
IDÄNTUTKIMUS 4/2004     3

A n a t o l i T s y g a n k o v

“Todella lahjakas journalisti pystyy kenties toimi-
maan riippumattomana yhteiskunnan omanatunto-
na vielä Moskovassa ja Pietarissa. Niissä on vaih-
toehtoisiakin lehtiä, kanavia ja julkaisuja, joille
myydä aivonsa, kirjalliset kykynsä ja kriittinen tut-
kimustietonsa. Venäjän periferiassa tällainen on
ylellisyyttä ja sula mahdottomuus. Vapaamielisyy-
destä ei makseta, päinvastoin, ennemmin tai myö-
hemmin saatat joutua itse maksumieheksi...”. (Ana-
toli Tsygankovin haastattelu, Petroskoi 13.9.2004)

Mihail Gorbatšovin kauden (1985-1991) alku-
vuosina sananvapauden tila oli vielä suhteellisen
heikoissa kantimissa paitsi Venäjän Karjalassa
myös koko Neuvostoliitossa. Glasnost ja perestroi-
ka-politiikka lopetti kuitenkin median ideologisen
kontrollin vuosien 1990-91 vaiheilla. Karjalassa
1990-luvun ensimmäiset vuodet merkitsivät ilman
muuta vapaita tuulia ja vaihtoehtoisen median läpi-
murtoa – tosin niin, että puoluerahoituksen päätty-
mistä seurasi tietty taukovaihe, jolloin tiedotusväli-
neet etsivät paikkaansa uudenlaisia kansalaisyh-
teiskunnan arvoja julistavassa ilmapiirissä ja yritti-
vät määrittää suhdettaan venäläisen markkinatalo-
uden välistä outoihinkin ilmiöihin. Uuden media-
aallon kärjessä 1980-luvun lopulla kulkivat ensin
monisteet ja vaihtoehtoiset pienlehdet, sitten muu-
tamat vuonna 1991 perustetun Karjalan tasavallan
omat paikallislehdet ja vähän myöhemmin myös
kaapelitelevisio ja Internet-sivustot.

Sananvapauden rajat
Venäjän Karjalassa

Mediakentän
muotoutuminen 1990-luvulla

Kuten muuallakin Venäjällä myös Karjalan tasa-
vallassa media alkoi varsin pian 1990-luvun alussa
jakautua erilaisiin valtaryhmittymiin. Karjalassa –
pienten pääomien ja vain 750 000 asukkaan perife-
riassa – tämä jako näkyi pääosin tiedotusvälinei-
den suhtautumistavassa tasavallan uuteen poliitti-
seen ja taloudelliseen eliittiin.

Suurin osa paikallismediaa pysytteli vuoden
1991 jälkeenkin uskollisena uusille vallanpitäjille.
Keskeiset tiedotusvälineet linnoittautuvat monin
paikoin eräänlaiseen valtiolliseen, neuvostokaudel-
ta perittyyn, vasallisuhteeseen yrittäen turvata ase-
mansa, rahoituksensa ja toimitusten työpaikat mur-

Skini. Kuvaaja: Sami Parkkinen.



4      IDÄNTUTKIMUS 4/2004

rosvaiheessa. Karjalassa näin kävi suurimmalle
osalle paikallisista piirilehdistäkin ja tietysti myös
valtiolliselle Karelija-televisiokanavalle. Paikallis-
lehdet elivät ja kuolivat pitkälti sen mukaan, millai-
set suhteet niiden uusilla omistajilla oli valtaelimiin
tasavallan pääkaupungissa Petroskoissa.

Yksityisen median toimintasektori oli varsin ka-
pea alusta lähtien. Sillä ei ollut paljonkaan rahoi-
tuslähteitä ja monet yksityiset julkaisut olivat täysin
riippuvaisia siitä, kuinka paljon todelliset vallan-
käyttäjät myötävaikuttivat niiden talouteen. Voidaan
todeta, että Venäjän Karjalan perifeerisen median
rakentumista ei määrittänyt niinkään kansalaisten
kysyntä tai tiedonjano kuin uusien poliittisten ryh-
mittymien, puolueiden ja niiden johtajien esiinmarssi
ja henkilökohtaiset tavoitteet. Vasallisuhde joko
omistajiin tai vallanpitäjiin oli aivan selvä alusta
pitäen – toimi tiedotusväline sitten poliittisen tai ta-
loudellisen vaikuttajan alaisuudessa.

