1991, jolloin lehtien levikki oli 160 
miljoonaa, joista suurin osa ilmestyi kuutena 
päivänä viikossa.

Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen monet leh-
det muuttivat nimensä. Leningradskaja pravda 
otti takaisin vanhan Pietarissa ilmestyneen leh-
den nimen Sankt-Peterburgskije vedomosti (Pie-
tarin Sanomat) ja petroskoilaisista Leninskaja 
pravdasta ja Neuvosto-Karjalasta tuli Severnyi 
Kurjer (Pohjolan kuriiri) ja Karjalan Sanomat. 
Tverissä Kalininskaja pravda otti kaupungin 
vanhan nimen palauttamisen myötä nimen Tvers-
kaja žizn (Tverin elämä). Suuri osa vanhoista 
lehdistä ilmestyy edelleen perinteisillä nimillään, 
jotka ovat jääneet eräällä tavalla relikteiksi. Ne 
ovat tuotemerkkejä, joilla tuote tunnetaan, mutta 
nimillä ei ole enää mitään yhteyttä siihen, mitä 
lehti sisältää. Tunnetuimpia näistä ovat Komso-
molskaja pravda ja Moskovski komsomolets, jot-
ka ovat säilyttäneet nimensä, mutta muuttaneet 
tyylinsä täydellisesti. Nämä entiset nuorisoliiton 
lehdet ovat nykyisin populaarilehtiä, jotka ker-
tovat erilaisista skandaaleista, julkkiksista ja 
viihteestä. Pravda sitä vastoin on säilyttänyt sekä 
nimensä että entisen tehtävänsä kommunistisen 
puolueen äänenkannattajana, vaikka puolueen 
rooli onkin nyky-Venäjällä kokonaan toinen kuin 
se oli Neuvostoliitossa. Myös Pravdan merkitys 
on vähentynyt eikä sen levikki ole nykyisin 
kuin noin 100 000 kappaletta. Pravda menetti 
noin kaksi kolmasosaa levikistään vuonna 1992 
ja vielä tästä puolet vuonna 1993, kun lehtien 
julkaisemisessa siirryttiin markkinatalouteen. 

Myös aluelehdistöstä löytyy vastaavia tapa-
uksia. Esimerkiksi Vologdassa ilmestyy edelleen 
lehti nimeltä Krasnyi sever (Punainen pohjola) ja 
Vienan Kemissä ilmestyy edelleen lehti nimeltä 
Sovetskoje Belomorje (Neuvosto-Vienanmeri). 
Uudet, 1990-luvulla perustetut lehdet painottavat 
nimissään usein demokratiaa ja uudistumista 
sekä liike-elämää. Ehkä tunnetuin näistä on 



IDÄNTUTKIMUS 2/2011     5

Novaja gazeta, joka aloitti ilmestymisensä 
1993. Aluelehdistön osalta vastaavia tapauksia 
ovat esimerkiksi Altailla Barnaulissa ilmestyvä 
Svobodnyi kurs (Vapaa suunta) ja pietarilainen 
Delovoi Peterburg (Liike-elämän Pietari). Mo-
net uudet lehdet ottivat myös neutraaleja, lähinnä 
alueeseen ja uutisvälitykseen liittyviä nimiä ku-
ten petroskoilainen Gubernija (Kuvernementti), 
Kostromskije vedomosti (Kostroman sanomat) ja 
Sarovissa ilmestyvä Gorodski kurjer (Kaupungin 
kuriiri). Monissa kaupungeissa lehtien niminä 
ovat myös uutiset, viestit (Vesti) tai pelkkä kau-
pungin nimi (Abakan, perustettu 1992).

Kuten taulukosta 1 näkyy, sanomalehtien lu-
keminen väheni myös niiden keskuudessa, joilla 
olisi koulutuksen, tulojen ja asuinpaikan vuoksi 
hyvät mahdollisuudet seurata lehtiä. Näissä 
ryhmissä lehtiä luettiin paljon vielä vuonna 1998 
eli väestöryhmien väliset erot ovat pienentyneet. 

Koska aineistossa on osaksi samoja paikka-
kuntia, on mahdollista tarkastella yksittäisten 
lehtien menestymistä kaupunkikohtaisesti. Suu-
rissa kaupungeissa perinteiset lehdet menettivät 
suuren osan lukijoistaan. Esimerkiksi Pietarissa 
perinteistä valtalehteä Sankt-Peterburgskije 
vedomostia luki vuonna 1998 vielä 15 % 
vastanneista mutta vuonna 2007 enää 3 % ja 
suurimmaksi lehdeksi noussutta Metroa 19 %. 
Tšeljabinskissä perinteinen Tšeljabinski rabotši 
(Tšeljabisnkin työläinen) ‑lehden lukijamäärä 
väheni 21 prosentista viiteen prosenttiin. Luvut 
ovat pienen otoksen vuoksi ainoastaan suuntaa-
antavia, mutta suunta on selvä. Suurissa kaupun-
geissa suuri osa lehtien lukijoista lukee nykyisin 
pelkästään ilmaisjakelulehtiä. 

Sanomalehdet ovat säilyttäneet lukijansa 
paremmin pienemmillä paikkakunnilla. Pienem-
missä kaupungeissa paikalliset sanomalehdet 
ovat yleensä säilyttäneet suuren osan yleisöstään. 
Esimerkiksi Leningradin alueen Podporožjessa 
paikallislehti Svirskije ogni (Syvärin tulet) ta-
voittaa 60 % asukkaista (vuonna 1998 samoin 
61 %) ja samoin maaseudulla paikalliset lehdet 
tavoittavat myös suuren osan asukkaista. Etelä-
Siperiassa, Burjatian Tunkan piirissä paikallis-
lehti Sajany (Sajan-vuoret) tavoittaa noin puolet 

asuinpaikka 1998 2007
suurkaupungit 71 % 57 %
keskisuuret kaupungit 69 % 58 %
pienet kaupungit 79 % 74 %
maaseutu 75 % 73 %
ikä
alle 30 71 % 54 %
30-50 79 % 67 %
yli 50 72 % 71 %
koulutus
peruskoulu 58 % 52 %
keski-aste 75 % 66 %
korkeakoulutus 84 % 67 %
tulotaso*
köyhät 63 % 51 %
heikosti toimeentulevat 76 % 65 %
keskitulon alapuolella olevat 80 % 70 %
keskituloiset 77 % 62 %
hyvin toimeentulevat 72 % 63 %
kulutus
ei ostanut kalliita tavaroita 71 % 57 %
1-2 tavaraa viiden vuoden aikana 79 % 69 %
3 tai enemmän 81 % 69 %
poliittinen osallistuminen
ei osallistu 64 % 53 %
heikko osallistuminen 77 % 74 %
vahva osallistuminen 87 % 83 %

*Tulotaso:
köyhät: rahat eivät riitä edes ruokaan
heikosti toimeentulevat: rahat riittävät ruokaan, mutta 

eivät muuhun
keskitulon alapuolella olevat: rahat riittävät ruokaan 

ja vaatteisiin
keskituloiset: rahat riittävät ruokaan, vaatteisiin ja 

kestokulutustavaroihin
hyvin toimeentulevat: rahat riittävät tavaroihin ja 

säästämällä voi ostaa auton tai kesämökin

Taulukko 1. Sanomalehtien lukeminen 1998 ja 
2007.

asukkaista samoin kuin vuonna 1998, mutta 
alueen valtalehden Pravda Burjatiin (Burjatian 
pravda) lukijamäärä on pudonnut noin 20 pro-
sentista neljään prosenttiin. 



