Oman äidinkielen opettaja osana kouluyhteisöä

Kirjoittajat

Avainsanat:

kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen pedagogiikka, kouluyhteisö, oman äidinkielen opettajat, osallisuus, vuorovaikutus

Abstrakti

Tässä artikkelissa tarkastellaan oman äidinkielen (OÄK) opettajien kokemuksia osallisuudestaan työyhteisössä. Teoreettisena viitekehyksenä on kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen pedagogiikka. Artikkeli perustuu kyselyaineistoon (N=47), joka on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen Atlas.ti-ohjelmaa. OÄK-opettajien osallisuus vaihtelee: jotkut kuuluvat työyhteisöönsä kiinteästi, kun taas toiset ovat ulkopuolisia, vieraita, joita yhteisö ei kutsu mukaan. Osallisuutta rakentavat myönteinen vuorovaikutus ja OÄK-opettajan ammattitaidon hyödyntäminen kouluyhteisön hyväksi. Osallisuutta heikentävät kielteinen tai olematon vuorovaikutus sekä OÄK-opettajan työn väheksyminen. Myös arjen rakenteet vaikeuttavat osallisuuden kehittymistä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koulu-järjestelmämme julkilausuttu moninaisuuden tunnustamista ja hyödyntämistä painottava arvopohja ei välttämättä näy koulujen käytänteissä ja arjen vuorovaikutuksessa. Koulujen kieli- ja kulttuuritietoista toimintakulttuuria tulee tarkastella myös eri ammattiryhmien olemassaolon, näkymisen ja aseman näkökulmasta.

Osasto
Artikkeleita

Julkaistu

2022-10-25

Viittaaminen

Yli-Jokipii, M., Rissanen, I., & Kuusisto, E. (2022). Oman äidinkielen opettaja osana kouluyhteisöä. Kasvatus, 53(4), 350–363. https://doi.org/10.33348/kvt.122511