
68      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

t  e  e  m  a

S a l  l  a    N a  z  a  r  e  n  k  o

Tässä artikkelissa analysoin kahden televisio-
kanavan, venäläisen NTV:n ja georgialaisen 
PIK:n (Pervyi informatsionnyj Kavkazi), käyt-
tämiä diskursiivisia keinoja kahdessa uutisessa 
keskiviikkona 16.2.2011. Tavoite on katsoa TV-
diskurssin elementtejä silloin, kun TV käsittelee 
aluetta tai kysymystä, jolla on suuri poliittinen 
tai propagandamerkitys TV-yhtiön kotimaassa. 
Tarkastelen Venäjän ja Georgian television tapaa 
uutisoida toisaalta maailman uutisissa ollutta 
Egyptin kriisiä, toisaalta Pohjois-Kaukasuksen 
tapahtumia. Analyysiin valittiin juuri nämä 
kanavat, sillä molemmat lähettävät ohjelmaa 
Pohjois-Kaukasukselta. Ne myös kilpailevat 
osittain samoilla markkinoilla, entisen Neuvosto-
liiton venäjänkielisillä (tai venäjää ymmärtävillä) 
alueilla. 

Kanavien suurin ero on se, että NTV on 
pian 20-vuotias pitkän linjan TV-asema, kun 
taas PIK aloitti toimintansa vasta vuonna 2010. 
PIK:n julkilausuttu tehtävä on paikata Venäjän 
television negatiivinen Georgia-uutisointi. 
Sen johtaja, britti Robert Parsons sanoi Radio 
Free Europen haastattelussa, että tavoite ei 
ole käydä informaatiosotaa Venäjän kanssa, 

Kahdenlaista 
nationalismia? 

vaan tyydyttää ihmisten tiedonjanoa ja kertoa 
erityisesti Pohjois-Kaukasuksen asioista. NTV 
sen sijaan oli aikanaan Venäjän tunnetuin itse-
näinen TV-asema, mutta nykyään sen positio 
on hallitukselle myönteinen. Näiden kanavien 
Pohjois-Kaukasusuutisia vertaamalla voi saada 
tietoa siitä, millaisia diskursiivisia keinoja kana-
vat käyttävät tällä poliittisesti erittäin tärkeällä 
alueella. Kiinnostavaa on se, miten Georgian 
hallituksen rahoittama kanava pystyy välttämään 
propagandistisuuden ja tuottamaan neutraaleja 
uutisia Pohjois-Kaukasukselta ja toisaalta miten 
NTV rakentaa Venäjän yhtenäisyyttä konfliktin 
repimällä alueella. 

Valitsin analysoitavaksi satunnaisen vii-
konpäivän, jolloin Egyptin tilanne dominoi 
maailman uutisia. Halusin katsoa toisaalta sitä, 
miten Egypti – maantieteellisesti kaukainen, 
mutta maailman uutisissa agendalla korkealla 
oleva – nousisi uutisiin, selvittääkseni yleisiä 
uutiskonventioita. Toisaalta minua kiinnostavat 
uutisen kansalliset erityispiirteet Georgiassa ja 
Venäjällä, jos sellaisia on. 

Georgian ja Venäjän välit ovat olleet viileät 
siitä lähtien, kun Georgia helmikuussa 1999 
ilmoitti halukkuutensa liittyä Natoon. Ruusujen 
vallankumous ja sitä seurannut länsimielisen pre-
sidentin Mihail Saakašvilin valtaantulo huononsi 
välejä entisestään. Viiden päivän sota Etelä-
Ossetiassa elokuussa 2008 kulminoi diplomaat-



IDÄNTUTKIMUS 2/2011     69

tisen kriisin. Propaganda ei kuitenkaan päättynyt 
sodan päättymiseen. Georgian ja Venäjän välit 
ovat edelleen kireät ja se heijastuu uutistoimin-
taan. Molemmilla valtioilla on mielikuvasota 
voitettavana Pohjois-Kaukasuksen alueella.

Lähtökohtani ei ole se, että uutiset ovat vää-
ristyneitä. TV-media on diskurssi, jolla on omat 
sääntönsä kuten kaikilla muillakin diskursseilla 
(Fowler 1991, 120–121). Artikkelin perusajatus 
on se, että niissä maissa, joissa on sisäisen tai 
ulkoisen konfliktin uhka, TV-median diskurssin 
tärkeä piirre on kansakunnan yhtenäisyyden 
konstruointi. Nämä diskurssit voivat olla osal-
taan myös tiedostamattomia ja näin näyttäytyä 
osana sisäistettyä ammattitaitoa. 

Lähtökohtana on myös Benedict Andersonin 
nationalismikäsitys, jonka mukaan kansakunta 
(nation) on kuviteltu (imagined) poliittinen 
yhteisö. Se on kuviteltu siksi, että pienimmän-
kään kansakunnan jäsenet eivät koskaan tule 
tuntemaan suurinta osaa muista kansakuntansa 
jäsenistä – silti ajatus kansakunnan yhteisyydestä 
elää. (Anderson 2006, 6). Samaan aikaan uusien 
kansakuntien sisällä elää pienempiä ryhmiä, 
joista jotkut toivovat muodostavansa oman 
kansakuntansa, toistuvasti siinä myös onnistuen, 
viimeisenä globaalina esimerkkinä Etelä-Sudan. 
Anderson käyttää käsitettä subnationalism, mitä 
tarkoitan tässä artikkelissa käyttämälläni termillä 
subnationalismi.