6      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

Sanomalehdet ja
poliittinen osallistuminen

Vaikka suurkaupungeissa mielipideilmasto 
on yleensä vapaampi, esimerkkejä itsenäisistä 
tiedotusvälineistä löytyy myös pienemmistä 
kaupungeista. Varsinaisella maaseudulla ja 
köyhemmissä kaupungeissa paikallislehdistö on 
yleensä paikallisen aluehallinnon julkaisema ja 
siten sidoksissa sen viestintälinjaan.  

Yksi esimerkki itsenäisestä journalismista 
on Uralissa sijaitsevan Krasnoturinskin kau-
pungin paikallislehti, Vetšernyi Krasnoturinsk 
(Krasnoturinskin iltalehti), joka julkaisi uutisen 
varusmiehen kidutustapauksesta vuonna 2006 
ensimmäisenä, viikkoja ennen kun se levisi 
valtakunnan julkisuuteen. Sotilas oli kotoisin 
Krasnoturinskista ja hänen omaisensa tiesivät, 
etteivät lehden toimittajat pelkää kirjoittaa rikok-
sista (Eismont 2008, 128). Samoin Petroskoissa 
Karelskaja gubernija -lehti jatkaa vallanpitäjien 
arvostelua, vaikka lehti on ollut useamman ker-
ran oikeudessa ja väliin vallanpitäjät ovat koh-
distaneet lehteen jopa suoranaista vainoa, niin 
että lehden painaminenkin on siirtynyt Pietariin. 

Sanomalehtien lukeminen on yhteydessä 
poliittiseen osallistumiseen. Ne, jotka ovat 
osallistuneet poliittiseen toimintaan kuten äänes-
täminen vaaleissa tai erilaisiin mielenosoituksiin 
ja protesteihin osallistuminen, lukevat sanoma-
lehtiä useammin kuin muut. Osallistumattomista 
vain noin puolet luki sanomalehtiä vuonna 2007, 
kun useampaan poliittiseen toimintamuotoon 
osallistuvista yli 80 % luki sanomalehtiä. Lehtien 
lukeminen väheni eniten osallistumattomien 
keskuudessa 

Sanomalehdet ovat menettäneet yleisönsä 
pääasiassa yksipuolisuutensa, hitaan uudistu-
misen ja poliittisuuden vuoksi. Myös erilaiset 
skandaalit ja virheellisten tietojen julkaiseminen 
ovat vaikuttaneet sanomalehtien hiipumiseen 
(Pietiläinen 2009, 104). Se, että eri lehdet 
julkaisivat 1990-luvulla yksipuolisia tietoja 
niin, että täyden kuvan saamiseksi piti seurata 
useaa lehteä, vei yleisöä niiltä kaikilta. Lehtien 
suuri määrä myös haittasi mainosmarkkinoita. 

Erityisesti osan rahoituksestaan poliitikoilta 
ja paikallishallinnolta saavat lehdet kykenivät 
myymään mainostilaa halvemmalla ja viemään 
siten tuloja markkinoilla toimivilta lehdiltä. 
Sanomalehtien menetetty maine näkyy myös 
niiden mainostuloissa. Lehdistön (mukaan luet-
tuna aikakauslehdet ja ilmaisjakelulehdet) osuus 
oli 1990-luvun lopulla yli kolmannes Venäjän 
mediamainonnasta, mutta niiden osuus putosi 
alle 20 prosenttiin vuonna 2010, ja sanomaleh-
tien osuus oli vain 4 prosenttia mainostuloista 
(Rossijskaja reklama 1999, 12; Rossijskaja 
perioditšeskaja petšat 2011, 7).  

Suuremmissa kaupungeissa ilmaisjakeluleh-
det ovat ottaneet pääosan mainosmarkkinoista 
ja 2000-luvulla ilmaisjakelulehdet ovat saaneet 
enemmän mainostuloja kuin sanomalehdet. 
Vuoden 2009 talouskriisi pudotti ilmaisjake-
lulehtien mainostuloja rajummin kuin sano-
malehtien, mutta aivan viimeaikaiset tiedot 
kertovat mainonnan määrän nopeasta kasvusta 
ilmaisjakelulehdissä vuoden 2011 ensimmäisellä 
neljänneksellä (Assotsiatsija Kommunikatsi-
onnyh Agentstv Rossii 2011b). Tosin sanoma-
lehtien osuus mediamainonnasta on vain 3 % 
ja ilmaisjakelulehtien 5 %. Televisio sai 53 % 
osuuden mainoksista ja Internet 13 %. Myös 
aikakauslehdet saavat enemmän mainostuloja 
kuin sanomalehdet. 

Aikakauslehdet

Aikakauslehdet ovat yksi lehdistön läpikotaisim-
min uudistuneista osista. Neuvostoliiton aikana 
pääosa aikakauslehdistä oli suuntautunut erikois-
aloihin, harrastuksiin ja arkielämään, vaikkakin 
myös poliittiset aikakauslehdet saivat suuria 
yleisöjä. Tärkeimmät naisten lehdet Rabotnitsa 
ja Krestjanka ilmestyivät kymmenien miljoonien 
kappaleen painoksina, esimerkiksi vuonna 1990 
Rabotnitsan painos oli 24 miljoonaa (Kalacheva 
2002, 76) ja kerran viikossa ilmestyvän viikko-
lehti Ogonjokin (Kipinä) levikki oli yli neljä 
miljoonaa kappaletta (Lovell 1996, 998). 

Ensimmäinen uusi, länsimaiseen malliin 
perustuva lehti oli Burda, joka aloitti ilmestymi-



IDÄNTUTKIMUS 2/2011     7

sensä jo Neuvostoliiton aikana. Burdan tulo Neu-
vostoliittoon oli mahdollista Raisa Gorbatšovan 
tuella. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen 
ensimmäisiä uusia länsimaisia lehtiä olivat tie-
tokonelehti PC Magazine ja Valitut palat, jotka 
aloittivat jo vuonna 1991. Cosmopolitan aloitti 
ilmestymisensä vuonna 1994, mutta jo sitä ennen 
oli ilmestynyt ensimmäisen kiiltopaperilehden, 
Domovoin, ensimmäinen numero. Seuraavina 
olivat vuorossa Domašnyi ottšag (Kotiliesi, ame-
rikkalaisen Good Housekeeping -lehden mallin 
mukaan syntynyt) ja Playboy vuonna 1995. Osa 
uusista lehdistä syntyi länsimaisten esimerkkien 
mukaan, mutta ilman länsimaisen kumppanin 
osallistumista. Yksi näistä on Njanja (täti), joka 
on suunnattu lapsiperheille. 