1990-luvun loppuun mennessä Karjalassa oli jo
pitkälle muotoutunut sellainen mediamalli, jossa
tietty vallassa oleva paikallinen poliittinen ryhmit-
tymä pystyi asemansa puolesta alistamaan kont-
rolliinsa lähes kaikki vastuualueellaan toimivat tie-
dotusvälineet. Syy oli useimmiten yksinkertainen:
tärkeän tiedotusvälineen omistaja sattui aina kuu-
lumaan vaalit voittaneeseen joukkueeseen. Tätä
mallia voisi kutsua vaikka kuvernöörimediaksi. Sii-
nä valtaa käyttää hallitseva järjestelmä, tasavallan

päämies ja hänen lähipiirinsä – siis poliittisessa
päätöksenteossa tällä hetkellä Yhtenäinen Venäjä -
puolue, liike-elämässä Karjalan keskeiset talous-
johtajat ja henkilökohtaisesti myös päämies-kuver-
nööri eli Sergei Katanandov (vuonna 2004).

Toisaalta ne poliitikot tai talousmiehet, jotka esi-
merkiksi hävisivät viime vaaleissa, mutta joilla on
omat pitkän tähtäimen etunsa Karjalan talouselä-
mässä, saattavat säilyttää omat vaihtoehtoiset ka-
navansa. Juuri näin ovatkin syntyneet esimerkiksi
yhä ilmestyvät keskeisimmät oppositiolehdet. Kut-
sun niitä nimenomaan oppositiolehdiksi enkä riip-
pumattomiksi julkaisuiksi, koska riippumattomia ne
eivät ole. Päinvastoin, ne ovat mitä tiukimmin riip-
puvaisia omistavista tahoista tai merkittävistä op-
positiopoliitikoista.

Kuvernöörimedia vs. oppositio

2000-luvun alun tiedotusvälineet voidaan jakaa
Karjalassa kuvernöörimediaan, opposition tiedotus-
kanaviin ja niiden välissä kameleonttimaisesti vä-
riään vaihtavaan “riippumattomaan” mediaan, jon-
ka poliittinen orientaatio saattaa muuttua tilantees-
ta riippuen. Ammattijournalistin ja valveutuneen
kansalaisen ei ole vaikea havaita kuvernöörimedi-
an ja oppositiolehtien tai TV-kanavien välistä eroa,
jos seuraa päivittäin vähänkin useampaa tiedotus-
välinettä. Mutta myönnän tietysti, että esittämäni

Lepo.  Kuvaaja: Sami Parkkinen.



IDÄNTUTKIMUS 4/2004     5

media-analyysi on omani ja siis näkökulmaltaan
hyvin subjektiivinen.

Kuvernöörimediaan kuuluvat lehdistä Karelija,
Kurier Karelii, Petrozavodsk, TVR-Panorama,
Molodjo•naja gazeta Karelii, Karjalan Sanomat ja
peräti 17 pientä piirilehteä. Radioasemista vallan-
pitäjiä lähellä ovat Naše radio FM ja televisiokana-
vista Nika pljus, Petronet ja STS-Karelija sekä In-
ternetissä valtiolliset sivut gov.karelia.ru ja
karelinform.ru.

Lähellä oppositiota toimivia tiedotuskanavia ovat
mielestäni lehdistä Karelskaja Gubernija, Pensi-
onnyi vestnik, MK v Karelii ja Leninskaja Pravda;
radiokanavista Melodija FM sekä Internet-julkai-
suista stolica.onego.ru. Poliittinen orientaatio taas
vaihtelee esimerkiksi AiF Karelii -lehdellä sekä
radioasemilla Russkoje radio na Onego ja Evropa
pljus – kuten myös valtiollisella televisio- ja radio-
kanavalla Karelija. Ne voidaan määritellä aika
ajoin myös riippumattomaksi mediaksi. Jos todella
kriittiset oppositiolehdet rajataan vielä tarkemmin,
niitä löytyy Karjalasta oikeastaan vain kaksi: Ka-
relskaja Gubernija ja Leninskaja Pravda. Edelli-

sen levikki on ollut viime kuukausina noin 27 000
kappaletta ja se ilmestyy viikkolehtenä. Jälkimmäi-
nen on tasavallan tärkein kommunistinen julkaisu,
joka ilmestyy vain kaksi kertaa kuussa 3000 kap-
paleen painoksena.