Georgialaista ja venäläistä televisioasemaa 
analysoitaessa Andersonin nationalismitulkinta 
toimii monella tasolla. Sekä Georgia että Venäjä 
kuuluivat Neuvostoliiton kuviteltuun yhteisöön, 
Georgia jopa sen varakkaimpana ja etuoikeu-
tettuna osana. Neuvostoliiton hajoaminen oli 
valtava sokki juuri emämaa Venäjälle sekä Ge-
orgialle, jonka oma kuviteltu yhteisö, Georgian 
sosialistinen neuvostotasavalta, hajosi osiin, kun 
presidentti Zviad Gamsahurdian georgialaista-
mispolitiikka johti Abhasian ja Etelä-Ossetian 
irtoamiseen Georgiasta (Zürcher 2007). 

 Itsenäistyneessä Venäjän federaatiossa subna-
tionalistiset tendenssit ovat olleet vahvimmillaan 
Pohjois-Kaukasuksella, erityisesti Tšetšeniassa. 
Anderssonia seuraten voisi sanoa, että kuvitellun 

yhteisön konstruointi on ainakin osittain epäon-
nistunut. Maaliskuussa 2011 Andrei Piontkovsky 
kirjoitti Opendemocracy-nettisivulla seuraavasti: 

Olemme jatkuvasti näyttäneet tšetšeeneille toi-
mivamme täysin päinvastoin kuin väitämme, 
osoittaen kaikin tavoin, että he eivät ole Venäjän 
kansalaisia eivätkä heidän kylänsä ja kaupunkinsa 
ole venäläisiä kyliä ja kaupunkeja. Ja olemme to-
distaneet tämän asenteemme kaikille Kaukasuksen 
asukkaille.

Piontkovskyn analyysi osoittaa Venäjän di-
lemman suhteessa Pohjois-Kaukasukseen. Venä-
jän suorittamat ihmisoikeusloukkaukset alueella 
sekä rasismi Venäjän suurissa kaupungeissa ovat 
selkeästi osoittaneet, että Kaukasuksen asukkaita 
ei kohdella samalla tavoin kuin muita Venäjän 
kansalaisia. Toisaalta Venäjän olisi pystyttävä 
osoittamaan Kaukasuksen asukkaille, että he 
ovat osa Venäjän kuviteltua yhteisöä välttääkseen 
täysimittaisen sodan ja federaation mahdollisen 
hajoamisen. Georgian intressi Pohjois-Kau-
kasuksella liittyy toisaalta siihen, että maalla 
on pitkä raja Pohjois-Kaukasuksen kanssa ja 
rauhallinen Pohjois-Kaukasus palvelee myös 
Georgian etua. Toisaalta Georgia näyttäytyy 
mieluiten ulospäin länsimielisenä demokratiana, 
monessa mielessä vastavoimana kaoottiselle 
islamistiselle Pohjois-Kaukasukselle. Olisi suuri 
propagandavoitto Georgialle, jos se onnistuisi 
näyttäytymään progressiivisena myös Pohjois-
Kaukasuksen tasavaltojen silmissä.

Georgian ja Venäjän nykyhallintojen suhteet 
länsimaihin poikkeavat toisistaan voimakkaasti. 
Putin-Medvedevin Venäjälle länsi – Eurooppa ja 
Yhdysvallat – edustaa potentiaalista uhkaa Venä-
jälle ja sen lähialueille, käytännössä Itsenäisten 
valtioiden yhteisölle (IVY). Venäjän mielestä 
länsi pyrkii sekaantumaan Venäjän ulkopoli-
tiikkaan ja pitämäänVenäjän heikkona. Putin on 
ottanut ”värivallankumouksien” uhkan vakavasti 
ja monet rajoitukset sanan- ja kokoontumisva-
pauden alalla pyrkivät juuri vallankumouksen 
uhkan vähentämiseen. Mihail Saakašvilin Geor-
gia puolestaan on ottanut välimatkaa Venäjään 



70      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

ja Neuvostoliiton rakenteista muistuttavaan 
IVYyn ylikorostamalla länsimyönteisyyttään ja 
demokraattisuuttaan.

Tv ja yleinen mielipide

Lähden ajatuksesta, että koska sekä Venäjällä 
että Georgiassa televisio on edelleen se me-
dia, joka saavuttaa suurimmat yleisöt, myös 
kansakunnan yhtenäisyyden konstruoinnissa 
juuri televisio on suuressa roolissa. Dayan ja 
Katz (1992) muistuttavat, että juhlapäivien, 
kuten Voitonpäivän, televisioinnin kaltaisten 
mediatapahtumien järjestämisessä on kyse juuri 
kuviteltujen yhteisöjen konstruoinnista, joissa 
tapahtuman järjestäjät ja TV-journalismi yhdessä 
rakentavat ideaaliversiota yhteiskunnasta luoden 
yhteisyyden tunnetta maahan, jonka asukkailla 
asuinpaikasta ja taloudellisista mahdollisuuksista 
riippuen on itse asiassa yhä vähemmän yhteistä 
keskenään. Sanoma- ja aikakauslehtien levikit 
romahtivat Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, 
ja vaikka ne ovat edelleen suuressa roolissa 
vaihtoehtoisen tiedon lähteinä sekä eliitin kes-
kustelufoorumeina, massayleisöjä niillä ei ole. 
Erityisesti pääkaupunkien ulkopuolella televi-
siolla on suuri rooli kansalaisten ajankäytössä 
(Mickiewicz 2008, 12). Ellen Mickiewicz on 
tutkinut televisionkatselua ryhmähaastattelujen 
keinoin selvittäen sitä, mitkä muut ajankäytön ta-
vat kilpailevat television kanssa. Tämä tutkimus 
osoitti selkeästi, että internet on Venällä vielä 
marginaalisessa asemassa. Myös Georgiassa 
yleisen mielipiteen suurin muokkaaja on valtion 
kontrolloima televisio, jota 90 % kansasta seuraa 
(Akhvlediani 2009, 382). 