Vaikka lehtien määrä kasvoikin, aikakausleh-
tien levikki ja lukeminen romahtivat sanomaleh-
tiä rajummin. Kun vuonna 1990 aikakauslehtien 
kokonaislevikki oli 199 miljoonaa kappaletta, oli 
vuonna 1995 jäljellä enää 19 miljoonaa (Petšat 
Rossijskoi Federatsii v 1995 godu, 1996, 101). 
Siitä levikki on noussut niin, että vuonna 2010 
aikakauslehtien levikki oli yhteensä 123 mil-
joonaa kappaletta (Petšat Rossijskoi Federatsii 
v 2010 godu, 2011, 24). Kun osa vuonna 1990 
julkaistuista aikakauslehdistä meni muille Neu-
vostoliiton alueille, niin aikakauslehtien levikki 
on noussut takaisin lähes entiselle tasolle. 

Aikakauslehtien yleisö on kuitenkin suppe-
ampi kuin sanomalehtien mutta samalla kun 
sanomalehtien lukeminen on vähentynyt, ai-
kakauslehtien lukeminen on kasvussa. Samalla 
aikakaus- ja sanomalehtien lukeminen on alkanut 
eriytyä. Kun yli 60-vuotiaista venäläisistä vain 
joka viides lukee aikakauslehtiä ja heistä 90 % 
lukee myös sanomalehtiä, alle 30-vuotiaista 
puolet lukee aikakauslehtiä ja heistä vain noin 
puolet lukee myös sanomalehtiä.  

Aikakauslehtien suosion kasvun taustalla on 
niiden sanomalehtiä selkeämpi eroaminen van-
hoista neuvostoaikaisista perinteistä ja ilmeisesti 
myös vähäisempi riippuvuus poliittisista valta-
taisteluista ja siten suurempi toimintavapaus. 
Ulkomaisilla malleilla on tähän vahva osuus. 
Varsinainen ulkomaisten brändien esiinnousu 

alkoi vasta vuoden 1998 talouskriisin jälkeen 
ja vuonna 2000 alkaneen nopean talouskasvun 
aikana. Huippuvuosina 2001−2005, venäläisen 
painoksensa aloittivat National Geographic, 
Glamour, Newsweek, Forbes, Esquire, Maxim ja 
monet muut. Osa ulkomaisista lehdistä lakkautet-
tiin vuoden 2009 talouskriisin myötä. Yksi näistä 
oli Gloria, joka yritti ilmestyä kiiltopaperilehtenä 
kerran viikossa. Suomalaisella ja venäläisellä 
Glorialla ei ollut muuta yhteistä kuin nimi ja 
sama omistaja. Venäläisen aikakauslehtialan 
toimijan mukaan kiiltopaperilehti ei voi ilmestyä 
kerran viikossa, koska viihdemaailman, muodin 
ja muun näiden lehtien aihepiirien tapahtumat 
eivät tapahdu viikon jaksoissa vaan pidemmän 
ajan kuten kuukauden kuluessa. Toisaalta kerran 
viikossa ilmestyviä kiiltopaperilehtiä ilmestyy 
edelleen.

Kiiltopaperilehtiä paheksuttiin aluksi niiden 
tuomien vieraiden vaikutteiden vuoksi (Moscow 
Times 14.3.1996, Ogonjok 3.6.1996) ja niitä 
pidettiin jopa osana amerikkalaista kampanjaa 
venäläisen patriotismin tuhoamiseksi (Sovets-
kaja Rossija 1.4.1999). Kiiltopaperilehdet olivat 
mukana yhteiskunnan muutoksessa ja toimivat 
apuna kun uusi keskiluokka opetteli suunnis-
tamaan uusilla kulutustavaramarkkinoilla. Pe-
rinteiset neuvostolehdet joutuivat muuttamaan 
toimintaansa nopeasti uusien kilpailijoiden 
paineessa. Parhaimmin tässä onnistuivat ne, 
jotka olivat jo aikaisemmin olleet vähiten ideolo-
giasta riippuvaisia, ja jotka lähtivät heti nopeiden 
muutosten tielle. Autolehti Za ruljom (Ratin 
takana) on suurin pääasiassa miesten lukema 
lehti ja se on pärjännyt nopean uudistumisensa 
ja neuvostoaikana hankitun maineensa ansiosta 
paremmin kuin muut autolehdet. Samoin maan-
tieteen aikakauslehti Vokrug sveta (Maailman 
ympäri) ja terveyslehti Zdorovje ovat onnistuneet 
uudistumaan. Tosin jo neuvostoaikana ne olivat 
vähemmän sidoksissa viralliseen ideologiaan.  

Sen sijaan perinteiset naistenlehdet Rabot-
nitsa ja Krestjanka muuttuivat hitaammin ja 
luottivat perinteiseen yleisöönsä. Nämä lehdet 
ovat tosin muuttuneet valtavasti eikä työläis- ja 
maalaisnaisista näy näissä lehdissä enää kuin 



8      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

joitakin nostalgisia muistoja. Varsin toisenlainen 
kohtalo oli perestroikan ja glasnostin eräänlai-
seksi lippulaivaksi nousseella Ogonjok-lehdellä. 
Ogonjok oli perestroikan lippulaiva, mutta 
vuonna 1993 sen levikki oli enää 300 000 eli 
vain 7 % entisestä (Lovell 1996). Lehti jatkoi il-
mestymistään, mutta sen painosmäärä putosi alle 
50 000 ja se jäi ilmestymättä alkuvuodesta 2009. 
Lehden pelasti Kommersant-kustannustalo, joka 
otti Ogonjokin suojiinsa ja antoi sille paremmat 
kehitysedellytykset. Lehden ensimmäinen uusi 
numero ilmestyi toukokuussa 2009 ja uuden 
kustantajan ainoana ehtona oli Ogonjokin pää-

asuinpaikka 1998 2007
suurkaupungit 39% 42%
keskisuuret kaupungit 23% 42%
pienet kaupungit 27% 34%
maaseutu 26% 33%
ikä
alle 30 38% 51%
30-50 32% 41%
yli 50 19% 25%
koulutus
peruskoulu 8% 15%
keski-aste 27% 34%
korkeakoulutus 44% 54%
tulotaso
köyhät 16% 19%
heikosti toimeentulevat 24% 24%
keskitulon alapuolella olevat 35% 35%
keskituloiset 43% 47%
hyvin toimeentulevat 43% 60%
kulutus
ei ostanut kalliita tavaroita 22% 25%
1-2 tavaraa viiden vuoden aikana 35% 34%
3 tai enemmän 43% 49%
poliittinen osallistuminen
ei osallistu 26% 36%
heikko osallistuminen 26% 34%
vahva osallistuminen 47% 57%

Taulukko 2. Aikakauslehtien lukeminen väestö-
ryhmittäin 1998 ja 2007

toimittajan mukaan se, ettei Ogonjok kilpaile 
Kommerasant Vlastin kanssa (Viktor Lošak, 
haastattelu, 2009). Ogonjok on hyvä esimerkki 
aikojen muutoksesta venäläisessä mediaympä-
ristössä. Lehden nimen tunnistaa edelleen yli 95 
% venäläisistä, jopa useampi kuin Coca Colan, 
vaikka lehden lukijoita onkin nykyään vain noin 
prosentti venäläisistä. 