Voi hyvin ymmärtää, että vallanpitäjiä kritisoiva
pieneksi kutistunut kommunistilehti ei ole enää
mikään yleisen mielipiteen muokkaaja Venäjän
Karjalassa. Niinpä kuvernöörimedia ei kiinnitä sen
olemassaoloon juuri mitään huomiota. Sen sijaan
Karelskaja Gubernija on välistä varteenotettava
oppositiojulkaisu, jota usein painostetaan eri tavoin
sekä valtaeliitin että kuvernöörimedian taholta.
Myös valtiollisen Karelija-televisiokanavan asema
on muuttunut aivan viime vuosina. Ennen se tuki
kuvernööri Sergei Katanandovin politiikkaa lähi-
main kaikissa kysymyksissä, mutta on vähitellen
muuttunut kriittisemmäksi. Tämä seikka on tulkittu
tasavallan poliittisen eliitin piirissä niin vakavaksi,
että siellä on harkittu moneen otteeseen oman ku-
vernöörikanavan avaamista. Vain rahoittajien puu-
te on ollut tiettävästi esteenä sille, ettei Karjalaan
ole saatu tätä uutta kuvernöörin äänitorvea.

Slaavilaisen sielun  arvoitus? Kuvaaja: Sami Parkkinen.



6      IDÄNTUTKIMUS 4/2004

Karelskaja Gubernija ja politika-
karelia.ru. poliittisen eliitin
painostuksen kohteena

Karelskaja Gubernija-lehti on saanut kokea lyhy-
en olemassaolonsa aikana monenlaista painostus-
ta, koska se on julkaissut paljon hallitsevaa puolue-
eliittiä ja tasavallan sosiaali- ja talouspolitiikkaa
kritisoivaa materiaalia. Vuonna 2003 lehden oli
pakko jopa muuttaa nimensä [ennen lehti oli ni-
meltään Gubernija – P.S.], koska vanhaan nimeen
ei muka ollutkaan laillista käyttöoikeutta. Lehden
toimitukseen tehtiin samana vuonna toistuvia palo-
ja terveystarkastuksia, kunnes koko henkilökunta
sai häädön vanhoista tiloista. Sitten Sojuzpetšatin
lehtikioskeissa kiellettiin Karelskaja Gubernijan ir-
tonumeromyynti ja toimitukselta takavarikoitiin jopa
tietokoneita niin sanottua ylimääräistä verotarkas-
tusta varten. Tarkastus ja toimittajien kuulustelut
kestivätkin sitten kokonaisen vuoden. Myös lehden
painos takavarikoitiin muutaman kerran ja pian al-
koivat jo oikeusjututkin, jotka voidaan hyvällä syyl-
lä arvioida poliittiseksi painostukseksi. Karelskaja
Gubernijaa vastaan suunnattu systemaattinen ajo-
jahti vei levikin katastrofaaliseen laskuun: vuosina
2003-2004 lehden levikki supistui 38 000:sta ny-
kyiseen 27 000:en.

Sananvapauden tukahduttamistoimet ovat Ve-
näjän Karjalassakin vieneet monet tiedonjanoiset
kansalaiset hakemaan vaihtoehtoista informaatio-
ta Internetistä. Myös tämä vielä harvinaisen vapaa
tiedotuskanava on jo ehtinyt joutua Petroskoissakin
ajojahdin kohteeksi – siitäkin huolimatta että vain
muutamalla prosentilla Karjalan tasavallan asuk-
kaista on mahdollisuus käyttää tietokoneita ja ha-
kea tietoa Internet-sivustoilta.

Vuonna 2002 Karjalan tasavallan päämies Ser-
gei Katanandov nosti oikeusjutun politika-karelia.ru
-sivustoa vastaan. Oikeusjuttu kesti vuoden verran,
huhtikuusta 2002 maaliskuuhun 2003, ja oli niin
henkisesti kuin taloudellisesti raskas koettelemus
myös allekirjoittaneelle. Minua syytettiin siitä, että
olisin toimittajana tietoisesti loukannut tasavallan
päämiehen henkilökohtaista kunniaa arvostelles-
sani hänen talouspolitiikkaansa tehottomuutta. Syyte

ja kanne perustuivat erääseen artikkeliini mainitul-
la politika-karelia.ru -sivustolla. Kirjoituksessani
käsittelin sitä, miten päämiehen talouspoliittiset
mielipiteet ovat vuosien varrella muuttuneet ja ai-
komukset jääneet toteutumatta. Esitin artikkelissa-
ni kritiikkiä Katanandovin ensimmäisen kauden
toiminnasta, Karjalan taloudesta ja päämiehen ta-
louspolitiikan linjoista. Juuri vaalien edellä poliitti-
nen eliitti tulkitsi mielipiteeni kuitenkin tahalliseksi
tosiasioiden vääristelemiseksi ja kunnianloukkauk-
seksi.

