Dekontekstualisaation lyhyt historia
Avainsanat:
dekontekstualisaatio, retrospektiivi, luokkahuonetodellisuus, opettajankoulutus, mahdollisen sosiologiaAbstrakti
Käsitehirviö ”koulun dekontekstualisaatio”, jonka voisi kenties suomentaa ”koulun toimintaympäristön katoamiseksi”, oli keskeinen lopputulema väitöskirjassani (Simola 1995). Sen synty on tarina siitä, miten keksinnöt syntyvät tieteellisessä työssä. Se taas, miten dekontekstualisaatiolle kävi kasvatustieteen kentällä, on toinen tarina. Tässä tarkastelenkumpaakin. Otsikon ”historia” on pikemminkin ”his story” kuin kattava selonteko. Sellaisena tästä saattaa kuitenkin olla enempi huvia ja hyötyä asiasta kiinnostuneille?
Osasto
Artikkeleita
Julkaistu
2021-11-25 — Päivitetty 2022-06-28
Versiot
- 2022-06-28 (2)
- 2021-11-25 (1)
Viittaaminen
Simola, H. (2022). Dekontekstualisaation lyhyt historia. Kasvatus, 52(4), 380–387. https://doi.org/10.33348/kvt.112371 (Original work published 25. marraskuuta 2021)