Aikakauslehtien lukeminen kasvoi erityisesti 
nuorten, hyvin koulutettujen sekä keskisuurten 
kaupunkien asukkaiden keskuudessa. Tulotason 
mukaan aikakauslehtien lukeminen ei juuri 
muuttunut, mutta suuri osa venäläisistä siirtyi 
tulotasoasteikolla ylöspäin. Samoin tavaroiden 
hankkimisen mukaan vuonna 1998 noin 60 % 
kuului ryhmään, joka ei ollut hankkinut mitään 
kestokulutustavaroita, kun vuonna 2007 tähän 
ryhmään kuului vain 27 %. 

Aikakauslehtien lukeminen liittyy kulutuk-
seen selvemmin kuin poliittiseen osallistumi-
seen. Samoin erilaisilla kulttuuri- ja vapaa-ajan-
viettoharrastuksilla on yhteys aikakauslehtien 
lukemiseen: ne, jotka käyvät elokuvissa, kon-
serteissa, kirjastossa, kahviloissa ja ravintoloissa 
lukevat aikakauslehtien enemmän kuin ne, joilla 
ei ole näitä harrastuksia. 

Kymmenestä suurimman yleisön tavoittavasta 
aikakauslehtien kustantajasta seitsemän oli vuon-
na 2009 ulkomaisia yhtiöitä. Monet suosituim-
mista lehdistä perustuvat ulkomaisiin malleihin, 
vaikka lehdet tehdäänkin venäläisille yleisölle ja 
ne ovat sisällöltään hyvin venäläisiä. Venäjä on 
tarjonnut aikakauslehdille myös mahdollisuuksia 
uusiin innovaatioihin, sillä täysin uudenlaises-
sa ja vakiintumattomassa yhteiskunnallisessa 
ympäristössä venäläisten kulutustavat eivät ole 
yhtä vakiintuneita kuin pidempään kehittyneillä 
markkinoilla. Myös venäläiset lehtiyhtiöt ovat 
perustaneet länsimaisilta näyttäviä lehtiä. Esi-
merkiksi vuonna 2009 perustetulla Mamas & 
Papas -lehdellä ei ole länsimaista esikuvaa, vaik-
ka se nimeään myöten sellaiselta vaikuttaakin. 
Myöskään Forward Media Groupin julkaisema 
Story ei perustu ulkomaiseen formaattiin, vaikka 
se on nimeä myöten ulkomaalaisen näköinen 
lehti. 



IDÄNTUTKIMUS 2/2011     9

varsinaisesti politiikasta, ja se, että poliitikot ei-
vät kiinnitä niihin huomiota, koska niiden välitön 
poliittinen vaikutus on suhteellisen vähäinen. 
Samalla varsinaisten ajankohtaisista asioista 
kirjoittavien aikakauslehtien yleisö on hyvin 
suppea, ja tämä johti esimerkiksi Newsweekin 
venäjänkielisen painoksen lakkauttamiseen. 
Loppuaikoina sen painosmäärä oli alle 100 000 
kappaletta. Lakkauttamisessa ei ollut mitään sen 
kummempaa dramatiikkaa kuin julkaisijan halut-
tomuus jatkaa tappiollisen lehden kustantamista.

Perinteisestä televisiosta
tosi-televisioon ja viihteeseen

Venäläinen televisio muuttui rajusti Neuvosto-
liiton hajoamisen jälkeen. Kanavamäärä kasvoi 
niin, että kanavia on yleensä saatavana vähintään 
toistakymmentä, kaapelitelevision kautta jopa 
useita kymmeniä. Televisio-ohjelmat muuttui-
vat suuresti ja viihteen asema vahvistui. Aluksi 
suuren suosion saivat latinalaisamerikkalaiset 
sarjat, kun amerikkalaiset sarjat kuten Dynastia 
ja Dallas eivät menestyneet Venäjällä (Baldwin 
1995, 286), mutta kun oma tuotanto alkoi Venä-
jällä 1990-luvun jälkipuoliskolla, ulkomaisten 
sarjojen määrä väheni (Beumers 2009, 163). Ny-
kyisin venäläinen televisio-ohjelmisto on hyvin 
suurelta osin kotimaista tuotantoa. Venäläisten 
televisiokanavien ohjelmat eivät olennaisesti 
poikkea kanavan omistuksen perusteella, sillä 
niin valtiollisilla kuin kaupallisilla kanavilla 
toimintaa säätelee kaupallinen logiikka, koska 
kaikki kanavat saavat tulonsa mainoksista (Ki-
riya & Degtereva 2010, 44). 

Televisio on Venäjän tärkein uutisväline, josta 
suurin osa tavallisista venäläisistä saa tietonsa 
maan ja ulkomaailman tapahtumista. Kysely-
tutkimusten mukaan televisio on tärkein lähde 
erityisesti koko Venäjää ja ulkomaita koskevan 
tiedon lähteenä kun paikallisista aiheista tiedot 
saadaan useimmin sanomalehdistä (Pietiläinen 
2005, 109−110). Tämän vuoksi vallanpitäjät 
ovat pitäneet televisiouutiset varsin tiukasti 
valvonnassaan. 

Television katselussa ikä ja asuinpaikka ovat 

Vaikka suuri osa menestyvistä aikakausleh-
distä onkin moskovalaisia, myös Venäjän alueilla 
on syntynyt omia aikakauslehtien kustantajia, 
jotka ovat myös levinneet toiselle alueille. Jeka-
terinburg on yksi johtavista Moskovan ulkopuo-
lisista aikakauslehtien julkaisukeskuksista. Yksi 
ensimmäisistä Jekaterinburgissa aloittaneista 
aikakauslehdistä on Ja pokupaju (Minä ostan), 
joka on ilmaiseksi jaettava aikakauslehti. Ilmais-
jakelu sellaisissa paikoissa, joissa varakas yleisö 
liikkuu, on tehokas tapa saavuttaa se suhteellisen 
pieni väestön osa, joka kiinnostaa mainostajia. 
Ja pokupaju ‑lehti on levinnyt muualle Uralin ja 
Volgan alueen miljoonakaupunkeihin ja ennen 
vuoden 2009 talouskriisiä lehti suunnitteli jopa 
Moskovan painoksen aloittamista. Talouskriisin 
vuoksi ajatus kuitenkin haudattiin toistaiseksi, ja 
lehdellä on Moskovassa ainoastaan mainosten 
välitystoimisto.