Eri oikeusistuimet puivat tätä mielipide- ja sa-
nanvapauteen selkeästi liittyvää “kunnianloukka-
uskysymystä” ja myös termien mielipide ja fakta
käsitteellisiä eroja kuukausikaupalla. Käsitteet
menivät lopulta aivan sekaisin ja tieteellisempi ana-
lyysi jäi tekemättä. Alemmissa oikeusistuimissa
Sergei Katanandovin kanne todettiin aiheettomak-
si. Mutta kun valituskierre eteni Karjalan tasaval-
lan korkeimpaan oikeuteen asti, minut todettiinkin
lopulta “syylliseksi”. Tuomio oli aika kova siinä
mielessä, että oikeus päätti “kieltää kansalainen
Tsygankovia esittämästä mielipiteitään suhteessa
poliitikko Katanandoviin”.

Sen jälkeen minulla olisi ollut vielä oikeus valit-
taa Venäjän federaation korkeimpaan oikeuteen,
mutta luovuin jutusta – osin taloudellisista syistä,
osin väsyneenä ja syvästi pettyneenä oman tasa-

Sosialismi. Kuvaaja: Sami Parkkinen.



IDÄNTUTKIMUS 4/2004     7

valtamme ylimpään oikeusistuimeen. Sain paljon
tukea monilta toimittajaystäviltäni ja jonkin verran
tilaa opposition mediassakin. Silti suurin osa Kar-
jalan mediaväestä seurasi tapahtumia uteliaana si-
vusta. Kuvernöörimedian edustajat eivät ymmär-
rettävistä syistä uskaltaneet julkisesti puolustaa
kansalaisen oikeutta ilmaista vapaasti ja julkisesti
mielipidettään – silloinkin kun vastassa oli tasaval-
lan todellinen mahtimies.

Oikeusjuttu sai rinnalleen myös ikävän sivujuon-
teen vuoden 2003 alussa, jolloin alkoi ilmetä päi-
vänselvää poliittista painostusta politika-karelia.ru
-sivuston sulkemiseksi. Sivuston tekninen toteutus
ja ylläpito oli hoidettu siihen saakka normaalisti
Petroskoin valtionyliopiston suojissa. Tammikuus-
sa 2003 tavallisten Internetin käyttäjien pääsy si-
vuille estettiin. Vähän myöhemmin yliopiston in-
formaatio- ja teknologiakeskus takavarikoi Kansa-
laisyhteiskunta-nimiseltä kansalaisjärjestöltä koko
sivuston ilmoittaen sen olevan vastedes yliopistol-
linen www-sivusto, joka sijaitseekin nyt
politika.karelia.ru -osoitteessa. Tuolloin laadin yli-
opiston johdolle kirjelmän, jossa ilmoitin tekeväni

asiasta julkisen ja ilmoittavani kansalaisjärjestön –
ja toisinajattelijoiden – kohtelusta myös ulkomaa-
laisille rahoittajille. Tiesin hyvin, että Petroskoin
yliopiston Internet-järjestelmää oli kehitetty ja yllä-
pidettykin pitkälti juuri ulkomaalaisten sponsorien
ansiosta. Teknisiä vaikeuksia ilmeni edelleen, mut-
ta politika-karelia.ru -sivuston sulkeminen sentään
saatiin estettyä.

Kriittisen journalismin
tulevaisuus Venäjän Karjalassa

Henkilökohtainen kantapääkokemus opettaa aina
monia asioita. Aina tarvitaan myös hieman aikaa,
jotta mennyttä voidaan arvioida ikään kuin viileästi
matkan päästä. Näin on asia omallakin kohdallani.
Eräs keskeinen johtopäätös vuosien 2002-2003 oi-
keusjutusta on ollut hieman pelottava visio: Venä-
jällä poliitikko nauttii aivan erityistä suojelua, joka
tietyissä oloissa voi tukahduttaa myös kritiikin.

Kun kansainvälinen käytäntö on se, että politii-
kan toimijoita voi arvostella jopa lujemmin ja laa-
jemmin kuin tavallista rivikansalaista – enkä nyt

Valossa. Kuvaaja: Sami Parkkinen.



