
72      I D Ä N T U T K I M U S  1 / 2 0 2 0

kolumni

Tšekin tasavallan sijoitus on pudonnut Toimittajat ilman rajoja -järjestön julkaisemassa 
lehdistönvapausindeksissä sijalle 40. Pudotukseen on monia syitä: oligarkit ja poliitikot 
ovat ostaneet mediataloja, korkean tason poliitikot ovat hyökänneet journalisteja vastaan ja 
levittäneet disinformaatiota, ja lisäksi kansalaisten ulottuvilla on venäläisiä valeuutissivus-
toja. Kun hallitus on toistaiseksi tehnyt vähän tilanteen helpottamiseksi, ihmiset ovat luoneet 
erilaisia vapaaehtoisorganisaatioita disinformaation vastustamiseksi.

Oligarkkien kiinnostus mediaomistukseen omien intressiensä ajamiseksi alkoi jo vuonna 
2008. Vuonna 2013 pääministeri Andrej Babiš osti Tšekin suurimman mediayhtiön MAFRAn, 
joka julkaisee esimerkiksi maan luetuimpiin kuuluvia MF DNES ja Metro-lehtiä. Babiš on 
syytteessä EU-rahoituksen väärinkäytöksistä, ja monet kansalaiset ja journalistit ovat valit-
taneet tämän vaikuttavan näiden mediatalojen uutisiin. Muun muassa tästä on kummunnut 
Babišia vastaan suunnattuja mielenosoituksia, jotka ovat suurimpia sitten kommunistien 
vallan päättymisen.

Andrej Babiš ei kuitenkaan ole ainoa korkean tason poliitikko, jonka toimet vaikuttavat 
lehdistönvapauden heikkenemiseen. Tšekin presidentti Miloš Zeman on toistuvasti hyö-
kännyt journalisteja vastaan. Vuonna 2017 hän kerskui lehdistötilaisuudessa Kalašnikovin 
näköiskappaleella, jossa luki ”Toimittajille”. Ennen vuoden 2018 presidentinvaaleja Zemanin 
kampanjassa työskennellyt henkilö hyökkäsi verbaalisesti ja fyysisesti Zemanin pääkonttorilta 
raportoivia journalisteja vastaan. Presidentti kritisoi Tšekin julkisen palvelun televisiota ja 
radiota päivittäin ja näin heikentää ihmisten luottamusta mediaan.

Jotkut poliitikoista jopa levittävät itse valheellista tietoa. Esimerkiksi äärioikeistolaisen 
SPD-puolueen johtaja Tomio Okamura julkaisi toukokuussa 2019 puoluelehden Na vlastní oči 
(Omin silmin), joka oli täynnä manipulaatiota ja valheita ja jonka tarkoituksena oli vaikuttaa 
ihmisten näkemyksiin ennen Euroopan unionin parlamenttivaaleja. SPD:llä on 22 paikkaa 
Tšekin parlamentin edustajainhuoneessa. EU-vaalien alla julkaistu lehti väitti esimerkiksi 
Tšekin joutuvan maksamaan EU:lle paljon enemmän kuin maa saa takaisin (vaikka on yksi 
suurimmista EU:n hyötyjistä), tai että EU haluaa kieltää veitsien kuljettamisen mukana 
sekä käyrät banaanit. Okamura levittää myös euroskeptisismiä, muukalaisvihamielisyyttä 
ja muita pelkoja Facebook-sivunsa videoblogeissa. Pelko voi vaikuttaa mielipiteiden lisäksi 
tekoihin. Vuonna 2018 SPD-äärioikeistopuoluetta tukeva ikäihminen Jaromír Balda sai 

Valheiden levitys
ja median tilanne
Tšekin tasavallassa



I D Ä N T U T K I M U S  1 / 2 0 2 0      73

B a r b o r a  N o v o t n á

Kirjoittaja on journalistiikan opiskelija 
Kaarlen yliopistossa Prahassa. Joulukuussa 
2019 hän vietti kaksi viikkoa Suomessa kes-
kustellen asiantuntijoiden ja journalistien 
kanssa disinformaatiosta ja työstää nyt käy-
tyjen keskustelujen pohjalta journalisteille 
tarkoitettua ohjekirjaa.