Kiiltopaperilehtiä ilmestyy myös useimmissa 
suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa ja onpa 
esimerkiksi Habarovskin yliopisto aloittanut 
oman kiiltopaperilehden julkaisemisen. Tämä 
kuvastaa hyvin sitä kiinnostusta, joka kiiltopape-
rilehtiin Venäjällä suuntautuu. Kiiltopaperilehti 
ei perustu pelkästään hyvälaatuiseen paperiin, 
jolle lehti on painettu, vaan se levittää myös 
kulutukseen perustuvaa ajatusmaailmaa ja toimii 
eräänlaisena markkinatalousyhteiskunnan kartta-
na vaurastuville venäläisille. Uudet kiiltopaperi-
lehdet ovat muokanneet venäläisten asenteita ja 
levittäneet uudenlaista markkinoihin perustuvaa 
ideologiaa. Niillä on myös poliittisempia vai-
kutuksia. Yksi esimerkki on sensuurin kannatus 
Cosmopolitanin lukijoiden keskuudessa. He 
kannattavat harvemmin kuin muut samanikäiset 
venäläiset esimerkiksi seksuaalisista vähemmis-
töistä kertovien juttujen sensurointia (Pietiläi-
nen & Strovski 2010). Cosmopolitanin lukijat 
uskovat myös muita venäläisiä useammin, että 
elämässä pärjää kovalla työllä ja sisulla, tosin 
näin uskovat myös muut hyvätuloiset, nuoret 
venäläiset. 

Aikakauslehdet ovat myös jääneet vallanpi-
täjien ja median välisten kiistojen ulkopuolelle. 
Syynä voi olla se, etteivät aikakauslehdet kirjoita 



10      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

tärkeimmät kanavavalintaan vaikuttavat tekijät. 
Nuoret ja suurkaupunkien asukkaat katsovat 
useammin NTV:tä ja uusia viihdekanavia TNT 
ja STS, kun vanhukset ja maaseudun asukkaat 
katsovat useammin Ykköskanavaa ja Rossija-ka-
navaa. Rossija-kanava on erityisesti vanhemman 
väen suosiossa. Sitä vastoin itsenäisen kanavan 
maineessa oleva Ren-TV ei ole erityisesti nuorten 
tai kaupunkilaisten suosima, vaan sitä katsotaan 
kaikkialla lähes yhtä paljon. Erityisesti korkeasti 
koulutetut katsovat Ren-TV:tä useammin kuin 
muut.

Televisiokanavien joukossa suosituimmat 
ovat valtion omistamat Ykköskanava ja Rossija. 
Ykköskanava (venäjäksi Pervyi kanal, entiseltä 
nimeltään ORT) on oikeastaan osakeyhtiö, josta 
valtio omistaa suoraan tai välikäsien (mm. uu-
tistoimisto Itar-Tass) kautta 51 % ja loput ovat 
erilaisilla holding-yhtiöillä ja pankeilla. Rossija 
on suoraan valtion televisioyhtiön (VGTRK) 
omistuksessa. Vuodesta 2001 vuoteen 2011 
perinteiset suuret kanavat, erityisesti Ykköska-
nava ovat menettäneet katsojaosuuttaan. Viime 
vuosina erityisesti NTV ja viihdekanavat STS ja 
TNT ovat lisänneet osuuttaan kahden pääkanavan 
kustannuksella. Varsin suuri osa televisionkat-
selusta jakautuu pienemmille ja paikallisille 
kanaville. Vuonna 2002 lakkautetun TV-6:n 
katsojaosuus oli kanavan loppuaikoina noin 
kahdeksassa prosentissa. 

Vuoden 2011 tammikuussa katsotuimmat 
televisiokanavat olivat Ykköskanava ja Ros-
sija, kumpikin noin 16 %:n osuudella koko 
katseluajasta (katseluosuudet ovat peräisin 
TNS-Globalin mittauksista). Kolmantena oli 
NTV noin 15 %:n osuudella ja sitä seurasivat 
uudet viihdekanavat STS (8 %) ja TNT (7 %). 
Kuudenneksi suosituin kanava oli Ren-TV (noin 
5%), joka on itsenäisen kanavan maineessa. 
Myös moskovalainen, Moskovan kaupungin 
omistama, TV-tsentr on noin viidessä prosentis-
sa. NTV ja TNT ovat nykyisin Gazprom-Median 
omistuksessa, mutta STS (englanninkielisessä 
kirjallisuudessa tästä kanavasta käytetään usein 
kyrillisiin kirjaimiin perustuvaa lyhennettä 
CTC) on New Yorkin Nasdaq-pörssissä listattu 

osakeyhtiö, jonka suurimmat omistajat ovat 
ruotsalainen Modern Times Group (noin 40 %) ja 
venäläinen Alfa-pankki (22 %) (Milacheva 2009, 
115; wikipedia: CTC (TV channel); Bessudnov 
2008, 184). Ren-TV:n omistavat saksalainen 
RTL (30 %) ja venäläinen Natsionalnaja media 
gruppa (68 %), jonka omistaa puolestaan ovat 
AB Rossija pankki, öljy- ja kaasuyhtiö Surgut-
neftegaz ja vakuutusyhtiö Sogaz (Natsionalnaja 
media gruppa 2011).

Nykyisin venäläisten televisiokanavien 
katsotuimmista televisio-ohjelmista suurin osa 
on viihdettä ja elokuvia. 50 suosituimmasta 
televisio-ohjelmasta alkuvuonna 2011 vain 
12−15 kuului uutisiin, ajankohtaisohjelmiin tai 
yhteiskunnallis-poliittisiin ohjelmiin. Ykköska-
navan uutisia katsoo noin seitsemän prosenttia 
television koko yleisöstä ja ohjelma sijoittuu 
yleensä kymmenen katsotuimman ohjelman 
joukkoon. Suosituin ajankohtaisohjelma on 
NTV-kanavan Tsentralnoje televidenije (Kes-
kustelevisio), joka on sunnuntaisin lähettävä 
ajankohtaisia aiheita käsittelevä ohjelma. Monet 
keskustelu- ja ajankohtaisohjelmat on sijoitettu 
huonompaan katseluaikaan esimerkiksi myöhään 
illalla, mikä tietysti vähentää niiden katselua.

