Sosiaali- ja terveyspalvelut Suomessa asuvien venäjänkielisten vammaisten lasten äitien näkökulmasta
Abstrakti
Tässä artikkelissa tarkastellaan venäjänkielisten vammaisten lasten äitien kuvauksia sosiaali- ja terveyspalveluiden saavutettavuudesta Suomessa. Tutkimusaineisto koostuu kuuden äidin haastatteluista, joita olemme analysoineet temaattisen analyysin keinoin saavutettavuuden näkökulmasta. Tutkimustulosten mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden saavutettavuudessa on suuria ongelmia. Institutionaalisen saavutettavuuden ongelmien kuvattiin johtuvan siitä, että palveluiden saamisessa kestää hyvin pitkään ja että julkiset palvelut ovat riittämättömiä. Informatiivinen saavutettavuus näyttäytyi myös ongelmallisena, sen vuoksi, että palvelutieto on hyvin sattumanvaraista ja järjestelmä on eriytynyt. Kokemuksellisen saavutettavuuden ongelmat tulivat ilmi siinä, että palveluiden saaminen vie äideiltä kohtuuttoman määrän resursseja ja että äidit kokivat jäävänsä yksin. Kielellisen saavutettavuuden ongelmat nousivat läpileikkaavasti keskeisiksi. Ne sisälsivät tulkkaukseen, vieraskielisyyden huomiotta jättämiseen ja emotionaalisen tuen puutteeseen liittyviä haasteita sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Interviews with Russian-speaking mothers who have children with disabilities are examined in this article. The focus is on mothers’ descriptions regarding the accessibility of social and health services. The data consists of interviews with six mothers, which have been analysed using thematic analysis. It shows that major problems exist with the accessibility of social and health services. Institutional accessibility is perceived as difficult because of the very long waiting periods to access services and the inadequacy of public services. Informative accessibility is also described as problematic, as service information is random and the service system is fragmented. Problems with experiential accessibility include experiences where a huge amount of resources have been required for mothers to access services. In addition, mothers felt that they were left alone without support. The problems of linguistic accessibility emerged as a central and cross-cutting theme, including challenges related to interpretation and an inadequate consideration of multilingualism in social and health services.