https://journal.fi/idantutkimus/issue/feedIdäntutkimus2025-04-04T00:00:00+03:00Mika Perkiömäkimika.perkiomaki@helsinki.fiOpen Journal Systems<p>Idäntutkimus on ainoa Suomessa ilmestyvä Venäjän ja itäisen Euroopan kysymyksiä käsittelevä tieteellinen aikakausjulkaisu. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa tuhtina tietopakettina, jossa tutkijat ja muut alan asiantuntijat lähestyvät lehden teemaa tieteellisissä artikkeleissa, kolumneissa, esseissä ja kirja-arvosteluissa.</p> <p>Lehden julkaisut ovat avoimesti saatavilla 6 kk viiveajan jälkeen.</p>https://journal.fi/idantutkimus/article/view/155898Kerro mitä olet lukenut…2025-01-09T10:31:01+02:00Simo Mannila2025-04-04T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Idäntutkimushttps://journal.fi/idantutkimus/article/view/156445Mitä et vielä ole tiennyt venäläisestä kirjallisuudesta?2025-01-23T13:52:59+02:00Marja Jänis2025-04-04T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Idäntutkimushttps://journal.fi/idantutkimus/article/view/157236Valokuvan kaksi hetkeä2025-02-21T15:31:34+02:00Wanda Kamińska2025-04-04T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Idäntutkimushttps://journal.fi/idantutkimus/article/view/159810Uuden aikakauden kynnyksellä2025-03-13T09:51:01+02:00Mika Perkiömäki2025-04-04T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Idäntutkimushttps://journal.fi/idantutkimus/article/view/148618Valokuvan katsoja Venäjän hyökkäyssodan todistajana2024-10-16T18:36:26+03:00Marjut Louhesto<p>Tarkastelen artikkelissa Venäjän Ukrainassa käymän hyökkäyssodan aikana otettuja pakenemista käsitteleviä valokuvia ja niihin kytkeytyvää todistamista <em>The Guardianin</em> kolmen valokuvaesseen (2022–2023) kuvastoissa. Valokuvaesseissä 23 valokuvaa käsitteli sodalta pakenemista. Erittelen pakenemisen valokuvia visuaalisen sisällön ja teemojen kautta. Valokuvaesseissä pakenemista ilmennetään kolmella tavalla: ihmisjoukkojen, evakuoitumisen sekä pakolaisuuden kautta. Tarkastelen, millaisiin todistamispositioihin nämä valokuvat voivat ohjata katsojaa. Todistamisella tarkoitan syvällisempää, osallistavampaa ja vastuullisempaa katsomisen tapaa, jonka avulla kuvan katsojasta tulee osallinen sodan tapahtumiin pelkän sivustakatsojan sijaan (vrt. Kyriakidou 2015). Tällöin valokuvissa nähtävät sodan tapahtumat vaativat katsojaa toimimaan näkemänsä kärsimyksen lieventämiseksi. Analyysini mukaan pakenemisen valokuvat ohjaavat katsojaa ulkopuoliseen, humanitaariseen, ekstaattiseen tai affektiiviseen todistamispositioon. Näillä todistamispositioilla voidaan pyrkiä vaikuttamaan katsojaan. Tavoitteena voi olla esimerkiksi, että katsoja asettuu sodassa Ukrainan puolelle, auttaa ukrainalaisia rahallisesti tai suhtautuu sotapakolaisiin myönteisesti.</p> <p> </p> <p>In this article, I analyse the photographs depicting flight from the war in Ukraine and the associated witnessing in three photo essays by <em>The Guardian </em>(2022–2023). Twenty-three photographs in the essays focus on flight. I categorise and analyse these photographs through their visual content and dominant themes. Flight is represented in three ways: crowds, evacuation, and refugeeism. I explore how the photographs can guide viewers into specific witnessing positions, defined as a more profound, participatory and responsible way of looking that transforms viewers into active participants in the war’s events (cf. Kyriakidou 2015). The depicted war events compel viewers to take action to alleviate suffering. According to my analysis, photographs of fleeing guide the viewer towards detached, humanitarian, ecstatic, or affective witnessing positions. These positions might influence the viewer, with goals such as supporting Ukraine, providing financial aid, or fostering a positive attitude towards refugees.