Tosi-tv-ohjelmat ovat myös tulleet Venäjälle 
2000-luvulla. Ensimmäinen varsinainen venä-
läinen tosi-tv-ohjelma oli Za steklom (Lasin 
takana), joka alkoi lokakuussa 2001. Heti samana 
syksynä alkoi myös toinen ohjelma, Poslednyi 
geroi (Viimeinen sankari). Za steklom on saman-
tyylinen kuin Big Brother ja Poslednyi geroi on 
puolestaan selviytymispeli, jota kuvattiin aluksi 
Panamassa.

Monista venäläisistä tosi-tv-ohjelmista ei 
aluksi maksettu lisenssimaksuja ja osa ohjelmista 
onkin sen verran muutettuja, että ne eivät tarvitse 
lisenssejä. Esimerkiksi Za steklom ohjelmalla ei 
ole ohjelman tuottajan mukaan mitään tekemistä 
Big Brother -ohjelmaformaatin kanssa. Ensim-
mäiset tosi-tv-ohjelmat esitettiin TV-6-kanavalla, 
mutta jo seuraavana vuonna valtion kanava Ros-
sija aloitti tosi-tv-ohjelman Stan zvezdoi (Tule 
tähdeksi), joka on uusiseelantilaiseen formaattiin 
perustuva poplaulu-kilpailu. Toinen musiikkikil-



IDÄNTUTKIMUS 2/2011     11

pailuohjelma Fabrika zvjozd (Tähtitehdas) aloitti 
Ykköskanavalla samoin vuonna 2002, ja siitä oli 
vuonna 2011 jo kahdeksas esityskausi. 

Varsinaisia tosi-tv-ohjelmia aikaisemmin 
alkanut formaattiohjelma, Onnenpyörä (Pole 
tšudes) alkoi jo Neuvostoliiton aikana vuonna 
1990. Samoin Kuka haluaa miljonääriksi alkoi 
jo vuonna 1999. Venäläisen television valmiutta 
muutoksiin osoittaa se, että tosi-tv-ohjelmat 
ovat siirtyneet varsin helposti kanavalta toiselle, 
esimerkiksi Kuka haluaa miljonääriksi aloitti 
NTV-kanavalla, mutta siirtyi vuonna 2001 Yk-
köskanavalle. Venäläisille tosi-tv-ohjelmille on 
myös oma internetsivu, jossa ohjelmia esitellään 
ja niistä keskustellaan. Venäjällä on kehitetty 
myös omia tosi-tv-formaatteja kuten Lednikovyi 
period (Jääkausi), jossa näyttelijät, urheilijat 
ja muut julkkikset kilpailevat jäätanssijoiden 
opastuksella. Ensimmäisen kerran vuonna 2006 
toteutettu ohjelma on ehtinyt jo neljänteen ver-
sioonsa. Samoin talonrakennusohjelmat Dom 
(Talo) ja Dom-2 (Talo-2) ovat venäläistä alkupe-
rää. Niissä joukko nuoria rakentaa taloa ja etsii 
samalla kumppania ja lopuksi kilpailee siitä, 
kuka pareista saa talon itselleen. Dom esitettiin 
ensimmäisen kerran vuonna 2003. 

Radio – musiikkia ja
ulkomaista omistusta

Aikakauslehtien ohella radio on toinen media, 
jossa ulkomainen omistus on saanut jalansi-
jaa. Suosituimmat radiokanavat ovat nykyisin 
Russkoje radio ja Evropa plus. Kolmantena on 
autoilijoille suunnattu Avtoradio, jota seuraavat 
Šanšon ja Retro FM. Radion kuuntelu vaihtelee 
kanavien lähettämän musiikin mukaan lähinnä 
iän ja osaksi myös sukupuolen perusteella. 
Vuonna 1995 perustettu, venäläisessä yksityi-
sessä omistuksessa oleva Russkoje radio lähettää 
venäläistä popmusiikkia. Evropa plus lähettää 
sekä venäläistä että ulkomaista popmusiikkia. 
Se on Venäjän ensimmäinen (perustettu 1990) 
kaupallinen radioasema ja kuuluu ranskalaiseen 
Lagardère-konserniin. Vuonna 2000 perustettu 
Šanšon lähettää pääasiassa venäläistä chanson-

musiikkia ja vuonna 1995 perustettu, Lagardèren 
omistama Retro FM venäläistä ja ulkomaista 
1970- ja 1990-lukujen musiikkia. Suuri osa 
radiokanavista on paikallisia ja monilla paik-
kakunnilla paikalliset kanavat pärjäävät hyvin 
valtakunnallisten kanavien rinnalla. 

Radio tavoittaa päivittäin noin kaksi kolmas-
osaa venäläisistä ja viikoittain noin 90 % eikä 
kokonaiskuuntelu ole viime vuosina juuri muut-
tunut (TNS-Global, reitingi radio, 2006−2011). 
Kuuntelijoista noin kaksi kolmasosaa seuraa vain 
yhtä radiokanavaa. Kanavien välillä käydään 
kuitenkin kamppailua kuuntelijoista. Erityisesti 
autoradiokanavat ovat lisänneet suosiotaan vii-
meisten viiden vuoden aikana. Niistä moskova-
lainen Avtoradio on koko Venäjän mittakaavassa 
suositumpi kuin pietarilainen Radio dorožnoje 
(Tieradio). Molemmat ovat levinneet ympäri 
Venäjää, esimerkiksi Radio dorožnojeta voi 
kuunnella Siperian Omskissa ja Etelä-Venäjän 
Stavropolissa asti. Radio dorožnoje aloitti lähe-
tyksensä vasta vuonna 2003, mutta se on kuun-
teluosuuden perusteella jo Venäjän kuudenneksi 
suurin radiokanava. Dorožnojen nousu on ollut 
nopeaa, sillä se tuli kymmenen suosituimman 
aseman joukkoon vasta vuonna 2008. Vuosina 
2010 ja 2011 sillä oli myös koelähetyslupa 
Suomessa. Vanhempi, vuonna 1993 perustettu 
Avtoradio on levinnyt laajemmalle ja sitä voi 
kuunnella myös monella paikkakunnalla Uk-
rainassa sekä Armenian, Moldovan ja Kirgisian 
pääkaupungeissa. Autoradiokanavia kuuntelevat 
miehet huomattavasti useammin kuin naiset, 
mihin syynä on tietysti se, että miehet ajavat 
autoa naisia useammin.

