Käyttäytymisen ja tunne-elämän haasteiden riskiryhmäoppilaiden vahvuusarviointi: Opettajien ja huoltajien näkökulmia
DOI:
https://doi.org/10.33348/kvt.129505Avainsanat:
arviointi, huoltaja, käyttäytymisen ja tunne-elämän haasteet, riskitekijät, opettaja, riskioppilas, seulonta, vahvuudetAbstrakti
Käyttäytymisen ja tunne-elämän haasteet vaikuttavat lapseen sekä hänen ympäristöönsä. Niiden tutkiminen on usein tilannesidonnaista, ja eri arvioijat näkevät haasteet eri tavoin. Lisäksi luotettavia ja lyhyitä käyttäytymisen ja tunne-elämän arviointivälineitä on saatavilla vähän. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää arviointivälineiden luotettavuutta, pätevyyttä sekä vahvuusarvioinnin yhteneväisyyttä ja eroja opettaja- ja huoltaja-aineistoilla (N=124). Lisäksi tarkasteltiin huoltajien vahvuusarviota lapsistaan, kun oppilaat oli jaettu käyttäytymisen ja tunne-elämän riskiryhmiin opettaja-arvioiden perusteella. Yhdistämällä tietoa tavoiteltiin arvioinnin monipuolistamista. Tulosten perusteella arviointivälineet olivat luotettavia ja lyhyt seulontaväline riittävän toimiva. Opettajien ja huoltajien vahvuusarvioinnit olivat jokseenkin yhteneviä, mutta eroja löytyi perheen sisäisten suhteiden, tunne-elämän sekä ihmissuhteiden vahvuusalueista, mikä saattaa johtua arvioinnin tilannesidonnaisuudesta. Riskioppilailla tunnistettiin vähemmän vahvuuksia. Kevyet seulat ja monitahoarviointi voisivat auttaa kouluissa tunnistamaan tuen tarpeet ja puuttumaan niihin ajoissa, mutta lisätutkimusta tarvitaan. Kouluissa tulisi erityisesti huomioida käyttäytymisen ja tunne-elämän haasteita omaavat riskioppilaat ja heidän huoltajansa.