Sähköisen median omistus- ja hallintasuh-
teilla on suuri merkitys Venäjän ja Georgian 
television tarkastelussa. Venäjällä 1990-lukua 
pidetään yleisesti sananvapauden kultakautena, 
jolloin myös televisio saattoi avoimesti arvostel-
la presidenttiä ja hallitusta. Silti on muistettava, 
että tuolloinkaan TV-journalismia tuskin saattoi 
kutsua tasapuoliseksi – pikemminkin ne toimivat 
erilaisten valta- ja liikemiesryhmittymien kilpa-
kenttinä. Televisioasemat siirtyivät oligarkkien 

haltuun – tunnetuimpina Vladimir Gusinskin 
hallinnoima NTV sekä Boris Berezovskin ORT 
(Burnett 2009, 73). 

Myös Georgian televisio on läpikäynyt suuria 
muutoksia. Ennen Ruusujen vallankumousta 
vuonna 2003 maassa toimi useita koko maan 
tavoittavia TV-asemia, näkyvimpinä Rustavi 2, 
Imedi, MZE ja Channel 9. Rustavi 2 oli suuressa 
roolissa Ruusujen vallankumouksessa, tukien 
Mihail Saakašvilin vetämää nuorten reformaatto-
rien ryhmää. Oligarkkitelevisiota muistutti ehkä 
eniten Imedi, vuodesta 2001 toiminut radio- ja 
televisioasema, jonka omisti suurliikemies Badri 
Patarkatšišvili ja joka arvosteli Saakašvilia 
voimakkaasti aina vuoden 2007 poikkeustilaan 
saakka. Marraskuussa 2007 mellakkapoliisi ha-
joitti väkivalloin suurmielenosoituksen Tbilisin 
keskustassa, maahan julistettiin poikkeustila ja 
kaikki sähköinen media valtiollista yleisradio-
tyyppistä TV-asemaa lukuun ottamatta joutui 
keskeyttämään toimintansa. Imedin tilanne oli 
kaikkein dramaattisin, sillä mellakkapoliisi 
tunkeutui toimitukseen kesken suoran uutislähe-
tyksen. Poikkeustilan lopputuloksena Saakašvili 
julisti ennenaikaiset presidentinvaalit, joissa 
myös Patarkatšišvili oli ehdolla. Saakašvili voitti 
vaalit odotetusti, ja Patarkašišvili menehtyi yl-
lättäen sydänkohtaukseen vain 52-vuotiaana hel-
mikuussa 2008, vain kuukausi vaalien jälkeen. 
Patarkatšišvilin menehdyttyä Imediä repivät 
omistusriidat, ja tällä hetkellä Imedin linja on 
vallanpitäjille myönteinen. Tällä hetkellä Ge-
orgiassa on vain kaksi oppositiomielistä televi-
siokanavaa, Maestro ja Kavkazia, ja molempien 
signaali yltää ainoastaan Tbilisin alueelle.

Tässä tarkasteltavana oleva Pervyi Kavkazki 
on venäjänkielinen TV-kanava. Se on perustettu 
vastavoimaksi venäläisille televisioasemille enti-
sen Neuvostoliiton alueella. Georgiassa on ollut 
venäjänkielisiä televisioasemia ennenkin, näky-
vimpänä propagandistinen Alania, joka toimi 
ennen elokuun 2008 sotaa pyrkien osoittamaan 
Etelä-Ossetian asukkaille Tbilisin rauhanomai-
suuden ja Etelä-Ossetian de facto -hallituksen 
mädännäisyyden. Alania ei kuitenkaan toiminut 
Georgian rajojen ulkopuolella, sillä sen signaalia 



IDÄNTUTKIMUS 2/2011     71

alettiin hyvin nopeasti häiritä Etelä-Ossetian 
Georgiasta irronneissa osissa. Alanialla oli suh-
teellisen hyvät taloudelliset ja tekniset resurssit 
ja mm. sen nuorille suunnattu interaktiivinen 
musiikkiohjelma on varsin suosittu myös Etelä-
Ossetian puolella. Alanian uutistoiminta ei 
kuitenkaan edes pyrkinyt tasapuolisuuteen, vaan 
uutistoiminta keskittyi yksipuolisesti kehumaan 
Georgian pyrkimyksiä rauhaan sekä mustamaa-
laamaan toista osapuolta. Pervyi Kavkazki on 
sen sijaan alusta lähti julistautunut ammattimai-
seksi, länsimaisia tasapuolisen uutistoiminnan 
periaatteita seuraavaksi toimijaksi. Ensimmäiset 
ohjelmat kanava lähetti jo vuonna 2010, mutta 
kanava joutui vaikeuksiin Gazpromin hankittua 
lähes kaikki taajuusalueet, jolla Pervyi Kavkaz-
kin käyttämä satelliitti toimi. 

