Lasten huolet ja avun tarpeet tukea tarjoavassa chat-palvelussa
Abstrakti
Tutkimuksessa tarkastellaan SOS-Lapsikylän ylläpitämässä Apuu-chatissa 7–15-vuotiaille suunnattuja keskusteluaiheita ja sen roolia avuntarjoajana. Tutkimusaineistona käytetään vuosina 2021-2023 käydyistä chat-keskusteluista (N = 40291) kerättyä lomakeaineistoa. Tulokset osoittavat, että chatissa käsitellään monia eri aiheita, joista yleisimpiä ovat mielen hyvinvointiin, ihmissuhteisiin sekä kotiin ja perheeseen liittyvät aiheet. Suuri osa lapsista hakeutuu chatiin tavallisiin, kehitysvaiheisiin kuuluviin huoliin liittyen, mutta chatissa keskustellaan myös vakavista mielenterveyden oireiluista, itsetuhoisuudesta ja väkivallasta. Kolme prosenttia keskusteluista vaati chatin työntekijältä jatkotoimenpiteitä, kuten yhteydenottoa viranomaisiin tai koulun oppilashuoltoon. Apuu-chat näyttäytyy palveluna, joka tarjoaa tukea erityisesti niille lapsille, jotka eivät koe huoliaan riittävän suuriksi virallisiin avunsaantiväyliin tai jotka eivät voi jakaa huoltaan tuttujen aikuisten kanssa. Toisaalta se tavoittaa myös vaikeasti oireilevia lapsia, joita on vaikea tavoittaa perinteisempien palveluiden piiriin.
Viittaaminen
Copyright (c) 2025 Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.