8      IDÄNTUTKIMUS 4/2004

tarkoita mitään keltaisen lehdistön skandaalisivuja
– niin Venäjällä ollaankin menossa aivan toiseen
suuntaan. Jopa poliitikon julkinen rooli ja mielipi-
teet alkavat olla arvostelun ulkopuolella, puhumat-
takaan hänen yksityiselämästään. Tämä on hälyt-
tävää myös siksi, ettei tavallisella kansalaisella ole
todellakaan aina mahdollisuuksia seurata poliitik-
kojen äänestyskäyttäytymistä, mielipiteitä ja roolia
yhteiskunnassa samalla tavalla kuin ammattitoimit-
tajalla. Jos toimittajan työ vaikeutuu ja jos hän ko-
kee poliittisen tai taloudellisen eliitin taholta suora-
naista uhkaa, sananvapaus on todella vaarassa.

Venäjän Karjalassa tilanne on kuitenkin mones-
sa mielessä paljon parempi kuin muualla Venäjäl-
lä. Suhteellisen luotettavien arvioiden mukaanhan
Venäjällä on salamurhattu tai kuollut hyvin epäilyt-
tävissä olosuhteissa yli sata eri medioita edustavaa
journalistia viimeisten 20 vuoden aikana. Ammatti
on siis yleisesti ottaen myös huippuvaarallinen.
Mutta ei sentään Petroskoissa, ei ainakaan niin
kauan kun riitoja ratkotaan vielä oikeussaleissa.

Suuremman vaaran sananvapaudelle Luoteis-
Venäjällä muodostavat esimerkiksi monet kuver-
nöörimedian omistajat. He saavat aloittelevat toi-
mittajat työskentelemään tulosvastuu-ajattelun poh-
jalta. Lehden tai kaapelikanavan tulee myydä eikä
valistaa tai kasvattaa kansalaista ajattelemaan. Näin
journalismin pariin saattaa lähivuosina tulla yhä
ammattitaidottomampia, yhä vähemmän tutkivia ja
enemmän hutkivia amatöörejä. Ja samalla tiedo-
tusvälineet menettävät moraalisen asemansa sosi-
aalisena tarkkailijana tai kontrolloijana yhteiskun-
nassa – jos ne nyt ovat siinä asemassa ikinä olleet-
kaan. Poliittisten toimijoiden taholta hälyttävintä on
mielestäni se, että sekä vallassa olevat että opposi-
tiopoliitikot pitävät mediaa usein pelkästään oman
propagandansa ja toimintansa luonnollisena jatkee-
na ja pravda-äänitorvena. Tämä estää normaalin
kansalaisyhteiskuntaan kuuluvan erilaisten mieli-
piteiden välisen dialogin. Se estää usein myös kan-
salaisyhteiskunnan järjestöjen ja yhdistysten näky-
misen mediassa.

Myönteistä kehitystäkin on havaittavissa. Sekä
Petroskoissa että muualla Karjalan tasavallassa
sinnittelee vielä suhteellisen monta tiedotusvälinettä,
jotka ovat enemmän tai vähemmän kriittisiä tai jot-
ka ovat pitkäänkin säilyttäneet oppositioasemansa
vallanpitäjiin nähden. Uskon, että tietyssä mieles-
sä luoteisrajalla on viime vuosikymmeninä huomi-
oitu myös sananvapaudestaan tunnettujen Pohjois-
maiden kansalaisyhteiskuntakehitys ja esimerkki.
Tietenkään Venäjän Karjalan oloissa poliittisella
oppositiolla ei ole mediamarkkinoillakaan saman-
laisia taloudellisia mahdollisuuksia kuin kuvernöö-
rimedialla. Myös riippumattomuus on tätä nykyä
todella suhteellinen käsite. Silti esimerkiksi kansa-
laisjärjestöjen sekä kriittisten ja vähintäänkin eri-
laisten mielipiteiden osittainenkin kuuluminen ja
näkyminen tiedotusvälineissä lisää uskoa todelli-
sen sananvapauden esiinmarssiin Luoteis-Venäjäl-
lä.

Venäjän kielestä suomentanut Pentti Stranius

Suomentaja on tekijän luvalla lyhentänyt ja toimit-
tanut tekstiä kahdesta eri lähteestä:
Stranius, Pentti (2004), Anatoli Tsygankovin nau-
hoitettu haastattelu. Petroskoi 13.9.2004.
Tsygankov, Anatoli (2004), Sredstva massovoi in-
formatsii Karelii: situatsija i perspektivy. Puheen-
vuoro Venäjä ja media-seminaarissa. Aleksanteri-
instituutti, Helsinki 27.9.2004

Liuku. Kuvaaja: Sami Parkkinen.