Monikansallinen uutistoiminta on saman-
kaltaistanut uutisia. Tämä on saanut monet 
mediatutkijat kyseenalaistamaan kansakunnan 
merkityksen kollektiivisen identiteetin luojana 
(Widholm 2011, 11). Toisaalta voidaan ajatella 
Anthony Giddensiä (1990) löyhästi seuraten, että 
myöhäismoderneissa yhteiskunnissa identiteetit 
ovat rekonstruktiivisia ja ihmiset reflektoivat 
uutta tietoa suhteessa uusiin elämyksiin ja uu-
teen tietoon. Näin ajatellen uutiset seuraisivat 
globaalista uutistoiminnasta saatuja malleja, 
mutta sisältöjä sovellettaisiin kansalliseen vii-
tekehykseen. Egypti-uutisen kohdalla haluan 
katsoa, onko uutisessa noita kansallisia piirteitä 
ja jos on, mitä ne voisivat olla. 

Diskursiiviset piirteet, joita tässä analysoi-
daan, liittyvät termien käyttöön sekä uutisissa 
esiintyviin toimijoihin. Televisiosta on sanottu, 
että se on samaan aikaan sekä totalitaarisen 
hallitsijan unelma että pahin painajainen (Beu-
mers, Hutchings & Rulyova 2009, 6). Unelma 
siksi, että sen tekniset ominaisuudet kuten 
taajuuksien jako mahdollistavat välineen kont-
rolloinnin; painajainen siksi, että mahdollisuus 
suoriin lähetyksiin tekee ennakkosensuurista liki 
mahdotonta. Mutta jopa tiukasti kontrolloidussa 
televisiossa tapahtuu kamppailua representaati-
oista. Lähteiden käyttö ja televisioon pääsy sekä 
sanojen valinta muodostavat vallankäytön tiloja 

journalismissa. Ei ole yhdentekevää, sanommeko 
”vapaustaistelija” vai ”terroristi”.

Uutisia Egyptistä Dagestaniin

Kuten johdannossa mainitsin, analysoin kahta 
uutistapahtumaa PIK:llä sekä NTV:llä – Egyptin 
tilannetta Hosni Mubarakin väistymisen jälkeen 
sekä terrori-iskua dagestanilaisessa Gubdenin 
kylässä – keskiviikkona 16.2.2011. Egyptin 
tilanne kiinnosti koko maailmaa, ja analyysi-
päivänä Hosni Mubarak oli jo väistynyt Egyptin 
johdosta. Journalistien tehtävä oli pitää tilanne 
uutisagendalla ja etsiä siihen uusia näkökulmia. 
Gubdenin räjähdystä voi kutsua ’rutiinitilanteek-
si’ levottomalla Pohjois-Kaukasuksen alueella.

Egyptin uutisia voi kutsua päivän pääuuti-
siksi, sillä ne löytyivät molempien kanavien 
etusivun vasemman reunan uutispalkista. Näin 
siitäkin huolimatta, että NTV:n uutisen alkupe-
räinen lähetyshetki oli edellisen illan (15.2.) uu-
tislähetys. NTV oli otsikoinut juttunsa ”Egyptin 
poliisi testaa Facebookin voimaa”. PIK:n otsikko 
kuului ”Perustuslakikomissio kokoontuu ensi 
kertaa Egyptissä”. PIK:n juttu oli erittäin lyhyt, 
merkkimäärältään alle 500; NTV puolestaan 
kertoi Egyptin poliisin tilanteesta lähes 3500 
merkin verran. NTV:n nettijutut ovat identtisiä 
TV-juttujen kanssa, mukana on niin alkuperäinen 
uutisjuttu kuin tekstiversio samasta. 

Puhuja NTV PIK
Oma toimittaja paikan päällä (kir-
jeenvaihtaja)

1 0

Haastateltava paikallinen 3 0
Haastateltava asiantuntija 0 0
Uutisankkuri kommentoijana 1 0

Taulukko 1: Lähteet ja puhujat Egypti-uutisessa

PIK:n juttu on pikku-uutinen. Siinä kerrotaan 
lyhyesti perustuslakia muuttavan komission 
kokoontuvan ensi kertaa, kuvaillaan komission 
rakennetta ja työn kestoa. Jutussa ei ole mainittu 
lähdettä, mutta se voisi hyvin olla uutistoimis-
tomateriaalia. 



72      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

NTV luottaa Egypti-uutisoinnissaan omaan 
toimittajaansa. Uutisjuttu kertoo Facebookista, 
ja lähtee liikkeelle siitä, että Egyptin poliisi on 
perustanut oman Facebook-sivuston sen jälkeen, 
kun Hosni Mubarakin eroon johtaneet mielen-
osoitukset alkoivat nimenomaan Facebookista. 
NTV:n kirjeenvaihtaja Vladimir Kobjakov haas-
tattelee Facebook-aktivisti Omar Abbasia Egyp-
tissä ja keskustelee viime aikojen tapahtumista. 
Hämmästyttävää kyllä, Abbas puhuu sujuvaa 
venäjää. Mielenkiintoinen on uutisankkurin 
toteamus jutun päättymisen jälkeen. ”Facebook 
vasta kerää voimiaan. Pelottaa ajatellakin, mitä 
jatkossa tapahtuu”, toteaa miespuolinen uuti-
sankkuri siirtyessään seuraavaan juttuun. 