Tšekin tasavallan ensimmäisen terrorismia koskevan tuomion kaadettuaan junaraiteille kaksi 
puuta, jotka aiheuttivat junaonnettomuuksia. Hän oli jättänyt rikospaikalle lentolehtisiä joissa 
luki ”Allahu akbar”, yrittäen näin vierittää syyn islamisteille. Vaikka SPD-puolue irtautui 
hänen teostaan, useiden asiantuntijoiden mukaan Balda sai innoituksen SPD:n levittämästä 
vihapuheesta. Disinformaation kohderyhmänä ovat usein ikäihmiset. Vuoden 2018 presiden-
tinvaalikampanjan aikana iäkkäille ihmisille lähetettiin sähköpostilla ketjukirjeitä, joissa syy-
tettiin istuvan presidentin Miloš Zemanin kilpailijaa Jiří Drahošia pedofiliasta, sponsorituen 
saamisesta hyväntekijänä tunnetulta miljardööriltä George Sorosilta (jota monet tšekkiläiset 
pitävät epäluotettavana) tai siitä, että Drahoš haluaa avata rajat maahanmuuttajille. Joidenkin 
arvioiden mukaan Zeman ei olisi pystynyt voittamaan vaaleja ilman sähköpostikampanjaa.

Suuri osa tšekkiläisiltä verkkosivustoilta löytyvästä disinformaatiosta on peräisin Ve-
näjältä. Vierailluimmat väärää tietoa levittävät sivustot ovat Sputnik ja Aeronet, joista en-
simmäinen on venäläinen, mutta sillä on myös tšekin kielistä toimintaa ja toisella on selviä 
Venäjä-yhteyksiä. Ihmiset seuraavat myös Facebook-ryhmiä, joiden vetäjien verkostoja on 
tekaistujen profiilien vuoksi vaikea jäljittää. Tällaiset ryhmät ja vaihtoehtotietoa esittävät 
Internet-sivustot vähentävät luottamusta perinteiseen mediaan, levittävät euroskeptisismiä, 
pelkoa, ulkomaalaisvihaa ja siirtävät kansan tukea maantieteellisesti lännestä itään.

Tšekin tasavallasta puuttuu tasokas mediaopetus, koska maassa ei ole siitä perinteitä yli 40 
vuoden kommunistivallan vuoksi. Hallitus on tehnyt hyvin vähän valeuutisten torjumiseksi 
verrattuna Suomeen, jossa on etsitty digilukutaidon keinoja ja järjestetty työpajoja viranhal-
tijoille. Silti monet kansalaisjärjestöt taistelevat näiden asioiden hyväksi. Esimerkiksi Elf 
Group monitoroi sähköpostissa leviäviä ketjukirjeitä ja väärennettyjä sosiaalisen median 
tilejä, Demagog tekee poliitikkoihin ja puolueisiin liittyvää faktantarkistusta ja journalistinen 
Manipulators-verkkosivusto oikaisee disinformaatiota. Ihmiset alkavat hitaasti oppia ajat-
telemaan kriittisesti eivätkä tartu niin helposti valeuutisten monitahoisiin syötteihin. Tšekin 
tasavalta tarvitsisi valtion tason systemaattisia toimia, mutta toistaiseksi sen täytyy taistella 
käytettävissä olevin keinoin.

Englannista kääntänyt Katja Lehtisaari.


	01-Kansi
	02-Etusisa
	03-Paakkari
	04-Artikkeli-1
	05-Artikkeli-2
	06-Artikkeli-3
	07-Essee
	08-Kolumni-1
	09-Kolumni-2
	10-Taide
	11-Arvio-1
	12-Arvio-2
	13-Arvio-3
	14-Ajankohtaista-1
	15-Ajankohtaista-2
	16-Ajankohtaista-3
	17-Ajankohtaista-4
	18-Abstracts-in-English
	19-Numeron-viimeiset-sivut