Valtion tärkein radiokanava Radio Rossii on 
vasta seitsemänneksi suurin, noin kymmenen 
prosentin kuuntelijaosuudella. Muista valtion ka-
navista vain Radio Majak pääsee kymmenen suo-
situimman kanavan joukkoon. Valtion kanavat 
ovat menettäneet kuuntelijamääriään viimeisten 
viiden vuoden aikana, sillä vielä alkuvuodesta 
2005 Radio Rossii oli toiseksi kuunnelluin ra-
diokanava ja Majak neljänneksi kuunnelluin. 
Myös valtion omistamat radiokanavat lähettävät 
mainoksia. Valtion kanavien kuuntelijat ovat 



12      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

muiden kanavien kuuntelijoita vanhempia ja yli 
50-vuotiaiden keskuudessa Radio Rossii onkin 
selvästi suosituin.  Vanhemmissa ikäryhmissä ra-
dion kuuntelu on aktiivisempaa kuin nuoremmis-
sa, joten esimerkiksi Moskovassa, jossa Radio 
Rossii on tavoittavuudessa vasta 13. suosituin, 
se on kuuntelun määrässä kärkisijoilla yhdessä 
Eho Moskvyn kanssa.

Muutoksen rajat

Venäjän mediamaisema on muuttunut suuresti 
viimeisten 25 vuoden aikana. Varsin suuri osa 
mediasta vastaa nykyisin sitä, mihin Länsi-
Euroopan maissa on totuttu. Tosi-tv-ohjelmat, 
television viihde, aikakauslehdet kokonaisuu-
dessaan, radio hyvin suurelta osin ja populaarit 
sanomalehdet, ainakaan jos politiikasta kirjoitta-
mista ei lasketa, eivätkä paikalliset sanomalehdet 
jää kovin paljon jälkeen vastaavista läntisistä 
lehdistä. Mediatekstien tasolla, teknisten väli-
neiden hallinnassa ja ulkoasussa venäläisiä tie-
dotusvälineitä ei erota länsimaisesta oikeastaan 
mikään, kun taas ero neuvostoaikaan verrattuna 
on huikea. Ne median osat, joissa ero länteen 
on suurin, ovat selvimmin television uutis- ja 
ajankohtaisohjelmat, ja politiikasta kirjoittavat 
sanomalehdet.

Venäjällä parhaiten menestyneet median osat 
ovat ne, joissa muutos on ollut kaikkein suurin. 
Aikakauslehdet kokivat 1990-luvulla suurem-
man pudotuksen kuin sanomalehdet ja ne ovat 
siksi uudistuneet voimakkaammin. Samoin mo-
net viihteelliset ja populaarikulttuuriin liittyvät 
sisällöt ovat muuttuneet voimakkaammin kuin 
poliittiset uutiset, vaikka toki myös politiikan 
uutisten tekotapa on kokonaan toinen kuin 
Neuvostoliitossa. Presidentin ja pääministerin 
tekemisiä seurataan päivittäin, vaikka kyse 
onkin enemmän politiikan esittämisestä kuin 
politiikasta kertomisesta tai poliitikkojen valvo-
misesta. Yleisön luottamus tiedotusvälineisiin on 
kuitenkin varsin matala eikä medialla siten ole 
suurta vaikutusta. 

Journalismin neljännen valtiomahdin rooli 
ei ole saanut Venäjällä sellaista asemaa kuin 

monissa länsimaissa on tapahtunut. Oikeastaan 
Venäjä on lähempänä eteläeurooppalaista, tai 
aikaisempaa pohjoismaista poliittisen lehdistön 
ajan mallia, joka perustuu siihen, että journalismi 
ottaa avoimesti kantaa jonkin poliittisen ryhmän 
puolesta. Venäjällä tosin ei useinkaan ole kyse 
siitä, että toimittajat tukisivat poliitikkoja omasta 
vakaumuksestaan, vaan taloudellisen menestyk-
sen toivossa tai joissain tapauksissa myös koetun 
uhan vuoksi. Tämän vuoksi järjestelmä on sel-
västi eteläeurooppalaista ja poliittisen lehdistön 
ajan järjestelmää epävakaampi: toimittaja voi 
vaihtaa tukensa jollekin toiselle, jos tämä tar-
joaa palveluista paremmat edut. Järjestelmä voi 
muuttua nopeasti, mutta ajatus siitä, että journa-
lismi olisi yleisön palvelija, ei ole kovin helposti 
sovitettavissa tämänkaltaiseen mediakulttuuriin.

Uudet median muodot muokkaavat venäläistä 
kulttuuria ehkä jopa enemmän kuin ne, joista val-
lanpitäjät haluavat pitää kiinni. Televisiouutiset, 
jotka seuraavat pääasiassa presidentin ja päämi-
nisterin tekemisiä, ovat menettäneet yleisöään, 
ja vaikka niillä onkin suuri vaikutus laajoihin 
kansanjoukkoihin, osa yleisöstä, erityisesti 
nuoret, hyvin koulutetut, kaupunkilaiset ja hy-
vätuloiset hakevat vaihtoehtoisia mediasisältöjä. 
Kyse ei useinkaan ole ensisijaisesti poliittisesta 
tai yhteiskunnallisesta sisällöstä. Viihteellä on 
myös oma vaikutuksensa siihen, miten ihmiset 
ajattelevat ja mihin yhteiskunta on menossa. To-
sin myös vallanpitäjät osaavat käyttää viihdettä 
omien tavoitteidensa ajamisessa, esimerkiksi 
Venäjän historiaa ja siitä kertovia sarjoja ja 
elokuvia käytetään käsitysten muokkaamiseen 
nykyjohdon näkemyksiin sopiviksi.

Gorbatšovin ajan iskusana ”glasnost” on taas 
palaamassa venäläiseen poliittiseen keskus-
teluun, tosin vielä hyvin heikkona signaalina. 
Korkein oikeus asettui vuosi sitten puolustamaan 
median aktiivista roolia tiedonvälittäjänä, kun 
se antoi uusia ohjeita siitä, miten vuodelta 1992 
peräisin olevaa medialakia tulisi soveltaa (Ros-
sijskaja gazeta 18.6.2010). Esimerkiksi tietojen 
kertominen henkilöiden yksityiselämästä on 
sallittua, jos sitä perustellaan yleisellä edulla, ja 
että tiedotusvälinettä ei voi noin vain sulkea sen 



IDÄNTUTKIMUS 2/2011     13

vuoksi, mitä tiedotusvälineen netissä olevalla 
keskustelupalstalla on kirjoitettu (Rihter 2010). 
Uudesta glasnostista, jos se on ylipäätään toteu-
tumassa, ei todennäköisesti synny samanlaista 
kampanjaa, jolla olisi rajuja yhteiskunnallisia 

seurauksia. Venäjän tilanne on nyt kokonaan 
toinen. Tosin luottamus tiedotusvälineisiin saat-
taa parantua, jos median kuva alkaa muistuttaa 
todellisuutta aikaisempaa paremmin.

Lähteet

Assotsiatsija Kommunikatsionnyh Agentstv Rossii 
(2011a), Objom rynka marketingovyh kom-
munikatsii Rossii v 2010 godu. http://www.
akarussia.ru/knowledge/market_size/id457. 
Luettu 9.5.2011.