Egypti-uutiseensa NTV on valinnut katsojien-
sa kannalta relevantin haastateltavan, venäjää 
osaavan egyptiläisen. Paikalliset henkilöt ovat 
muutenkin äänessä. NTV:n tavoite on luoda läs-
näolon tuntua ja kerätä sympatiaa egyptiläisille: 
mukana on paitsi venäjänkielinen henkilö, myös 
monia tavallisia ihmisiä. NTV tietää selvästi sen, 
että Egypti on suosittu lomakohde venäläisille 
ja maan kohtalo ei jätä kanavan yleisöä välinpi-
tämättömäksi. Juttu on suorastaan populistinen: 
siinä puhutaan Mubarakin kadonneesta miljar-
diomaisuudesta ja eräs haastateltavista sanoo, 
että Mubarak pitää teloittaa ja rahat palauttaa 
kansalle. NTV:n Egypti-uutisen erityispiirre 
on hannukarpomainen hyvä-paha –jako: ahne 
johtaja ja köyhä kansa. Kriittisen katsojan 
mieleen tulee, eikö köyhien ja rikkaiden sekä 
eliitin ja kansan välinen jako ole perin tuttua 
Venäjälläkin?

PIK:llä puolestaan ei ole ollut resursseja lä-
hettää omaa toimittajaansa. Juttu on kokonaan 
passiivissa ja siinä kerrotaan, miten komissio 
kokoontuu ja miten siihen tullaan valitsemaan 
jäseniä. PIK on napannut uutisvirrasta yksittäisen 
tapahtuman, ehkä osoittaakseen, että lainvoima 
on palaamassa Egyptiin. Jutusta näkyy länsi-
maistyylinen tarve neutraaliin tiedonvälitykseen 
ja tärkeistä asioista kertomiseen. Teloituksista ja 
miljardeista ei mainita mitään. 

Gubdenin terrori-isku tapahtui Dagestanin 
Gubdenin kylässä 14.2.2011, jolloin naispuoli-

nen itsemurhapommittaja räjäytti itsensä kylän 
miliisiaseman luona. Räjähdystä seurasi pian 
toinen itsemurhapommitus miliisin tiesulun 
luona kylässä. Iskussa kuoli kolme ihmistä ja 
haavoittui 25.

PIK lähestyi terrori-iskua tiukan uutismai-
sesti. Lyhyessä, runsaan 800 merkin uutisessa 
PIK kertoi tapahtumat pääpiirteissään. Juttu oli 
otsikoitu ”Gubdenin terrori-iskujen uhriluku 
nousi kolmeen”. Jutussa on vain yksi suora 
lainaus, kyläläinen Hasbudat Haibulaev, joka 
toteaa, että kaksi menehtyi tapahtumapaikalla, 
yksi paikallisessa sairaalassa saatuaan kuolet-
tavia vammoja. Huomattavaa on lainauksessa 
käytetty erittäin vanhanaikainen ilmaus polutšil 
ranenija nesovmestimyje s žiznju, suora käännös 
olisi suurin piirtein ”haavoittui niin, ettei pys-
tynyt elämään”. Ilmaus tekee lauseesta erittäin 
kömpelön ja etäännyttää tapahtumaa, henkilön 
kuolemaa.

NTV:n jutun otsikko kuuluu ”Kylän uloskäyn-
tejä tarkkaillaan” ja se kertoo otsikon mukaisesti 
operaatiosta, jolla syylliset yritetään saada kiinni. 
Juttu on jälleen huomattavasti PIK:n juttua pi-
dempi, ja se keskittyy tapauksen yksityiskohtiin. 
Siinä kerrotaan naispuolisen itsemurhapommit-
tajan henkilöllisyys ja että NTV:n kirjeenvaihtaja 
Omar Magomedov kuvausryhmineen oli toisen 
räjähdyksen tapahtumapaikalla vain muutamaa 
minuuttia ennen räjähdystä. Tapahtumia ku-
vaillaan yksityiskohtaisesti; myös sitä, että pian 
räjähdyksen jälkeen samaa miliisiasemaa am-
muttiin lähistöltä konekiväärein. Jutun lopussa 
haastatellaan paikallisen sairaalan lääkäriä, joka 
kertoo, minkä tyyppisiä vammoja räjähdykseen 
joutuneilla oli.

Huomionarvoista on, että NTV ei pyri selvit-
tämään taustoja eli kysymään, miksi Dagestanis-

Puhuja NTV PIK
Oma toimittaja paikan päällä (kir-
jeenvaihtaja)

1 0

Paikallinen ääni 4 1
Asiantuntijan ääni 0 1

Taulukko 2: Puhujat Gubden-uutisessa



IDÄNTUTKIMUS 2/2011     73

sa tehdään itsemurhaiskuja. Juttu on täynnä by-
rokraattista tekstiä ja lainauksia, jotka asettavat 
jutun viralliseen viitekehykseen. Sen paremmin 
uhreista kuin tekijöistäkään ei anneta inhimil-
listäviä yksityiskohtia. Pikemminkin luodaan 
käsitystä siitä, että tilanne on hallinnassa ja syyl-
liset saatu selville, vaikka koko tapahtumasarja, 
mukaan lukien miliisiasemaan kohdistuva kone-
kivääritulitus, muistuttaa lähinnä sodankäyntiä. 
NTV:n pääsivulla alaotsikon ”terrorismi” alta 
löytyy vielä seitsemän vastaavaa 2–3 minuutin 
uutisjuttua. Niistä jokainen kertoo terrori-iskun 
yksityiskohdista, uhrien määrästä ja miliisin 
toimenpiteistä. Asiantuntijahaastattelut ja muu 
taustamateriaali puuttuvat. Olettaako NTV, että 
television katsojat muutenkin tietävät, mistä 
Dagestanin iskuissa on kyse, vai onko kyse 
siitä, että iskujen taustoja on käsitelty muissa 
ohjelmissa? Uutisissa iskut esiintyvät ikään kuin 
historiattomina ja sen vuoksi täysin järjettöminä 
tapahtumina. Kysymys, mikä saa nuoren naisen 
sitomaan itseensä räjähteitä ja lähtemään polii-
siasemalle, jää kokonaan esittämättä.

