
IDÄNTUTKIMUS 2/2011     49

n  ä  k  ö  k  u  l  m  a

Sananvapaudesta 
elävä toimitus

Tornitalorivistö Moskovan Novyi Arbatilla 
ylisti takavuosina juhlien aikaan Neuvosto-
liittoa. Talojen ikkunoihin muodostui kir-
jainyhdistelmä CCCP. Entiseltä Kalininin 
prospektilta on moinen ilottelu loppunut, 
mutta neljä jykevää kerrostaloa seisoo ri-
vissä. Minulle tulee taloista mieleen myös 
Eho Moskvy radioasema. Yhdessä taloista 
sijaitsevan toimituksen ikkunoista on hyvä 
näköala Moskovaan. Viime aikoina pis-
kuisen liberaalin maineensa säilyttäneen 
aseman lähetykset ovat olleet Moskovan 
kuunnelluimpia – itse asiassa aseman suo-
sio on kasvanut. Kaupungissa on kuitenkin 
kaikkiaan 54 radioasemaa.

Jo vuosia Eho Moskvyn ohjelmatarjon-
nan keskeisin muoto ovat olleet asiantunti-
joiden keskustelut, joissa voidaan olla eri 
mieltä ja kiistellä. Toimittajiakin ohjelmilla 
on laidasta laitaan. Vieraat voivat olla toi-
mittajia äänekkäämpiä. Nimekkäitä ovat 
Julia Latynina, Sergei Buntman, Artjom 
Troitsky ja monet muut. Kannattaa kuunnel-
la. Radio ei voi kilpailla Internetin kanssa 
uutisvälityksen nopeudessa, vaikka kuulem-
ma yritetty on, sanoo kanavan päätoimittaja 
Aleksei Venediktov BesTToday -blogikeräi-
men julkaisemassa haastattelussa. 

Radio on tuttuni Moskovan vuoden 1991 
vallankaappausyrityksen ajalta, jolloin 
kuuntelimme sen lähetyksiä parin korttelin 
päässä Valkoisella talolla, korkeimman 

neuvoston kylkeen tehdyillä barrikadeilla. 
Muutamaa vuotta myöhemmin kävin jutut-
tamassa Sergei Gorzunia, yhtä radioaseman 
perustajista. Tuolloin tervehdin käytävässä 
kiirehtivää käkkäräpäistä toimituksen yleis-
miestä. Vuonna 1996 Venediktov nimitettiin 
päätoimittajaksi. Historianopettaja luopui 
lopullisesti päivätyöstään. Opposition ääni-
torvi sai vuonna 1994 ulkopuolisia rahoit-
tajia ja vuonna 2000 omistajiksi tunkivat 
energiayhtiö Gazprom ja Kreml. Toimittajat 
ja rahoittajataho ovat valinneet päätoimit-
tajan yhdessä. Tänäkin vuonna valituksi 
tuli Venediktov, joka on nykyisin myös 
yksi omistajista. Hän on energinen, lähes 
fanaattinen, kaikkensa radion menestyksen 
eteen tekevä hahmo. Troitskin mukaan hän 
lähes asuu asemallaan.

Tuoreessa haastattelussa Venediktov 
kertoo kansalaisten sananvapauden olevan 
hänelle tärkeää. Radioaseman kuuntelijoilla 
on oikeus äänestää niin Dmitri Medvedeviä 
kuin Vladimir Putinia. Samaan hengenve-
toon päätoimittaja toteaa kyynisesti, että 
sananvapauden avulla hän saa mainetta, me-
nestystä ja ansaitsee elantonsa. Toimittajat 
ovat välimiehiä kuten poliitikot. Yhtä hyvin 
voidaan tietysti kyseenalaistaa molempien 
ammattikuntien merkitys. Epäilemättä näin 
tehdään syystä kaikkialla. Venäjällä poliittiset 
kampanjat muistuttavat minua enemmän po-
liitikkojen vallanhimosta ja populismista kuin 



50      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

J  a  r  m  o    K  o  p  o  n  e  n

Kirjoittaja on Moskovassa työskennellyt Uusi 
Suomi -verkkolehden tuottaja (www.uusisuomi.
fi) ja Helsingin yliopiston yleisen historian 
jatko-opiskelija. 

