Alakouluikäisten lasten kokemuksia yksinäisyydestä
DOI:
https://doi.org/10.33348/kvt.111444Avainsanat:
yksinäisyys, lapsilähtöisyys, vuorovaikutus, kokemuksellisuusAbstrakti
Tässä artikkelissa tutkitaan alakouluikäisten lasten kokemaa yksinäisyyttä. Tutkimusaineistona ovat kolmansien luokkien oppilaiden (n = 22) vapaamuotoiset kirjoitukset ja piirustukset heidän omista yksinäisyyden kokemuksistaan. Aineisto tuotettiin syksyllä 2016 äidinkielen oppitunnin aikana. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää ja tulkita, minkälaisia merkityksiä lasten tuottama aineisto kertoo yksinäisyydestä. Tutkimusaineisto tuotettiin lapsinäkökulmaisesti ja sitä tarkasteltiin teoriaohjaavan fenomenologisen tutkimusperinteen mukaisesti. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Hymelin, Tarullin, Hayden Thomsonin ja Terrell-Deutschin kehittämää kvalitatiiviseen tutkimukseen sopivaa analyysimallia, jossa lasten omat käsitykset ja kokemukset yksinäisyydestä on jaoteltu
kolmeen toisiinsa kietoutuvaan ulottuvuuteen: affektiivisiin, kognitiivisiin ja vuorovaikutuksen kontekstiin liittyviin kokemuksiin. Lasten kertomukset ja kuvat viestittivät yksinäisyyden liittyvän vahvasti emotionaalisiin kokemuksiin sekä vertaissuhteissa ilmenneisiin ongelmiin. Yksinäisyys näyttäytyi lasten muistikuvissa moniulotteisena ja kontekstisidonnaisena ilmiönä, jossa he tasapainottelevat puutteellisilla vuorovaikutustaidoilla. On tärkeä ymmärtää lasten kokemuksilleen antamia merkityksiä, kun pohditaan varhaista puuttumista yksinäisyyden vähentämiseksi.
Lähdeviitteet
https://doi.org/10.2307/1130015
https://doi.org/10.1111/1467-8721.01233
https://doi.org/10.1037/0033-2909.117.3.497
https://doi.org/10.36253/978-88-8453-465-1
https://doi.org/10.1017/CBO9780511551888.006
https://doi.org/10.1080/0144341042000211670
https://doi.org/10.2307/1131484
https://doi.org/10.1017/CBO9780511551888.003
https://doi.org/10.1177/1476718X09345412
https://doi.org/10.1080/01650250444000153
https://doi.org/10.1080/1472586X.2010.502676
https://doi.org/10.1017/CBO9780511551888.005
https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2009.00715.x
https://doi.org/10.1177/0146167292182009
https://doi.org/10.1111/jcpp.12807
https://doi.org/10.1007/BF02138821
https://doi.org/10.1177/0907568211429626
https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP3204_7
https://doi.org/10.1017/CBO9780511551888.010
https://doi.org/10.1017/CBO9780511551888.004
https://doi.org/10.1007/s10919-007-0035-5
https://doi.org/10.1111/1468-0122.00257
https://doi.org/10.1007/s00787-009-0059-y
https://doi.org/10.1111/1469-7610.00016
https://doi.org/10.1017/CBO9780511551888.001
https://doi.org/10.1037/h0079775
https://doi.org/10.1037/0022-3514.39.3.472
https://doi.org/10.1111/fare.12398
Tiedostolataukset
Julkaistu
Versiot
- 2022-06-22 (2)
- 2021-09-24 (1)