Juttujen sanavalintoja (taulukko 3) tarkkaillen 
NTV:n jutusta nousee taas uusia kysymyksiä. 

Toimija NTV PIK
terrori-iskun tekijä itsemurhapommittaja(tar) (”smertnik-smertnitsa”)

Vitali Razdobudko
kapinallistaistelijat
terroristit
tyttö
Maria Horoševa
bandiitti

itsemurhapommittaja(tar)
terroristi-itsemurhapommittajatar

sivulliset henkilöt silminnäkijät
loukkaantuneet

mies
uhrit
kylänasukas Hasbulat Haibulaev

viranomaiset miliisi
päivystäjä
taistelija
Vladimir Markin, tutkimusryhmän edustaja
operatiivinen tutkimusryhmä
tutkivat elimet

muut uutisissa mai-
nitut henkilöt

kirjeenvaihaja Omar Magomedov
kuvausryhmä
Habibula Šahamanev, aluesairaalan ylilääkäri

Taulukko 3: Sanavalinnat Gubden-uutisessa, NTV ja PIK

Terrori-iskun tehneistä käytetään sanan ”terroris-
ti” lisäksi termiä ”bandiitit” ja ”soturit” (boeviki) 
ja ”itsemurhapommittaja” (smertnik). Tässä kon-
tekstissa mielenkiintoinen on jutun kohta, jossa 
silminnäkijät kuvailevat naispuolisen itsemur-
hapommittajan tuloa ensimmäisen räjähdyksen 
tapahtumapaikalle. Silminnäkijät kertovat, miten 
nuori nainen ohittaa miliisin tarkastuspisteen, ja 
kun häntä pyydetään palaamaan takaisin ja esit-
tämään henkilöllisyystodistuksen, hän räjäyttää 
vyöhönsä kiinnitetyt räjähteet. Tämä on ainoa 
kohta, jossa pommituksen tekijöitä inhimillis-
tetään ja heistä käytetään muitakin kuin edellä 
mainittuja termejä. 

PIK:n uutinen terrori-iskusta on taas lyhyt 
ja kuiva. Iskun tekijän nimeä ei löydy, ainoa 
nimellään uutiseen päässyt on kylän asukas, joka 
kuvailee iskun uhrien saamia vammoja. PIK:n 
sivuilta on vaikea löytää myöskään taustoittavaa 
materiaalia. Onko kyse siitä, ettei tuore kanava 
ole vielä ehtinyt tuottaa kaikkea materiaaleja 
ja keskittyy resurssipulassa uutisiin? Vai onko 
kyse siitä, ettei PIK edes näe selittämistä ja 
taustoittavaa toimintaa itselleen tarpeelliseksi? 
PIK on ilmoittanut olevansa vaihtoehtoisten 



74      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

Pohjois-Kaukasusuutisten lähde. Analysoidun 
kaltainen ohut ja taustoittamaton uutistoiminta 
on ristiriidassa tämän julkilausutun periaatteen 
kanssa. Onko kyse alkuvaikeuksista? Eikö 
vasta lanseeratun kanavan olisi tärkeä noudat-
taa eksplisiittistä linjaansa nimenomaan alku-
vaiheessa, jolloin yleisö vasta on löytämässä 
sen? Jos moderni journalismi, jollaiseen PIK 
ainakin väittää pyrkivänsä, käsitetään tilaksi, 
joka mahdollistaa hyvin monien sekä hyvin 
monimuotoisten intressien kokoontumisen taa-
ten moniäänisyyden ja eri näkökulmat, on PIK 
pahasti jäljessä omista tavoitteistaan.

Identiteetti ja
viholliskuvan tuottaminen

Kriittinen diskurssianalyysi ei pyri laajoihin 
yleistyksiin, vaan korostaa, että tulokset ovat 
neuvoa-antavia ja koskevat lähinnä tietyllä 
hetkellä analysoitavaa, rajallista materiaalia. 
Toisaalta, koska TV-uutiset ovat aina määrä-
muotoisia, tietyn pituisia, pienikin katsaus niihin 
kertoo ainakin uutisiin käytetyistä resursseista, 
niin ajassa kuin tilassa. 

Analyysin perusteella on selvää, että NTV:n ja 
PIK:n välillä on suuri resurssiero. Siitä huolimat-
ta, että PIK julistautui kanavaksi, joka keskittyy 
Pohjois-Kaukasiaan, PIK luottaa uutistoimisto-
materiaaleihin ja toisen käden lähteisiin. NTV:llä 
on mahdollisuus käyttää omia kirjeenvaihtajia 
niin maailmalla kuin Venäjän federaation sisällä-
kin. Pohjois-Kaukasuksen kirjeenvaihtaja Omar 
Magomedov on aktiivisessa roolissa. Samana 
päivänä, kun Magomedov tuotti uutisen Dages-
tanin räjähdyksestä, NTV lähetti myös saman 
toimittajan jutun ratsastusterapiasta Dagesta-
nissa. Tämä toinen juttu ikään kuin tasapainotti 
tilannetta kertoen katselijoille, että Dagestanissa 
on myös tavallista elämää. 