mistään pyrkimyksestä ratkaista ongelmia. 
Entisessä Neuvostoliitossa kommunistit 

muokkasivat mieliä niin ajattelemattomasti, 
että 1990-luvun liberaalille eliitille jo sana 
”propaganda” alkoi olla mätänevän hallinnon 
symboli. Mielikuvien manipulointi ei siitä kau-
nistu, että sitä nimitetään nykyisin poliittiseksi 
teknologiaksi. Käytännössä kyse on muutamien 
ajatushautomoiden ideoiden toteuttamisesta, 
tarvittaessa vaikka likaisin keinoin. Kompro-
maatti on vanha, mutta edelleen toimiva käsite. 
Joskus oikein vuodettu uutinen saa siivet, mutta 
varsinainen ajojahti alkaa vasta kun televisio 
ottaa uutisiin osaa. Viime vuonna Moskovan 
kaupunginjohtaja ajettiin virasta määrätietoisella 
yleisen mielipiteen ja hallinnon painostuksella, 
jota johti televisio, autoritaarisen Venäjän nyrkki.

Autoritaarisesti johdetussa valtiokapitalis-
missa imitoidaan puoluepolitiikkaa. Johtajien 
pelin henkeen kuuluvat pääministerin ja pre-
sidentin tapaamisten pikkutarkka kuvaaminen 
ja erityisesti Putinin kuuluisat puhuttelut. Jos 
Putin opastaa ministeriä tai liikemiestä halli-
tuksen kokouksessa, tämä näytetään varmasti 
television uutisissa. Meikäläisittäin Venäjän 
hallituksen kokoukset näyttävät oudolta, koska 
läsnä on kymmeniä ihmisiä, joista vain osa tuntee 
toisensa. Mikrofoneihin puhuminen etäännyttää 
ihmisiä toisistaan entisestään. 

Venäjällä tarvitaan maan johtajiin luottavia 
kaadereita ja heitä innostetaan propagandan 
hengessä, kuten Jussi Lassilan tuore väitöskirja 
osoittaa. Naši-nuorten voimahahmona Venäjän 
presidentin hallinnossa on työskennellyt vuo-
sikymmenen neuvonantaja Vladislav Surkov. 
Tšetšeenitaustaansa nimenvaihdoksella peittä-
neen strategin johdolla on toteutettu suvereenia 
demokratiaa. Venäjän ideologinen keskus ei 
kuitenkaan välttämättä ole Surkov ja Kreml tai 
Putin, vaan Venäjän ortodoksinen kirkko. 

MGIMO:n professorin ja Yhtenäisen Venäjän 
kansanedustajan, Vladimir Medinskin mielestä 
kirkko on osannut PR:n Venäjän hallitsijoiden 
tukena. Venäjän 800–1600-lukujen historiasta 
löytyy suuria hallitsijoita, suuria sotapäälli-
köitä, ja suuria PR:n tekijöitä. Tosin he eivät 

välttämättä siitä tienneet, mutta käydessään 
informaatiosotaa, manipuloidessaan julkista 
mielipidettä ja johtaessaan monimutkaisia in-
formaatiojuonitteluja ulkoista vihollista vastaan, 
kirjoittaessaan historiaa ”kulloisenkin poliittisen 
hetken” edun mukaisesti ja antaessaan poliittisia 
toimeksiantoja kirkollisille ideologeille he loivat 
tapahtumia ja malleja, jotka ovat säilyneet tähän 
päivään asti oppikirjojen sivuilla. 

Venediktovin radio on edelleen minulle 
ja monelle muulle se oikea ääni Venäjältä. 
Ikkunasta näkyy tosin Venediktovin Venäjä: 
hänen makuunsa sopiva ja poliittista tajuaan 
heijastava kuva. Ikkuna kuitenkin, sanoisi 
tiedotustutkija. Eho Moskvyn heikoin kohta 
on Troitskin mukaan ehdottomasti se, että 
poliittisesti innostuneet kuuntelijat ovat 
keskimäärin 60-vuotiaita. Varmaan osittain 
heitä, jotka seurasivat jo Gorbatšovin ja Jelt-
sinin vallankumouksen aikaan radiota. Siis 
meitä, jotka opimme luottamaan. Nuorten 
medioiden toimittajista monet olivat hank-
kineet kannuksensa ulkomaille suunnatussa 
radiotyössä. He osasivat ammattinsa. Kuten 
kollega Kalle Kniivilä on todennut, keskustelu 
voi tietysti onnistua näköradiossakin, mutta siinä 
kuva häiritsee kuuntelua ja voi jopa valehdella.

 
 


	itis-sivut-2-11