</p>2025-04-04T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Idäntutkimushttps://journal.fi/idantutkimus/article/view/148672Sotahistoria venäläisessä supersankarisarjakuvassa2024-10-16T17:54:27+03:00Reeta Kangas<p>Venäläisen Bubble-kustantamon supersankarisarjakuvasarjan <em>Inok</em> ensimmäisissä kahdessa albumissa päähenkilö seikkailee Venäjän historiallisissa tapahtumissa, joiden pääpaino on menneissä konflikteissa. Artikkelissani tulkitsen <em>Inok</em>-sarjakuvan historiakuvaa sekä sen yhteyttä vallitsevaan venäläiseen narratiiviin lähilukua ja kontekstuaalista tulkintaa käyttäen. Analysoin sarjakuvaa kuvan sekä tekstin sisällön ja muodon kautta. Keskityn myös sarjakuvan kulttuuriseen kontekstiin, erityisesti kulttuurisiin ja historiallisiin mielikuviin sekä viittauksiin, joita se hyödyntää. Tulkintani pohjana käytän erilaisia muistin teorioita sekä aiempaa Venäjän historiapolitiikan, historiankirjoituksen, sarjakuvan ja sotakuvaston tutkimusta. <em>Inok</em>-sarjakuva toisintaa ja vahvistaa venäläistä historiakuvaa kietomalla sarjakuvan tapahtumat kiinteästi osaksi Venäjän virallista historianäkemystä. Tuomalla yliluonnolliset demoniset voimat osaksi historiallisia taisteluita sarjakuva myös toisintaa uskonnollista näkemystä, jossa Venäjä toimii oikeaoppisuuden etuvartiona ja puolustaa maailmaa demonisilta voimilta.</p> <p> </p> <p>In the first two albums of the contemporary Russian superhero comic <em>Inok</em>, published by Bubble, the main character travels through time and visits various historical eras of the Russian past. The main emphasis is on times of conflict. In this article, I analyse the view of history presented in <em>Inok </em>as well as its connections to the prevailing Russian narrative on past conflicts. In my analysis, I utilise close reading and contextual interpretation. Furthermore, I examine the comic through the content and form of its visual and textual elements. I also concentrate on the comic’s cultural context, especially the historical imagery and references employed in it. I base my examination on theories of memory as well as previous research on Russian history politics, history writing, comics, and imagery of war. The comic <em>Inok </em>reproduces and strengthens the official Russian view of history by intertwining its historical events with contemporary political narratives on history. The comic also portrays demonic forces as an integral element of Russia’s historical conflicts. Thus, it reproduces the idea of Russia as an orthodox vanguard that protects the world from the forces of evil.</p>2025-04-04T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Idäntutkimushttps://journal.fi/idantutkimus/article/view/154748Valtiovalta, paperittomat ja toimintamahdollisuuksien ohjailu2024-12-12T11:58:05+02:00Maija Kalm-Akubardia2025-04-04T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Idäntutkimushttps://journal.fi/idantutkimus/article/view/156233Aikamatka Aasiaan valokuvin2025-01-15T18:42:04+02:00Johanna Porkkala2025-04-04T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Idäntutkimushttps://journal.fi/idantutkimus/article/view/157484Monialaisen tiedontuottamisen verkostojen luomat ratkaisut epävarmuuden aikakaudella2025-02-28T14:34:21+02:00Alisa Virtanen2025-04-04T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Idäntutkimushttps://journal.fi/idantutkimus/article/view/15644724. Aleksanteri-konferenssi kutsuu tutkijat äärimmäisyyksien äärelle2025-01-23T13:58:48+02:00Katalin MiklóssyMaija Harju2025-04-04T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 Idäntutkimushttps://journal.fi/idantutkimus/article/view/160123VIETS ry kevätseminaari2025-03-28T15:37:04+02:00Mika Perkiömäki2025-03-31T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 https://journal.fi/idantutkimus/article/view/160124Kirjoittajakutsu2025-03-28T15:38:09+02:00Mika PerkiömäkiJari Parkkinen2025-03-31T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025 https://journal.fi/idantutkimus/article/view/160117Abstracts in English2025-03-28T13:24:19+02:00Marjut LouhestoReeta Kangas2025-03-31T00:00:00+03:00Copyright (c) 2025