Sanavalintojen osalta huomattiin, että Pohjois-
Kaukasuksen väkivalta näyttäytyy terroristien ja 
virkavallan välisenä toimintakenttänä. NTV 
mainitsi kuusi erilaista virallista toimijaa, jotka 
työstävät terrori-iskua. Vaikka myös iskun tekijät 
mainittiin nimeltä, toisesta käytettiin myös sanaa 

”tyttö”, äänessä oli usein virkavalta. PIK puoles-
taan käytti jutussa paljon passiivia ja lukusanoja: 
iskun päiväys, haavoittuneiden määrä, pommien 
sisältämä trotyylimäärä. Juttu on lakonisuuteen 
asti kuiva eikä PIK:n ilmoitus siitä, että Pohjois-
Kaukasus on kanavalle prioriteetti, näkynyt 
uutispäivänä millään lailla. Toisaalta kanavan 
mahdolliset muut ajankohtaisohjelmat, talk 
show:t ym. ovat analyysin ulkopuolella. Ehkä 
PIK pyrkii kertomaan Pohjois-Kaukasuksessa 
muissa ohjelmatyypeissään lisää? Pelkkien no-
jatuolikenraalien käyttö ei tosin kuitenkaan toisi 
juttuihin kaivattua läsnäolon tuntua. Analyysin 
perusteella PIK vasta etsii linjaansa luottaen 
lyhyisiin uutispätkiin. Tiedossa ei ole esimer-
kiksi sitä, onko PIK pystynyt palkkaamaan 
kirjeenvaihtajaa Pohjois-Kaukasuksen puolelle. 
Georgian hallituksen lähes sataprosenttisesti ra-
hoittaman kanavan voi olla vaikea löytää väkeä 
Venäjältä tai saada akkreditointia sinne.

Egypti-uutisessa oli näkökulmaero, joka 
johtui taas siitä, että NTV:llä oli kirjeenvaihtaja 
paikalla. PIK tyytyi kertomaan perustuslakiko-
missiosta lähettäen viestiä siitä, että lainmukai-
suuden periaatteita oltiin palauttamassa Egyptiin. 
NTV:n uutisessa draaman kaari oli selkeä ja toi-
mijoita paljon. Egyptin Facebook-vallankumous 
oli NTV:n mielestä kaikkea muuta kuin ohi, ja 
venäläisyleisölle tarjottiin siitä herkullisia paloja 
luvaten, että hyvä voittaa pahan.

Mielenkiintoista olisi tutkia lisää termien 
käyttöä kanavilla ja verrata näitä käytäntöjä 
kanavien ulospäin kertomiin periaatteisiin. 
Usein uudet televisiokanavat, jotka pyrkivät 
muuttamaan läntisiä hegemonisia uutiskäytän-
töjä, ovat uutisaiheiden valintoihin ja muihin 
sisältökysymyksiin paneutuneissa tutkimuk-
sissa osoittaneet seurailevansa arvostelemiaan 
länsikanavia (Painter 2008, 4). PIK:a ja NTV:tä 
tutkittaessa kiinnostavaa on esimerkiksi se, pys-
tyykö PIK, joka luo itsestään kuvaa venäläisistä 
TV-kanavista poikkeavana uutislähteenä, diskur-
siivisella tasolla välttämään Georgian hallituksen 
propagoinnin. 

PIK:lla olisi uutena tulokkaana mahdollisuus 
tarjota toisentyyppisiä näkökulmia ja rikkoa 



IDÄNTUTKIMUS 2/2011     75

Kaukasuksen konfliktiuutisten hegemoniset 
käytännöt. Noiden käytäntöjen paljastamiseksi 
on muistettava, että uutiset ovat oman teolli-
suudenhaaransa tuote, jonka syntyä ja sisältöä 
säätelevät tuon teollisuuden toimintatavat sekä 
historiallinen ja poliittinen konteksti. Jos lingvis-
tisiin käytäntöihin halutaan uppoutua tarkemmin, 
on tuo tausta sekä sen luomat tiedostamattomat 
tekijät otettava huomioon. Monet uutistutkimuk-
set ovat osoittaneet, että huolimatta toimittajien 
julkilausutusta tarpeesta heijastaa työssään 
todellisuutta (käytännössä kertoen tapahtumat 
sellaisina kuin ne olivat) ja olla tasapuolisia, 
jopa objektiivisia, on tasapuolinen uutistoiminta 
käytännössä erittäin vaikeaa silloinkin, kun sen 
filosofinen mahdottomuus myönnetään (tarkoit-
taen sen tiedostamista, että todellisuutta ei ole 
olemassa ihmisen omasta, ympäristön muovaa-
masta ymmärryksestä erillisenä). 

Kun palaamme artikkelin peruskysymykseen 
siitä, millaisia nationalistisia ja propagandistisia 
piirteitä kahdella tutkitulla kanavalla on näkyvis-
sä, saamme ainakin seuraavanlaisia vastauksia.

NTV esittää Pohjois-Kaukasuksen tilanteen 
terrorisminvastaisen taistelun näkökulmasta. 

