Musiikki-informaatiomoodien tilannerelevanssi muusikkojen ja musiikinopiskelijoiden tiedonhankinnassa

Avainsanat: musiikki [http://www.yso.fi/onto/yso/p1808], tiedonhankinta [http://www.yso.fi/onto/yso/p2961], musiikkikorkeakoulut [http://www.yso.fi/onto/yso/p9940]

Abstrakti

FM Antti Rousi väitteli 16.10.2020 Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestintätieteiden tiedekunnassa aiheesta "Music information modes and their situational relevance among musicians and music students". Vastaväittäjänä toimi apulaisprofessori Audrey Laplante (Montrealin yliopisto), ja kustoksena professori emeritus Pertti Vakkari (Tampereen yliopisto). Informaatiotutkimuksen ja interaktiisen median alaan kuuluva väitöskirja on luettavissa Tampereen yliopiston Trepo-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1499-6.

Lektiota on kevyesti toimitettu kirjallisessa muodossa julkaisemista varten.

Lähdeviitteet

Bruner, J. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge: Harvard University Press.

Kuhlthau, C. (2004). Seeking meaning: a process approach to library and information services (2nd ed.). Westport, NY.: Libraries Unlimited Inc.

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) (2018). Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio. Saatavilla: https://minedu.fi/korkeakoulutuksen-ja-tutkimuksen-visio-2030 (tarkistettu 1.9.2020).

Pohjannoro, U. (2014). Inspiration and decision-making: A case study of a composer’s intuitive and reflective thought. Musicae Scientiae, 18(2), 166–188. https://doi.org/10.1177/1029864914520848

Pohjannoro, U. (2016). Capitalising on intuition and reflection: Making sense of a composer’s creative process. Musicae Scientiae, 20(2), 207–234. https://doi.org/10.1177/1029864915625727

Pohjannoro, U., & Rousi, A.M. (2018). The modes of music information in a compositional process: a case study. Journal of Documentation, 74(5), 987-1007. https://doi.org/10.1108/JD-10-2017-0141

Rousi, A.M., Savolainen, R., & Vakkari P. (2016). A typology of music information for studies on information seeking. Journal of Documentation, 72(2), 265-276. https://doi.org/10.1108/JD-01-2015-0018

Rousi, A.M., Savolainen, R., Harviainen, M., & Vakkari, P. (2018). Situational relevance of music information modes: an empirical investigation among Doctor of Music students. Journal of Documentation, 74(5), 1008-1024. https://doi.org/10.1108/JD-10-2017-0149

Rousi, A.M., Savolainen, R., & Vakkari, P. (2019). Adopting situationally relevant modes of music information at different stages of information-seeking processes: a longitudinal investigation among music students. Journal of Documentation, 75(6), 1230-1257. https://doi.org/10.1108/JD-12-2018-0210

Tarasti, E. (1994). A theory of musical semiotics. Bloomington, IN.: Indiana University Press.

Julkaistu
2020-10-28
Viittaaminen
Rousi, A. (2020). Musiikki-informaatiomoodien tilannerelevanssi muusikkojen ja musiikinopiskelijoiden tiedonhankinnassa. Informaatiotutkimus, 39(2–3), 34–41. https://doi.org/10.23978/inf.98415