Assotsiatsija Kommunikatsionnyh Agentstv Rossii 
(2011b), Objom reklamy v sredstvah jejo ras-
prostranenija v janvare-marte 2011 goda. http://
www.akarussia.ru/knowledge/market_size/
id787. Luettu 9.5.2011.

Baldwin, Kate (1995), Montezuma’s Revenge. Read-
ing Los Ricos También Lloran in Russia. –  To Be 
Continued...: Soap Operas Around the World. 
Toim. Robert C. Allen. London: Routledge, 
286−300. 

Bessudnov, Alexei (2008), Media Map. – Index on 
Censorship 37:1, 183−189.

Beumers, Birgit (2009), The serialisation of culture, 
or the culture of serialisation. – The Post-Soviet 
Russian Media. Conflicting Signals. Ed. Birgit 
Beumers, Stephen Hutchings, Natalia Rulyova. 
London & New York: Routledge, 159−177.

Eismont, Maria (2008), Towns without censorship. – 
Index on Censorship 37:1, 121−130.

Kalacheva, Olga (2002), A Western Body for the 
Russian Woman: Shaping Gender Identity in 
Modern Women’s Magazines. – Anthology of 
East Europe Review 20:1, 75−78.

Kiriya, Ilya & Degtereva, Elena (2010), Russian TV 
market: Between state supervision, commercial 
logic and simulacrum of public service. – Cen-
tral European Journal of Communication 3:1, 
37−51.

Lošak, Viktor, Ogonjokin päätoimittaja. Haastattelu 
Moskovassa 16.10.2009. Haastattelijana Jukka 
Pietiläinen. 

Lovell, Stephen (1996), Ogonek: The Crisis of a 
Genre. – Europe-Asia Studies 48:6, 989−1006.

Milacheva, Tatiana (2009), Strategies of Foreign In-
vestors on the Russian Media-market. – Russia 

- Europe Relations: A Look from Sweden. Ed. 
Nina Belyaeva. Moscow: Intelkorp, 110−121.

 Natsionalnaja media gruppa. Obštšaja informatsija o 
holdinge. http://www.nm-g.ru/#/about/. Luettu 
10.5.2011.

Nikula, Jouko (2002), Restoration of Class Society 
in Russia? Aldershot: Ashgate.

Nikula, Jouko & Mikhail Chernysh (toim.) (2010), 
Social Class in the Russian Society. Studies in 
the social classes and social change of contem-
porary Russia. Saarbrücken: Lambert Academic 
Publishing.

Petšat Rossijskoi Federatsii v 1995 godu (1996), 
Moskva: Rossijskaja knižnaja palata.

Petšat Rossijskoi Federatsii v 2009 godu (2010), 
Moskva: Rossijskaja knižnaja palata. 

Petšat Rossijskoi Federatsii v 2010 godu. Kratkaja 
versija (2011), Moskva: Rossijskaja knižnaja 
palata. Versio saatavissa osoitteesta http://www.
bookchamber.ru/main.html. Luettu 10.5.2011.

Pietiläinen, Jukka (2000), Biased, Political and Un-
edited. Journalism and Elections in the Russian 
Regional Press. – Idäntutkimus 7:1, 4−20.

Pietiläinen, Jukka (2005), Media in the Life of Rus-
sians. – Social Structure, Public Space and Civil 
Society in Karelia. Ed. Harri Melin. Helsinki: 
Kikimora, 99−116.

Pietiläinen, Jukka (2008), Media Use in Putin’s Rus-
sia. – The Journal of Communist Studies and 
Transition Politics 24:3, 365−385.

Pietiläinen, Jukka (2009), Trust in the media in Fin-
land and other Nordic countries in comparison 
with Russia. – Nordic Media: Concepts and 
Current Issues. Ed. Elena Vartanova & Marina 
Pavlikova. Moscow: Faculty of Journalism, 
92−108.

Pietiläinen, Jukka & Strovsky, Dmitry (2010), 
Why Do Russians Support Censorship of the 
Media? – Russian Journal of Communication 
3:1/2, 53−71.



14      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

Rihter, Andrei (2010), Glasnost 2.0. Prinjato! – 
Tšastnyi korrespondent 17.6.2010. http://www.
chaskor.ru/article/glasnost_20_17161.  Luettu 
9.5.2011.

Rossijskaja gazeta (18.6.2010), O praktike prime-
nenija sudami Zakona Rossijskoi federatsii ”O 
sredstvah massovoi informatsii”. 

Rossijskaja reklama-99. Sostojanije, tendentsii, oso-
bennosti (2000), Godovoi doklad reklamnogo 
soveta Rossii. Moskva: Reklamnyi sovet Rossii. 

Rossijski reklamnyi ježegodnik 2009 (2010), Ed. V. 
P. Kolomijets. Moskva: Rossijskoje otdelenije 
IAA & Analititšeski tsentr Video Internešnl.

TNS-Global. Reitingi SMI, Radio, (2005-2011), 
http://www.tns-global.ru/rus/data/ratings/radio/. 
Luettu 9.5.2011.

TNS-Global. Reitingi SMI, TV. http://www.tns-global.
ru/rus/data/ratings/tv/. Luettu 9.5.2011.

Vartanova, E. L. & Smirnov, S. S. (2010), Sovremen-
nyje tendentsii razvitija rossijskoi industrii SMI 
i žurnalistiki. – SMI v menjajuštšeisja Rossii. 
Ed. E. L. Vartanova.  Moskva: Aspekt Press, 
65−95.

 Wikipedia: CTC (TV channel). http://en.wikipedia.
org/wiki/CTC_(TV_channel). Luettu 10.5.2011.

Idäntutkimus ilmestyy neljä kertaa vuodessa 
noin 100 sivun tietopakettina. Lehden teemoja 
ovat olleet mm. Putin, Rock, Mustameri ja 
Valta.

”Idäntutkimus on hauskan monipuolinen: 
perinteisen Venäjän talouden ja poliittisen tut-
kimuksen rinnalla käsitellään yhtä luontevasti 
vaikkapa teatteria, valokuvaa ja kirjallisuutta” 
Jan Rydman, Tieteessä tapahtuu

”Tähän mennessä ilmestyneitä numeroita lukee 
ilokseen… Idäntutkimus on elävä ja ajan her-
molla oleva lehti, joka ei tingi tasosta ja luottaa 
asiaan.” Pekka Pesonen, Helsingin Sanomat

Tiedä enemmän

Vuositilaus 28 euroa, ulkomaille 33 euroa ja 
opiskelijat 18 euroa

Tilaukset:
Idäntutkimus,
VIETS ry,
Aleksanteri-instituutti,
PL 42,
00014 Helsingin yliopisto,
puh (09) 1912 3645
faksi (09) 1912 4175
viets-idantutkimus@helsinki.fi 

www.helsinki.fi/idantutkimus