Tässä taistelussa on konfliktiuutisten tapaan 
kaksi puolta, joista toinen edustaa oikeutta ja 
toinen vääryyttä. Terrorismi tullaan kitkemään; 
sen syntyä ei tarvitse pohtia, sillä se on tosiasia, 
ja viattomien sivullisten kärsimys yhdistyy 
valtiolliseen uhkaan. Näin kuviteltu yhteisö, 
kansa, pysyy kasassa sotilaallisin toimin. Myös 
Egypti-uutisessa näkyy selvä dikotomia sekä 
jako hyvään, kärsineeseen kansaan ja pahaan 
hallitsijaan.

PIK:n nationalismi etsii purkautumistietään. 
Kanavalla ei vielä tutkimushetkellä ollut resurs-
seja kirjeenvaihtajiin, joten uutiset ovat hyvin 
lyhyitä ja taustoittamattomia. PIK:n tulevaisuu-
den haaste on pysyä kiinni tasapuolisen uutistoi-
minnan perinteessä (BBC:ltä palkattu johtaja) ja 
toisaalta pystyä artikuloimaan Georgian valtion 
etu. Kuten Margarita Akhvlediani paljasti Etelä-
Ossetian sodasta kertovassa artikkelissaan: suuri 
haaste tuolloin oli pystyä esittämään Georgia 
yhtä aikaa sekä uhrina että voittajana. PIK:n on 
pystyttävä tähän, jotta se oikeuttaisi asemansa 
valtiorahoitteisena TV-asemana. Kansakunnan 
yhtenäisyys on yhtenäisyyttä suhteessa uhkaan, 
jota PIK ei kuitenkaan selvästi artikuloi. 

Analysoidut uutiset,
luettu 16.2.2011

PIK:

Tšislo žertv terakta v Gubdene dostiglo treh tšelovek. 
http://pik.tv/ru/news/story/chislo-jertv-terakta-
v-gubdene-dostiglo-trex-chelovek

V Jegipte proidet pervoje zasedanije komissii po 
izmeneniju konstitutsii. http://pik.tv/ru/news/
story/v-egipte-proydet-pervoe-zasedanie-
komissii-po-izmeneniiu-konstitucii

NTV:

Kobjakov, Vladimir: Politsija Egipta proverjajet silu 
”Fejsbuka”. http://www.ntv.ru/novosti/221467/

Magomedov, Omar: V oksrestnostjah sela vveden 
plan�������������������������������������   ”����������������������������������� Perehvat��������������������������� ”. ������������������������http��������������������://�����������������www��������������.�������������ntv����������.���������ru�������/������novos-
ti/221474/



76      IDÄNTUTKIMUS 2/2011

Lähteet

 Akhvlediani, Margarita (2009), Fatal flaw: the media 
and the Russian invasion on Georgia.− Small 
Wars & Insurgencies, 20(2), 363−390.

Anderson, Benedict (2006), Imagined Communi-
ties. Reflections on the Origins and Spread of 
Nationalism. Revised edition. London: Verso. 

Burnett, Tina (2009), The end of independent tele-
vision? − The Post-Soviet Russian Media: 
Conflicting Signals. Ed. Birgit Beumers, 
Stephen Hutchings & Natalia Rulyova. Oxon: 
Routledge, 71–86.

Carrier, Peter (2008), Political and Ethical Contexts 
of Collective Memories of the Second World 
War. − Recalling the Past – (Re)constructing 
the Past. Collective and Individual Memory 
of World War II in Russia and Germany. Ed. 
Withold Bonner & Arja Rosenholm. Aleksanteri 
Series. Jyväskylä: Gummerus.

Dayan, D & Katz, E (1992), Media Events: The Live 
broadcasting of History. Cambridge: Harvard 
University Press.

Fowler, Roger (1991), Language in the News. Dis-
course and Ideology in the Press. London: 
Routledge.

Giddens, Anthony (1990), The Consequences of 
Modernity. Cambridge: Polity. 

Johnstone, Barbara (2008), Discourse Analysis, 2nd 
edition. London: Blackwell Publishing. 

Khintba, Iraklii (2011), Main stages in the negotiation 
process (1993–2008): evolution of approaches 

and analysis of results. − Akaba, Natella & 
Khintba, Irakli (Eds.), Transformation of the 
Georgian-Abkhazian conflict: Rethinking the 
paradigm. London: Conciliation Resources, 
19–30.

Mickiewicz, Ellen (2008), Television, Power and the 
Public in Russia. Cambridge: University Press.

Painter, James (2008), Counter-Hegemonic News. 
A case study of Al-Jazeera English and Tele-
sur. Oxford: Reuters Institute for the Study of 
Journalism.

Piontkovsky Andrei (2011) North Caucasus: one war 
lost, another one begins. http://www.opendemo-
cracy.net/od-russia/andrei-piontkovsky/north-
caucasus-one-war-lost-another-one-begins. 
Luettu  24.04.2011.

Radio Free Europe: Georgia Offers Russian-language 
Alternative to Kremlin TV http://www.rferl.
org/content/georgian_russian_tv/2286802.html. 
Luettu 1.3.2011

Vázquez Liñán, Miguel (2009), Putin’s Propaganda 
Legacy. − Post-Soviet Affairs 25(2), 137–159.

Widholm, Andreas (2011), Europe in Transition. 
Transnational Television News and European 
Identity. Stockholm University: Department of 
Journalism, Media and Communication.

Zürcher, Cristoph (2007), Post-Soviet Wars. Rebel-
lion, Ethnic Conflipct and Nationhood in the 
Caucasus. New York: New York University 
Press.


	itis-sivut-2-11

